Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

slecht lopende omega B van 1999 station

Hallo,

Ik ben Hans Broekkamp, ingelogd als Tukker. Sinds een maandje heb ik een opel omega station. Gekocht in Tegelen met een half jaar garantie. Helaas was er na twee weken reeds een reparatie nodig. De radiator lekte, dus meteen een raparatie ( nieuwe ) Ik movht het bij mijn eigen garage te Nieuwveen laten uitvoeren. Klasse dus!
Helaas heb ik nu reeds mijn tweede probleem met de auto. Starten is geeb probleem. Echter bij de eerste kilometer staat het verbruik bij iets gasgeven meteen op 30 liter / 100 km. Als ik het gas loslaat loopt het wel terug. Ongeveer 13 / 100
Hij maakt ook te veel toeren. Het is een automaar. Zet ik de auto in de D, trekt meteen zachtjes op.
De vakman van mijn garage heeft het uitgelezen. Inderdaad een storing. Echter kan het blijkbaar van alles in dit geval zijn.
herkent iemand het probleem? Nu moeten vele zaken blijkbaar systematisch onderzocht worden: kleppenhuis, gaskabel, sensor, .......

Heeft iemand een hint? Dank.

Hans
 
Hoi Hans,

Ik neem aan dat dit alleen bij koude start is want dan denk ik dat het je choke is,gaat vanzelf uit als 'tie warm is.
En het zgn. "kruipen" als je de pook in D zet is volkomen normaal.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de fout melding(en) zijn want dat heeft niets met bovenstaande te maken.

gr

Danny
 
Dank Danny,

Nee het gaat niet geheel weg. Ook als de motor warm is lijkt het me dat ie te veel bezine krijgt.
Kruipen zal inderdaad normaal zijn, maar het lijkt me wel dat ie snel te hard gaat bij gas los.

Hans
 
Als 'tie te veel toeren maakt dan gaat "ie wat sneller kruipen idd.
Anders gasklephuis schoonmaken of je lmm is lam.

gr

Danny
 
He Danny, wat is een IMM ? Ja benzineverbruik is nu erg hoog. Storing is nog te kort geleden om de gevolgen voor de portemonnee te voelen, maar zo ie wel heel snel ....

gr hans
 
wat is de storings code? Daar kunnen wil ook meer aan zien.

Er kan zoveel stuk zijn. Lucht massa meter, lucht temperatuur sensor, koelvloeistof temperatuur sensor, dual ram vacuüm slecht.

Gr jack
 
Vandaag de auto weer bij mijn garage opgehaald. Een en ander schoongemaakt - kleppen -
De computer geeft na uitlezen geen foutmelding meer. Onzeker is of de storing niet snel terug kan zijn. Inderdaad geeft de garage aan dat het van alles kan zijn en de storing ook weer snel erug kan komen. We wachten maar even af .... Volgende week laat ik de gegevens weer even uitlezen. Hoop dat de storing weg is.

Dank voor de tips.


Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het kan allicht een lading foutcodes schelen die er op dat moment niet meer in staan. Dat maakt gericht zoeken wat makkelijker.

Maargoed, hopelijk is dat niet nodig natuurlijk. :)
 
Hey Hans,

ik ben ook erg benieuwd naar de foutcodes.
Er staat hier een lijst op het forum met een flinke lading verklaringen/betekenissen. Dus als het een bekende code is, kun je opzoeken waar de fout zou moeten liggen.

Zelf valt mij op dat ie stationair 13/100 aangeeft.
Dit verteld mij dat ie ERG ruim afgesteld staat, of inderdaad een probleem opgetreden is. Normaal gesproken hoort ie namelijk 2.1 ltr/hr aan te geven (bijvoorbeeld... kan ook 1.9 of 2.4 zijn) en geen ltr per 100 km. Hieruit voortvloeiend het 'wegkruipen'; wat Danny al zei: dat is voor een automaat normaal. Maar met een dergelijk verbruik (13ltr/100km) zal ie er best vandoor willen :')

Je schrijft hierboven dat je de auto vandaag weer opgehaald hebt, maar toch benieuwd bent of de problemen zijn opgelost... dat heb je toch wel gemerkt tijdens het terug rijden ? (of heeft iemand anders de auto opgehaald ? dan wordt het iid lastig :) )
Laat in ieder geval jouw boardcomputer over ~1000 km weer even uitlezen. Dat ie, zo kort na het wissen, geen foutcodes geeft is erg fijn natuurlijk maar niet echt een weerspiegeling van het dagelijks gebruik.
Ook zeg je dat "kleppen" zijn schoongemaakt. Over welke kleppen heb je het dan ? Heeft jouw garage (is dat een officiële Opel dealer ?) gespecificeerd welke kleppen dat dat waren ?

:w Ruud
 
Bovenaan