Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Secundaire luchtpomp defect

Mijn secundaire luchtpomp is al een aantal weken kapot, ik heb die zekering verwijderd, die zekering was overigens ook al doorgeslagen.

Nu heb ik nog steeds na het starten het gevoel alsof het systeem voor die pomp nog steeds werkt. Ik hoor een soort zuigend geluid. Lijkt wel iets van vacuüm. Meteen wegrijden na de start rijdt ook helemaal niet lekker,dan zuigt er iets, een soort vacuüm probleem lijkt het. Dan heeft ie moeite met gas geven en dan is er een bijgeluid te horen.
Na het starten een minuutje laten draaien zodat het toerental terugvalt en dan wegrijden gaat perfect. Dan is er geen enkel probleem.
Een minuutje wachten deed ik al toen de luchtpomp nog werkte, prepair for take-off.

Nu die pomp niet meer werkt wil ik eigenlijk niet meer wachten en gewoon zonder dat vacuüm meteen kunnen wegrijden.
Die vacuüm-gestuurde klep voor de luchtpomp gaat toch open na de koude start en gaat dicht na een minuutje als de pomp stopt met blazen? Blijft die klep nog steeds werken nadat de luchtpomp niet meer werkt? Kan ik deze klep ook uitschakelen? Ik wil gewoon met normaal vermogen weg kunnen rijden na een koude start zonder te moeten wachten totdat er een klepje of iets dergelijks dicht gaat.
 
Vacuüm van de klep afhalen en afdichten.

Oké, ja dat heb ik al meerdere keren gelezen, maar als je niet zeker weet waar die "klep" nou eigenlijk zit, dan is dit erg lastig. Ik las ergens al in een ouder topic dat iemand de verkeerde vacuümslangetjes had verwijderd. Die persoon zei: "Hee gek. Ik heb ook de secundaire luchtpomp afgedopt, na info op dit forum, maar uit dit topic http://www.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=44&t=3701 begreep ik dat het gaat om het afdoppen van die slang die bovenaan in het vacuumdeksel zit. Die heb ik afgedopt en de stekker van het vacuumdoosje losgemaakt.
Welke slang moet er nou eigenlijk los?"

Soms klinken dingen erg logisch, maar ik ben nog aan het bijleren over de techniek in de Omega. Ik wil niet de verkeerde slangetjes losmaken, de Omega rijdt verder heel lekker, en ik heb geen zin in storingen die ik veroorzaak door verkeerde dingen los te koppelen:P

Is het deze klep? Op de foto rechts:

9ismc6.jpg


En welke slangetjes moeten eraf? Ik las ergens bovenop en aan de zijkant? Dat heb jij, Vega, zelf al eens uitgelegd zie ik net in een oud topic, met rode pijlen aangegeven. Bij mij ziet het er allemaal anders uit. Ik heb natuurlijk een oudere Omega van 1999. Een heel klein dun slangetjes moet dan verwijderd worden? Of gewoon alle slangen die aan een potje zitten? Ik zie zwarte en zilveren potjes, er zit van alles_O-

Bij mij ziet het er zo uit: (die paarse cirkel is niet relevant)

20ihv1t.jpg


Verder vond ik een uitleg over het schoonmaken van de gasklep etc.
Maar hier vond ik niet precies de vacuümklep, maar misschien wel handig:

http://www.perplexer.info/omega-b/x20xev/x20xev.html#english

MOET ik de stekker van de luchtpomp trouwens ook afkoppelen, ook al is de zekering eruit en de luchtpomp sowieso naar de Filipijnen?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Is het deze klep? Op de foto rechts:

9ismc6.jpg

Nee dat de benzinedrukregelaar.

Bij het verwijderen van de zekering F49 50A zou het hele systeem buitenwerking moeten zijn, ook de vacuümklep.

203484330-w988-h741.jpg
Plaatje geleend van Motor-Talk.de (gele pijl vergeten)
Groen cirkel is de secundaire klep met vacuümleiding en de groene cirkel is de klep die het vacuüm regelt.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat de benzinedrukregelaar.

Bij het verwijderen van de zekering F49 50A zou het hele systeem buitenwerking moeten zijn, ook de vacuümklep.

Bekijk bijlage 121
Plaatje geleend van Motor-Talk.de (gele pijl vergeten)
Groen cirkel is de secundaire klep met vacuümleiding en de groene cirkel is de klep die het vacuüm regelt.

Ok dankjewel dat is een duidelijke uitleg. Behalve het groene cirkelverhaal is iets lastiger, ik zie een rode cirkel en een groene rechthoek. Dus die 2 groene cirkels waar jij het over hebt zie ik helemaal niet :)

Met die groene cirkel bedoel je die groene rechthoek of die rode cirkel?
 

Mooi zo!

Toch heb ik het idee dat die vacuümklep nog steeds werkt na de koude start. Meteen wegrijden na een koude start gaat niet zo lekker. Gelukkig geen schokken of zo maar reageert slecht op het gas alsof ik eerst een minuutje moet wachten. Als ik veel gas geef dan komt er een schreeuwende toon bij opzetten en lijkt het alsof er nog iets aan de trekhaak hangt dat me tegenhoudt. Ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven. Na een minuutje wachten rij ik meteen wel soepel weg. Dat was ik al gewend tijdens de werking van de luchtpomp maar nu heb ik nog hetzelfde. Na de koude start draait de motor altijd even een minuutje stationair in wat hogere toeren, na een minuutje valt het terug normaal en rij ik weg zonder problemen. Is dat allemaal volkomen normaal?

Miss kan ik voor de zekerheid die slangetjes toch maar van die klep af halen? Bovenop en aan de zijkant toch? En dan afdoppen met iets?
 
Bovenaan