Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Trekhaak

Ik heb een trekhaak nodig zodat er zo nu en dan een paardentrailer achter de caravan kan.
Nu heb je vaste en afneembare haken en de laaste heeft eigenlijk mijn voorkeur vanwege de looks.
Zijn er hier op het oop die me wat voor of nadelen kunnen geven.

Bvd, Jan
 
Onder mijn vorige Omega zat er een (af fabriek) afneembare trekhaak onder.
Erg handig en fraai (idd vanwege de looks).
Nadeel van de afneembare vond ik het sleuteltje en het slotje;
Het sleuteltje is heel fragiel. Teveel kracht erop en hij gaat krom.
Dat gebeurd al snel omdat het slotje veel vuil e.d. te verduren krijgt dus snel vies en vervuild raakt.
Dus goed schoonhouden is mijn advies. Anders breekt het sleuteltje gewoon een keer...
Een ander nadeel is (als ik het goed onthouden heb), dat mócht je ooit eens een Irmscher links-rechts uitlaat eronder willen hebben, dan gaat dat niet meer passen :N
Óf uitlaat, óf trekhaak (óf een hele goeie rvs-lasser kennen :P)
 
Een afneembare trekhaak af fabriek is dat dan een Oris?
Wat ik ook wel eens heb gehoord is dat er speling op kan komen?
Het links/rechts verhaal is wel een wens Ruud maar dat zie ik dan wel weer, eerst moet er een voorlip en achterspoiler op van hét merk.
 
Oei, ik durf niet te zeggen of die van Oris is.
Dat moet een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] jou kunnen vertellen.
Ik heb zelf geen last gehad van speling. Maar heel frequent heb ik hem nooit gebruikt (welgeteld 1x _O- ). Ook dat moet de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] weten :)
 

Vega

Medewerker
Administrator
MetalRush zei:
Oei, ik durf niet te zeggen of die van Oris is.

Ik wel, is een Oris.

Waar je op moet letten bij een afneembare trekhaak is dat je hebt een model voor automatische niveauregeling en een voor zonder.
Het verschil zit in de hoogte van de kogel, voor automatische niveauregeling een lage kogel en zonder automatische niveauregeling een hoge kogel.

Omega met automatische niveauregeling.
Hoge kogel = nee
Lage kogel = Ja

Omega zonder automatische niveauregeling.
Hoge kogel = ja
Lage kogel = Ja
 

Andrew

600.000
Ik heb onder de Omega Station ook een Oris afneembare trekhaak, waarschijnlijk origineel af fabriek, gegeven de fraaie contactdoos (niet wat je hier kunt kopen bij Halfords of zo) alsmede de nette opbergmogelijkheid in het reservewiel :) . Ik heb deze trekhaak wel al heel veel gebruikt, dus ik kan er wel wat over vertellen.

De opmerking van Metalrush over het sleuteltje is wel een punt(je) van aandacht. Het beste is om dit de eerste keer voor montage even los van de auto te bekijken en te proberen, sowieso om even te zien hoe dat slotpennetje werkt. Dan begrijp je meteen wat er aan de hand is als de sleutel niet wil draaien (pennetje niet exact voor het gaatje). Af en toe een spuitje WD40 in de sleutelopening en op dat slotpennetje kan geen kwaad. Gebruik ook altijd het afdekdopje op de sleutelopening! Ik ga bij de- en montage van de kogel altijd omzichtig te werk met het slot en het gaat al jaren perfect.

Het blokkeermechanisme in de trekhaak is een robuust doch nauwluisterend mechaniek. Eens per jaar laat ik wat schone motorolie (enkele druppels) via de blokkeerbol in het mechaniek lopen (als de bol "vrijligt" dus alsof je hem wilt gaan monteren).

De kogel hangt aan 4 dwarsgeplaatste, metalen bussen. Uiteraard eerst de draaiknop "spannen". Voor montage eerst controleren of het montagedeel onder de auto vrij van vuil is, met name in de holtes waar die 4 pennen inkomen (origineel hoort er een plastic afdekkap op te zitten als de trekhaak er niet opzit die vuil tegen moet houden, helaas was die er bij mij bij de aankoop niet meer bij). Bij de montage moet je de kogel eerst in de (in rijrichting gezien) 2 voorste pennen hangen, vervolgens moet je met een ferme zwaai omhoog de trekhaak op zijn plek "slaan". Ik noem dat expres zo, omdat je dit niet te voorzichtig moet doen, het blokkeermechanisme moet goed vastklikken. En daarna dus dat slotje. Overigens heeft het slotje geen functie bij de blokkering, het dient slechts tegen diefstal van de trekhaak en per ongeluk aan de draaiknop zitten.

Ik heb tot op heden geen relevante speling op het mechanisme, er hangt bij mij een zware caravan achter (formeel tot 1500 kg maar zal best wel wat meer zijn in de praktijk :$ ). Ik heb even heel grof uitgerekend en heb zo'n 25 tot 30 duizend km met deze combinatie gereden.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Andrew
 
Dank je mannen, dit is de info die ik zocht. _/-\o_
Ik ga dan voor een afneembare Oris want dan ziet het kontje er voor mij toch net even mooier uit dan mét haak.
De Omega heeft automatische niveauregeling dus moet ik de lage kogel hebben maar is dat dan een groot maat verschil in kogel hoogte Peter?

Gr, Jan
 
Bovenaan