Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Trillen in stuur, piepje, trekt weg.

Alweer een aantal maanden de Omega in bezit en hij bevalt me nog steeds uitstekend.
Woensdag de airco maar weer laten vullen omdat het met dit warme weer gewoon niet te rijden is zonder.. Vooral het stil staan bij een stoplicht is een hel. Hij blaast nu weer lekker 10C terwijl het buiten 25/26 was.

Maar toch een paar probleempjes komen boven drijven.
De laatste tijd merk ik een beetje dat de auto bij het remmen iets naar rechts trekt, ook trilt hij de laatste paar dagen dan een beetje in het stuur.
Rond de 80 begint mijn stuur ook te trillen, bij de 90 is dit weer weg. Het kan ook zijn dat het na een km of 10 weer weg is en het stuur stil staat bij 80..
Verder merk ik de laatste tijd dat het remmen minder wordt. Vooral bij het zacht in trappen, als ik wat harder duw remt hij verder wel fatsoenlijk.

Vanavond reed ik ook nog een stukje, ik had het raam even open gedaan om iets te horen. Toen begon mij opeens een piepje op te vallen.
Als ik naar rechts stuur dan is er even een kort schel piepje en daarna is het weer weg. Stuur ik naar links, dan hoor ik niets. Ook bij het oprijden van een drempel hoorde ik dat piepje.
Even later toen ik een stukje 60 gereden had heb ik het weer even getest. Dus 20 rijden en sturen, maar toen hoorde ik hem niet meer.

Weet iemand wat dit kan zijn en of het met elkaar te maken kan hebben?

Het trillen bij de 80 denk ik zelf dat het aan de andere velgen ligt. Ongeveer sinds die tijd begon dat.
 
Hoi Stefan,

Dat trekken met remmen en trillen kan ik bijna voor 100% van zeggen dat het je draagarmrubbers zijn die versleten/kapot zijn.
Het piepen kan ermee te maken hebben, hoor je het piepen of kraken terwijl je ingestuurd een drempel op rijdt? Dit zijn dan ook de draagarmen.

Gr. Paul
 
Meestal is het zo dat als een stuur naar een kant Trek met remmmen ,dat er een remklauw blijf hangen of niet Naar behoren functioneert
 

Joep

Verbannen
Dat piepje heb ik ook, kan zijn dat je remmen inderdaad wat Barry zegt, wat blijven hangen. Is wel vaker bij warm weer.

Het trillen van je stuur kan ook door onbalans van je wielen komen. Even laten balanceren (kan nooit kwaad) en je weet het.

Draagarmen zijn een hekel punt bij de Omega, dus die sluit ik ook niet uit.
 
Oh mijn god.. Topic helemaal vergeten...
Dat wegtrekken bij het remmen doet hij al niet meer, wss ook nooit gedaan, was denk ik gewoon spoorvorming.
Piepje is ook niet meer gehoord.

Maar het trillen in het stuur is erger geworden.
Nog steeds bij de 80 trilt hij in het stuur ongeveer 0.5cm van uiterst links naar uiterst rechts. Dit wordt na verloop van tijd wel minder.
Bij het remmen rond de 80 trilt het stuur wel hevig. Dat zal ongeveer 3/4cm zijn van de uitersten.
Maar onder de 65 trilt hij niet meer. Ik denk zelf de remschijven, dat die krom zijn of dat de wielen gebalanceerd moeten worden en/of de auto uitgelijnd. :(
Draagarmen kan ik zelf niet beoordelen, geen verstand van verder xD
 

Joep

Verbannen
Bij mijn B1 waren het de stuurkogels, het linkervoorwiel zwabberde bij het remmen alle kanten op door enorm veel speling. Even de voorkant opkrikken en de wielen checken dmv het wiel vast te pakken en op neer te bewegen. Ook een keertje rond laten draaien om te kijken of ze mooi rond gaan.
 
Heb ze van de week op de krik gehad en er zat geen speling in. Tenminste, wat ik kan merken.
Vandaag ff de auto bij de euromaster neer gezet want die zit 100m van mijn school. Ze hebben de 2 voorwielen gebalanceerd. Daar zat inderdaad onbalans in.

Ze wouden hem ook voor mij uitlijnen, maar ze zeggen dat alles helemaal vast zit.. Kan dit kloppen? Ze hebben dan anderhalf a 2 uur werk om alles goed te krijgen.
 

Joep

Verbannen
Dit kan zeker kloppen hoor, als het lang geleden voor t laatst is gebeurd dan zullen ze vooral achter de boel moeten warmstoken om t gangbaar te maken. 2 uur kan dus zeker. Ik zou ook gelijk alle 4 de wielen laten balanceren.
 
R

Ralph

Gast
alles uitlepelen op speling, en sluit me vervolgens aan bij Vega.
 
Volgens de euro master (en me pa _O- ) zijn de schijven nog niet versleten. Nieuw kost dit geintje me 400 euro..
 
Vega zei:
StefanS zei:
Nieuw kost dit geintje me 400 euro..

€400 voor nieuwe schijven, krijg je gouden schijven. |:(
Zou ik niet doen, gouden schijven. Dat is nog sneller krom :-).

Maar ik was rondom, dus schijven en blokken, €700 kwijt in de 1e week dat ik m'n 1e omega had, en dat was niet eens bij de dealer. Dit was incl. montage.

Gr. Paul
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die schijven kun je voor betere prijzen krijgen. Verder is versleten een andere definitie dan krom.

Ik heb destijds 2x binnen een paar duizend kilometer m'n nieuwe schijven krom gehad door een combinatie van montage en remblokken die meer warmte ontwikkelde dan de schijf aan kon. Die waren amper ingesleten, zagen er nieuw uit, maar waren wel rijp voor de kliko. Ik vraag me dus af wat in dit geval de grondslag is voor de beoordeling dat ze 'niet versleten zijn'.
 
In zo'n geval moet je dus aan geperforeerde (en geventileerde, maar dat zijn ze volgens mij al) schijven gaan denken zodat ze meer warmte kwijt kunnen en koelte krijgen. Maar dan moet je diep in de buidel tasten denk ik.

Gr. Paul
 

yoyo

The UK brothers
Ik heb ooit eens schijven eronder gehad die na een klein jaartje behoorlijk begonnen te trillen bij het remmen.
Deze weer vervangen en met het advies als je stilstaat niet altijd maar op de rem te staan want hierdoor kunnen de blokken/schijven hun warmte
niet kwijt en kunnen de schijven best wel eens krom trekken
(zelfs als het niet zichtbaar is dat de schijven krom zijn is het wel te voelen.)

Nu maak ik er een gewoonte van om bij een stop die wat langer zou kunnen duren de bak in zijn vrij te zetten en zodoende de rem minder te belasten.
Of het werkt?......ik zou het niet weten maar mijn schijven zijn nog recht :Y
 
Bovenaan