Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Signum??..

Wat vinden jullie van de opel signum?
Zag er laatst 1 rijden en aangezien we opzoek zijn naar een nieuwe auto dacht ik zo een signum lijkt me wel wat enigzins apart maar dat trekt me wel.

Wat vinden jullie van de signum en hoe zit het met de motoren die ze gebruiken hoor daar verschillende verhalen over elektrische problemen bij de 2.2 hoe zit dat dan met de 2.0?
 
als je er van houd, is idd een vreemde eend in de bijt, en was als opvolger gepland van Omega, maar heeft dat nooit waar kunnen maken, ik denk dat er nu nog meer omegas rondrijden dan de signum, maar volgens mij is het op zich ook wel een goede betrouwbare auto, over de motoren weet ik niks, ik heb niks met 4 pitters_O- als je begrijpt wat ik bedoel, maar is e 2.2 niet dezelfde als van de omega
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat valt tegen, genoeg problemen met de kettingen van 2.2's in de Vectra / Signum.

De Direct versie heeft buiten dat ook last van o.a. een dure brandstofpomp die stuk gaat. Wel relatief zuinig (de GTS 2.2 Direct hier tenminste wel). De handgeschakelde versies met 6 bak hebben de slechtste bak die Opel in jaren heeft gebruikt en gaan erg vaak stuk. Maar zoals bij elke auto... ga je googlen dan kom je altijd zwakke punten tegen.

Of het mooi is kan iedereen heel goed voor zichzelf bepalen. Qua auto vind ik het geen stap vooruit t.o.v. een Omega die in goede conditie is. Maar eigenlijk moet je het niet vergelijken, is een ander segment voor een andere doelgroep. Uitblinken doet het in mijn ogen nergens in, dus ik ben geen fan.
 

lowflyer

Donateur 2021
Dat is duidelijk_O-

En een waardige opvolger voor de omega moet je tegenwoordig bij een ander merk zoeken.... BMW 535 ofzo
 
Dat valt tegen, genoeg problemen met de kettingen van 2.2's in de Vectra / Signum.

De Direct versie heeft buiten dat ook last van o.a. een dure brandstofpomp die stuk gaat. Wel relatief zuinig (de GTS 2.2 Direct hier tenminste wel). De handgeschakelde versies met 6 bak hebben de slechtste bak die Opel in jaren heeft gebruikt en gaan erg vaak stuk. Maar zoals bij elke auto... ga je googlen dan kom je altijd zwakke punten tegen.

Of het mooi is kan iedereen heel goed voor zichzelf bepalen. Qua auto vind ik het geen stap vooruit t.o.v. een Omega die in goede conditie is. Maar eigenlijk moet je het niet vergelijken, is een ander segment voor een andere doelgroep. Uitblinken doet het in mijn ogen nergens in, dus ik ben geen fan.

Pfoe, een Signum. Dan moet ik mijn best doen om mijn ervaringen als technisch specialist bij een VOD van 2008 t/m 2016 vwb een Signum genuanceerd naar buiten te brengen....

Mnah, ik ga niet genuanceerd doen. Gewoon zoals het is :)
Kort door de bocht? Ik ben absoluut geen fan van deze auto's. Het front van een Vectra, de achterkant ehm mja; van wat? Het had heel wat moeten worden volgens insiders bij Opel, en had kilometers boven de vectra moeten uitblinken, op de plaats waar voorheen de Omega stond. In de praktijk mocht de Signum echter nog niet eens in de schaduw staan van de Vectra.

Alle 'normale' motoren leveren bij deze auto absoluut niet wat het uiterlijk een beetje doet vermoeden. Wil je een beetje mee komen, zeker met volle bepakking of eens een aanhanger/sleurhut; kom je al snel bij de 2.2 (direct) of de v6 uit. Dan kun je kiezen uit benzine (2.8 v6 met een 250 pk dacht ik), of de CDTi diesels. Diesels gaat allemaal wel. De 2.2 (direct) is echter 1 drama. Wat zei ik? Drama? Wacht.
D-R-A-M-A.
Dat dekt de lading beter ;) Ga klanten maar eens vertellen dat wederom een PEPERDURE inspuitpomp kapot is. Of wederom de druksensor. Of wacht; er weer eens problemen met de ketting zijn. Yep; bij een perfect onderhouden auto. Boeit allemaal niks bij dit type motor.
2.8 v6 is an sich een goede motor; echter een beetje overkill voor een dagelijkse auto. Al is het enkel vanwege het overdreven brandstofverbruik.

De auto zelf? 5 zitter? Vergeet het maar. Is het niet , gaat het ook niet worden. Kind van 7 past op de middelste zit achterin, maar dan houdt het ook wel op. Opel leverde de Signums optioneel met een console in het midden achterin met een koelkast e.d. ; dat is een veel betere invulling van die middelste zit, ergens anders is hij totaal ongeschikt voor. Heeft de auto een 6 handbak? Draai om en ren weg. Harder dan je zelf denkt te kunnen rennen. Spoel je ogen met zeep, plak ductape over je mond, gooi je geld in de rivier. Desnoods je pasje. Doe alles eraan om niet met zo'n ding opgezadeld te worden. De koppelomvormers van de automaten hadden sporadisch wel eens last van wat vroegtijdige slijtage bij de bij deze auto toegepaste automaatbakken, maar de 6 handbak? Een groter minpunt kan ik me niet 1,2,3 bedenken. Tenzij je een sleutelaar in hart en nieren bent; die ervan houdt om veel te vaak die bak eronderuit te halen en wederom weer eens iets te vervangen of te reviseren.....



Zijn er ook postitieve dingen? Natuurlijk. Over het algemeen heeft de auto erg weinig electronische problemen en werkt alles zelfs na ettelijke 100.000-en km's nog steeds zoals het hoort. Zelfde geld voor de ophanging. Over het algemeen genomen, redelijk weinig aparte dingen(op stabilisator stangetjes en rubbers na dan, maar dat is niet enkel de signum). Stoelen zitten goed, en zeker de uitvoeringen met electrische verstelling en verwarming zorgen dat je na vele 100-en km's nog steeds niet moe gezeten bent. Ook de 2.2 direct is op zich niet enkel negatief. De motor is voor zijn cylinderinhoud erg zuinig bijvoorbeeld. Echter wegen de voordelen van een 2.2 direct in mijn ogen absoluut niet op tegen de mogelijke kosten en minpunten van die betreffende motor. Ben je van plan een 2.2 direct te kopen en lang te houden? Mark my words; die pomp en druksensor komen er geheid aan. Ketting zeer waarschijnlijk ook overigens ;)

Ik zou veel eerder mensen overigens een 1e model insignia aanraden, dan een signum. Natuurlijk, een Insignia is ook niet super. En qua niveau ook niet echt Omega; zeker de eerste Insignia's niet. Maar mijn inziens wel beter dan een Signum; en ik heb vele 1000-en auto's en 8 jaar ervaring bij een Opel dealer om mijn bevindingen te ondersteunen ;)
 
Pssst, de Signum is gewoon een Vectra station die gigantisch hard achteruit tegen de muur gevlamd is_O-. Wat motoren betreft ben ik het met jou eens, in mijn zoektocht naar een Vectra GTS zei de plaatselijke Opelminded garage (geen dealer dus) "LAAT DE 2.2 STAAN, ga voor 1.8, 2.8 of 3.2, het is dus een 3.2 GTS elegance geworden. Voor de rest kan ik het met het verhaal hierboven vinden. Mocht hij achter rammelen, dat hoeven niet altijd de stabilisatorstangetjes te zijn. Bij de vectra van mijn vrouw hebben we ons helemaal een pukkel gezocht, dingen vervangen die het konden zijn volgens verschillende monteurs en garages, bleken de bovenste draagarmen te zijn waarvan de rubbers flink uitgelubberd waren (klusje van een uur per kant voor de wat minder gevorderde)

Ik weet nog wel een flink uitgeruste Vectra 2.8 turbo station te staan, hij probeerde 'm altijd aan mij te slijten maar ik moet geen station.
 

ommie b2

Heer van Stand
Donateur 2021
Conclusie kort door de bocht:

Wees zuinig op je omega en zorg er goed voor. Zijn gelijke zul je niet gauw vinden......

Toedels
Yvonne
 
Duidelijk allemaal ik hou wel van aparte auto's maar moet wel leuk blijven natuurlijk. En het is idd lastig om een auto te vinden die de omega doet vergeten alle luxe en comfort neem ik het liefst allemaal mee. Een saaie astra gaat hem dan ook niet worden.
 

lowflyer

Donateur 2021
Heb zelf vectra c2 gehad in feite een mooiere signum over het geheel tevreden 180.000km mee gereden. Niks speciaals aan de hand gehad tot op het einde niks als miserie. Maar dit was dan de 1.9cdti 150pk.
 
Bovenaan