Dat valt tegen, genoeg problemen met de kettingen van 2.2's in de Vectra / Signum.
De Direct versie heeft buiten dat ook last van o.a. een dure brandstofpomp die stuk gaat. Wel relatief zuinig (de GTS 2.2 Direct hier tenminste wel). De handgeschakelde versies met 6 bak hebben de slechtste bak die Opel in jaren heeft gebruikt en gaan erg vaak stuk. Maar zoals bij elke auto... ga je googlen dan kom je altijd zwakke punten tegen.
Of het mooi is kan iedereen heel goed voor zichzelf bepalen. Qua auto vind ik het geen stap vooruit t.o.v. een Omega die in goede conditie is. Maar eigenlijk moet je het niet vergelijken, is een ander segment voor een andere doelgroep. Uitblinken doet het in mijn ogen nergens in, dus ik ben geen fan.
Pfoe, een Signum. Dan moet ik mijn best doen om mijn ervaringen als technisch specialist bij een VOD van 2008 t/m 2016 vwb een Signum genuanceerd naar buiten te brengen....
Mnah, ik ga niet genuanceerd doen. Gewoon zoals het is
Kort door de bocht? Ik ben absoluut geen fan van deze auto's. Het front van een Vectra, de achterkant ehm mja; van wat? Het had heel wat moeten worden volgens insiders bij Opel, en had kilometers boven de vectra moeten uitblinken, op de plaats waar voorheen de Omega stond. In de praktijk mocht de Signum echter nog niet eens in de schaduw staan van de Vectra.
Alle 'normale' motoren leveren bij deze auto absoluut niet wat het uiterlijk een beetje doet vermoeden. Wil je een beetje mee komen, zeker met volle bepakking of eens een aanhanger/sleurhut; kom je al snel bij de 2.2 (direct) of de v6 uit. Dan kun je kiezen uit benzine (2.8 v6 met een 250 pk dacht ik), of de CDTi diesels. Diesels gaat allemaal wel. De 2.2 (direct) is echter 1 drama. Wat zei ik? Drama? Wacht.
D-R-A-M-A.
Dat dekt de lading beter
Ga klanten maar eens vertellen dat wederom een PEPERDURE inspuitpomp kapot is. Of wederom de druksensor. Of wacht; er weer eens problemen met de ketting zijn. Yep; bij een perfect onderhouden auto. Boeit allemaal niks bij dit type motor.
2.8 v6 is an sich een goede motor; echter een beetje overkill voor een dagelijkse auto. Al is het enkel vanwege het overdreven brandstofverbruik.
De auto zelf? 5 zitter? Vergeet het maar. Is het niet , gaat het ook niet worden. Kind van 7 past op de middelste zit achterin, maar dan houdt het ook wel op. Opel leverde de Signums optioneel met een console in het midden achterin met een koelkast e.d. ; dat is een veel betere invulling van die middelste zit, ergens anders is hij totaal ongeschikt voor. Heeft de auto een 6 handbak? Draai om en ren weg. Harder dan je zelf denkt te kunnen rennen. Spoel je ogen met zeep, plak ductape over je mond, gooi je geld in de rivier. Desnoods je pasje. Doe alles eraan om niet met zo'n ding opgezadeld te worden. De koppelomvormers van de automaten hadden sporadisch wel eens last van wat vroegtijdige slijtage bij de bij deze auto toegepaste automaatbakken, maar de 6 handbak? Een groter minpunt kan ik me niet 1,2,3 bedenken. Tenzij je een sleutelaar in hart en nieren bent; die ervan houdt om veel te vaak die bak eronderuit te halen en wederom weer eens iets te vervangen of te reviseren.....
Zijn er ook postitieve dingen? Natuurlijk. Over het algemeen heeft de auto erg weinig electronische problemen en werkt alles zelfs na ettelijke 100.000-en km's nog steeds zoals het hoort. Zelfde geld voor de ophanging. Over het algemeen genomen, redelijk weinig aparte dingen(op stabilisator stangetjes en rubbers na dan, maar dat is niet enkel de signum). Stoelen zitten goed, en zeker de uitvoeringen met electrische verstelling en verwarming zorgen dat je na vele 100-en km's nog steeds niet moe gezeten bent. Ook de 2.2 direct is op zich niet enkel negatief. De motor is voor zijn cylinderinhoud erg zuinig bijvoorbeeld. Echter wegen de voordelen van een 2.2 direct in mijn ogen absoluut niet op tegen de mogelijke kosten en minpunten van die betreffende motor. Ben je van plan een 2.2 direct te kopen en lang te houden? Mark my words; die pomp en druksensor komen er geheid aan. Ketting zeer waarschijnlijk ook overigens
Ik zou veel eerder mensen overigens een 1e model insignia aanraden, dan een signum. Natuurlijk, een Insignia is ook niet super. En qua niveau ook niet echt Omega; zeker de eerste Insignia's niet. Maar mijn inziens wel beter dan een Signum; en ik heb vele 1000-en auto's en 8 jaar ervaring bij een Opel dealer om mijn bevindingen te ondersteunen