Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Raar motor probleem

Beste allemaal,

Vandaag voor een gek euvel gestaan wat ik eigenlijk nergens op kan terug verhalen.

Met een koude motor vertrokken uit Breda richting Rijsbergen. Zoals altijd rustig rijden en geen gekke dingen als een gek optrekken of iets. stuk van 6 á 7 km constante snelheid 80 op cruise. Tijdens het afremmen kwam het eerste teken naar boven wat mij al niet lijkt te horen. Toeren zakte niet onder de 1500, 1600 toeren. Zo nog een paar keer dat ik de koppeling intrapte maar niet onder dezelfde aantallen toeren kwam. Met alleen afremmen zonder koppeling kan hij rustig tot onder de 1000 toeren. Koppeling in en op naar de 15,1600. Eenmaal op bestemming (tussentijds niet stilgestaan) auto koppeling in en afremmen naar stilstand. Toeren nog steeds rond de 15,1600. Bij stilstand zakte de toeren wel op normaal tempo richting de 600. maar ging daarna nog verder totdat de auto uitviel. Toen ging ook het mm lampje branden. Auto uit en daarna weer in een keer starten zonder problemen en netjes 5,600 toeren maken. 3 kwartier ongeveer stil gestaan en daarna richting Etten-Leur zonder problemen...

Iemand die iets herkent hier in dit verhaal? Misschien een krukassensor? Accu spanning is het niet, nieuwe accu en geen licht verlies op koplampen of interieur verlichting...

Groetjes,
Matthew
 

Joep

Verbannen
Klinkt alsof de EGR-klep open blijft staan. Of je stappenmotor die blijft hangen.
Mocht het de EGR-klep zijn dan kun je die afdoppen met een blind plaatje ertussen dan moet het over zijn.
 

Andrew

600.000
Klassiek voorbeeld van een vervuilde stationair regelaar. Dat ding zit op je gasklephuis en is simpel te demonteren. Uurtje in de remmenreiniger en als je mazzel hebt, dan doet ie het daarna weer goed.

Lees dit verhaal maar eens door en dan dus het deel dat over de stappenmotor gaat (dat is de stationair regelaar): viewtopic.php?f=109&t=2216

Andrew
 
Morgen ochtend eerst even langs de dealer om hem uit te lezen. Ik heb de afgelopen dagen niet meer gehad dat hij uitviel. Loopt stationair nog steeds te hoog en enigszins wat onstabiel . Als je gewoon rijd merk je nergens wat van. We zullen zien morgen wat de dealer gaat zeggen wie er problemen opleverd. Dan in de middag de boel maar eens schoinmaken en verder gaan genieten van de kms
 

Andrew

600.000
Klopt, als je gewoon rijdt dan is de luchttoevoer via je gaspedaalkabel en de normale gasklep, zodra je je gaspedaal loslaat dan sluit de gasklep helemaal en moet de stationairregelaar het motortoerental rond de 800-900 houden, dat gaat via een bypass rond de normale gasklep om, het motormanagement meet het toerental en regelt daarop de stationairregelaar bij, de enige manier om het toerental elektronisch te beinvloeden.

Ik zou zeggen, pak eerst die regelaar aan en kijk of het dan weg is, de VOD kan altijd nog.

Andrew
 
Bovenaan