Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Trillen o.a. bij remmen, remschijven in orde

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik heb sinds enkele maanden een probleem tijdens het remmen: de auto trilt dan behoorlijk. Dat begon begin dit jaar, het was toen vrij duidelijk te herleiden naar de voorste remschijven. Dit waren nog de schijven waarmee ik de auto kocht, en waarom een setje EBC Red Stuff blokken was gezet na de remupgrade halverwege 2010. Daarmee sinds de upgrade ruim 10.000km probleemloos gereden, tot de schijven er klaar mee waren.

Maart dit jaar schijven en blokken vóór vervangen door Brembo schijven en nieuwe EBC Red Stuff blokken. Daarna reed de auto een maand of 2 prima, tot ik in mei weer wat trillingen begon te voelen. Deze keer niet in het stuur maar meer in de stoelzitting. Goed, schijven áchter waren ook nog origineel, en duidelijk voorzien van groeven, dus daar ging de verdenking naar uit. Vervangen door een set schijven en blokken die goed waren, maar zonder resultaat. Trillen werd erger en bleek te komen van de stuurkogel rechtsvoor: als die een beetje speling krijgt voel je dat ook in je zitting en lijkt het enigszins van achteren te komen.

Die stuurkogel dus laten vervangen, trillen was minder maar niet weg. Kwam alsnog wat van voor en werd na een paar stevige remacties erger. Schijven dus weer niet goed? Om dat af te kunnen strepen alle schijven en blokken (voor + achter) 2 weken terug vervangen. Door vakantie de eerste week weinig gereden, deze week weer de dagelijkse km's naar werk gaan maken. Tot zo'n 500km leek het goed te gaan, al heb ik daarbij de remmen zoveel mogelijk ontzien. Niet op de rem blijven staan bij stilstand, wat meer afremmen op de motor, enz. Gisteren na 600km begon ik helaas wederom wat trillingen te voelen. Nu ook als ik wat harder rijdt (130/140) en wanneer ik op de snelweg door een flauwe bocht rijdt. Daarbij heb ik de indruk dat hij ook iets trilt bij wat sneller optrekken, al is dit minimaal.

Ik kan me niet voorstellen dat dit wederom de schijven zijn, dus gaan de gedachtes verder. Iets waarvan ik weet dat het niet helemaal in orde is is de veerpootlager linksvoor. Die ratelt wat bij lage snelheden en veel stuurbewegingen. Kan deze hier nog iets mee te maken hebben?

Verdere speling op de ophanging heb ik niet kunnen ontdekken. Onlangs ook nog met Sjors naar laten kijken, en iets ervoor nog door de VOD.

Het afgelopen 1,5 jaar zijn de hulppitman arm en draagarmrubbers al vervangen, dat zou in orde moeten zijn.
Wielen zijn goed gebalanceerd, en al eens van positie gewisseld. Ook met een andere set geen verschil.

De frustratie groeit inmiddels erg hard, dus indien iemand ideeën / ervaringen heeft hoor ik ze graag!
 
Ik moet je zeggen dat ik hetzelfde heb. De ene keer als ik de rem rustig aanraak trilt ie hevig en de andere keer weer niet. Ik dacht bij zelf ook de schijven maar het is niet constant.
 
Je kan de achterste remleidingen een afknellen met een griptang en eens een stukje rijden.
Dan weet je in ieder geval al of het de achterste schijven zijn of niet.
 
In eerste instantie zou ik op de hardyschijven gokken Jacco.

Wanneer deze haarscheuren gaan vertonen, brengen deze ook trillingen over.
En die schijven kosten de hele wereld niet.............


Groetjes

Lars<br /><br />-- 06 okt 2011 18:55 --<br /><br />Zat te denken:

Kan ook nog een hoogteslag zijn die je in je achterbanden hebt ;)

Om dit uit te sluiten kun je natuurlijk even je winterset monteren.


Gr Lars
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Deze week op een ochtend even op de brug laten kijken naar de draagarm rubbers om te zien of die niet toch (alweer) als schuldige aan te wijzen waren. Linksvoor heeft wat meer speling dan rechtsvoor als je er met een ijzeren staaf druk op uitoefent. Ze komen echter wel weer direct terug in positie, los liggen ze niet. Ze dachten niet dat die rubbers direct schuldig waren aan het trillen. Uiteraard heb ik hem nog een stukje laten rijden, helaas was dat wel na een nachtje stil staan en bij lagere snelheden. Dan is het minder aanwezig dan na wat km's te hebben gereden en bij hogere snelheid.

@ Lars: zouden die hardyschijven bij remmen voor zulke trilling kunnen zorgen? Ik heb ze een tijdje terug nog bekeken maar toen leken ze me in orde, anyway het is het onderzoeken wel waard. Ik had het idee al wel geopperd tijdens het testen, maar de monteur wilde daar zelf niet aan.

De zomerwielen zijn op elke mogelijke manier al gewisseld (voor achter, kruislings) en dat levert geen verschil op. Ze zijn verder nog erg stil (voor 245'ers tenminste) dus hoogteslag durf ik te betwijfelen. Testen met de winterset had ik al wel op de lijst staan, alleen liggen m'n wintervelgen momenteel bij de bandenboer om opgeknapt te worden, dat duurt nog 2 weekjes.
 
Tinuske zei:
Ik moet je zeggen dat ik hetzelfde heb. De ene keer als ik de rem rustig aanraak trilt ie hevig en de andere keer weer niet. Ik dacht bij zelf ook de schijven maar het is niet constant.

Helaas idem hier. Ik heb nog niet echt gezocht maar ik verdenk de schijven toch. Als je heel rustig remt lijkt het soms of er iemand met schokjes aan de achterbumper aan het trekken is.
Bij mij is eveneens verschil in intensiteit, de ene keer tegen de andere.
Ik zal het nog wel eens bekijken als ik wat meer zin en tijd heb.
Of eventueel wachten op wat hier op het OOP uit de bus komt. :P
 
B-Buster zei:
Deze week op een ochtend even op de brug laten kijken naar de draagarm rubbers om te zien of die niet toch (alweer) als schuldige aan te wijzen waren. Linksvoor heeft wat meer speling dan rechtsvoor als je er met een ijzeren staaf druk op uitoefent. Ze komen echter wel weer direct terug in positie, los liggen ze niet. Ze dachten niet dat die rubbers direct schuldig waren aan het trillen. Uiteraard heb ik hem nog een stukje laten rijden, helaas was dat wel na een nachtje stil staan en bij lagere snelheden. Dan is het minder aanwezig dan na wat km's te hebben gereden en bij hogere snelheid.

Dan kun je dus in iedergeval stellen dat het aan een onderdeel ligt wat beweegt ;)
Draagarm rubbers zou ik zelf niet zo snel voor gaan, heb ze destijds bij bijv de rode 2.5 van pa al eens vervangen.
Deze lagen er compleet uit, trillen deed ze niet, alleen maar klapperen.

B-Buster zei:
@ Lars: zouden die hardyschijven bij remmen voor zulke trilling kunnen zorgen? Ik heb ze een tijdje terug nog bekeken maar toen leken ze me in orde, anyway het is het onderzoeken wel waard. Ik had het idee al wel geopperd tijdens het testen, maar de monteur wilde daar zelf niet aan.

De zomerwielen zijn op elke mogelijke manier al gewisseld (voor achter, kruislings) en dat levert geen verschil op. Ze zijn verder nog erg stil (voor 245'ers tenminste) dus hoogteslag durf ik te betwijfelen. Testen met de winterset had ik al wel op de lijst staan, alleen liggen m'n wintervelgen momenteel bij de bandenboer om opgeknapt te worden, dat duurt nog 2 weekjes.

Die hardy schijven kunnen voor vage problemen zorgen ben ik zelf achter gekomen.
Wanneer ze gemonteerd zijn kun je eigenlijk niet goed zien dat ze verrot zijn, of ze moeten heeeeeel ver heen zijn dan kan het wel.
Demontage lijkt veel werk, maar stelt echt helemaal niks voor. Wanneer je de hardy schijven demonteerd, kun je echt goed zien of ze goed zijn.
Let bijvoorbeeld op veel haarscheuren en of de busjes waar de bouten doorheen vallen nog echt goed vast zitten.

Als je pech hebt, hebben alle 4 je banden iets een hoogte slag. Wisselen heeft dan niet veel zin.
Een test op je winterbanden zou uitsluitsel moeten bieden.

Ik persoonlijk zou als eerste de ''winterbanden test'' doen. Erg gemakkelijk uitvoerbaar, en als je ze zelf wisselt zitten er geen kosten aan.
Daarna zou ik de hardy schijven toch maar eens gaan bekijken.



Gr Lars
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik heb waarschijnlijk a.s. dinsdag mijn winterbanden + opgeknapte velgen terug, dan wissel ik ze meteen even om te testen.

Ik kan me zo voorstellen dat het iets in de aandrijflijn is, onder het rijden trilt er nu ook iets licht wat bij gasgeven wat meer voelbaar wordt. Ook schakelen van de automaat gaat wat minder soepel van 1 > 2 en bij terugschakelen van 2 > 1. Die hardyschijven klinken zo gek nog niet, m'n B1 had daar ook last van bij het schakelen.

Eerst die winterset eens afwachten, daarna verder kijken.
 
ik heb van de benzine mv6 laatst de draagarmen vervangen en het trillen met de remmen was gelijk weg er zit alleen een maar aan

bioj het vervangen van rubbers moet de inbouw voorschriften worden aangehouden het rubber werkt maar op een manier pers je hem er verkeer in doet het geen dienst als trillings demper

ik vervang altijd gehele draagarmen die kosten nog geen 250 euro per set van links en rechts en dan is alles nieuw kogel rubber en arm ik heb zelf ook meteen maar de beide voorwiellagers vervangen omdat ze geen drol kosten en ik voor die paar 10tjes geen extra werk wil hebben later en een lager iets geluid begon te maken (meestal zijn ze al versleten alleen voel je dat op de brug niet alleen met rijden als je weet waar je op letten moet)

als je een draagarm inbouwt bij een omega is het fabrieks voorschrift dat je dat op de volgende wijze doet

draagarm er onder zetten beide voorstoelen belasten met minimaal 70 kiloen daarna de bouten pas aandraaien daardoor vookom je dat de rubbers op spanning staan en tijdens het rijden met personen binne een paar weken weer lam zijn
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Jep.

De wissel naar winterwielen/banden haalde niets uit. Daarop nader onderzoek laten doen door 2 bijzonder kundige ex-collega's van Sjors, die gelukkig even tijd vrij wilden maken. Daarbij bleek dat de linker stuurkogel ook nodig aan vervanging toe was. Diezelfde die toen ik de rechterkant liet vervangen gekwalificeerd werd als 'in orde'. Ik had er destijds nog om gevraagd die evt. preventief mee te nemen maar dat vond men toen niet nodig. Daarop dat ding ook eigenlijk buiten beschouwing gelaten in de zoektocht aangezien ik er wel vanuit ging dat dat klopte.

Ondertussen is het betreffende kogeltje ververst en ben ik van de trillingen @ constante snelheid af. Ik heb wel wederom een iets kromme remschijf zoals ook al werd geconstateerd door de specialisten, dus die laat ik binnenkort terwijl hij op de auto blijft zitten afdraaien zodat het hart van de schijf op de naaf is ingewerkt en het remvlak daarna ook weer recht is. Daarna zou dit hoofdstuk succesvol gesloten moeten kunnen worden.
 
Bovenaan