Ik heb onder de Omega Station ook een Oris afneembare trekhaak, waarschijnlijk origineel af fabriek, gegeven de fraaie contactdoos (niet wat je hier kunt kopen bij Halfords of zo) alsmede de nette opbergmogelijkheid in het reservewiel
. Ik heb deze trekhaak wel al heel veel gebruikt, dus ik kan er wel wat over vertellen.
De opmerking van Metalrush over het sleuteltje is wel een punt(je) van aandacht. Het beste is om dit de eerste keer voor montage even los van de auto te bekijken en te proberen, sowieso om even te zien hoe dat slotpennetje werkt. Dan begrijp je meteen wat er aan de hand is als de sleutel niet wil draaien (pennetje niet exact voor het gaatje). Af en toe een spuitje WD40 in de sleutelopening en op dat slotpennetje kan geen kwaad. Gebruik ook altijd het afdekdopje op de sleutelopening! Ik ga bij de- en montage van de kogel altijd omzichtig te werk met het slot en het gaat al jaren perfect.
Het blokkeermechanisme in de trekhaak is een robuust doch nauwluisterend mechaniek. Eens per jaar laat ik wat schone motorolie (enkele druppels) via de blokkeerbol in het mechaniek lopen (als de bol "vrijligt" dus alsof je hem wilt gaan monteren).
De kogel hangt aan 4 dwarsgeplaatste, metalen bussen. Uiteraard eerst de draaiknop "spannen". Voor montage eerst controleren of het montagedeel onder de auto vrij van vuil is, met name in de holtes waar die 4 pennen inkomen (origineel hoort er een plastic afdekkap op te zitten als de trekhaak er niet opzit die vuil tegen moet houden, helaas was die er bij mij bij de aankoop niet meer bij). Bij de montage moet je de kogel eerst in de (in rijrichting gezien) 2 voorste pennen hangen, vervolgens moet je met een ferme zwaai omhoog de trekhaak op zijn plek "slaan". Ik noem dat expres zo, omdat je dit niet te voorzichtig moet doen, het blokkeermechanisme moet goed vastklikken. En daarna dus dat slotje. Overigens heeft het slotje geen functie bij de blokkering, het dient slechts tegen diefstal van de trekhaak en per ongeluk aan de draaiknop zitten.
Ik heb tot op heden geen relevante speling op het mechanisme, er hangt bij mij een zware caravan achter (formeel tot 1500 kg maar zal best wel wat meer zijn in de praktijk
). Ik heb even heel grof uitgerekend en heb zo'n 25 tot 30 duizend km met deze combinatie gereden.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Andrew