Ik heb sinds enkele maanden een probleem tijdens het remmen: de auto trilt dan behoorlijk. Dat begon begin dit jaar, het was toen vrij duidelijk te herleiden naar de voorste remschijven. Dit waren nog de schijven waarmee ik de auto kocht, en waarom een setje EBC Red Stuff blokken was gezet na de remupgrade halverwege 2010. Daarmee sinds de upgrade ruim 10.000km probleemloos gereden, tot de schijven er klaar mee waren.
Maart dit jaar schijven en blokken vóór vervangen door Brembo schijven en nieuwe EBC Red Stuff blokken. Daarna reed de auto een maand of 2 prima, tot ik in mei weer wat trillingen begon te voelen. Deze keer niet in het stuur maar meer in de stoelzitting. Goed, schijven áchter waren ook nog origineel, en duidelijk voorzien van groeven, dus daar ging de verdenking naar uit. Vervangen door een set schijven en blokken die goed waren, maar zonder resultaat. Trillen werd erger en bleek te komen van de stuurkogel rechtsvoor: als die een beetje speling krijgt voel je dat ook in je zitting en lijkt het enigszins van achteren te komen.
Die stuurkogel dus laten vervangen, trillen was minder maar niet weg. Kwam alsnog wat van voor en werd na een paar stevige remacties erger. Schijven dus weer niet goed? Om dat af te kunnen strepen alle schijven en blokken (voor + achter) 2 weken terug vervangen. Door vakantie de eerste week weinig gereden, deze week weer de dagelijkse km's naar werk gaan maken. Tot zo'n 500km leek het goed te gaan, al heb ik daarbij de remmen zoveel mogelijk ontzien. Niet op de rem blijven staan bij stilstand, wat meer afremmen op de motor, enz. Gisteren na 600km begon ik helaas wederom wat trillingen te voelen. Nu ook als ik wat harder rijdt (130/140) en wanneer ik op de snelweg door een flauwe bocht rijdt. Daarbij heb ik de indruk dat hij ook iets trilt bij wat sneller optrekken, al is dit minimaal.
Ik kan me niet voorstellen dat dit wederom de schijven zijn, dus gaan de gedachtes verder. Iets waarvan ik weet dat het niet helemaal in orde is is de veerpootlager linksvoor. Die ratelt wat bij lage snelheden en veel stuurbewegingen. Kan deze hier nog iets mee te maken hebben?
Verdere speling op de ophanging heb ik niet kunnen ontdekken. Onlangs ook nog met Sjors naar laten kijken, en iets ervoor nog door de VOD.
Het afgelopen 1,5 jaar zijn de hulppitman arm en draagarmrubbers al vervangen, dat zou in orde moeten zijn.
Wielen zijn goed gebalanceerd, en al eens van positie gewisseld. Ook met een andere set geen verschil.
De frustratie groeit inmiddels erg hard, dus indien iemand ideeën / ervaringen heeft hoor ik ze graag!
Maart dit jaar schijven en blokken vóór vervangen door Brembo schijven en nieuwe EBC Red Stuff blokken. Daarna reed de auto een maand of 2 prima, tot ik in mei weer wat trillingen begon te voelen. Deze keer niet in het stuur maar meer in de stoelzitting. Goed, schijven áchter waren ook nog origineel, en duidelijk voorzien van groeven, dus daar ging de verdenking naar uit. Vervangen door een set schijven en blokken die goed waren, maar zonder resultaat. Trillen werd erger en bleek te komen van de stuurkogel rechtsvoor: als die een beetje speling krijgt voel je dat ook in je zitting en lijkt het enigszins van achteren te komen.
Die stuurkogel dus laten vervangen, trillen was minder maar niet weg. Kwam alsnog wat van voor en werd na een paar stevige remacties erger. Schijven dus weer niet goed? Om dat af te kunnen strepen alle schijven en blokken (voor + achter) 2 weken terug vervangen. Door vakantie de eerste week weinig gereden, deze week weer de dagelijkse km's naar werk gaan maken. Tot zo'n 500km leek het goed te gaan, al heb ik daarbij de remmen zoveel mogelijk ontzien. Niet op de rem blijven staan bij stilstand, wat meer afremmen op de motor, enz. Gisteren na 600km begon ik helaas wederom wat trillingen te voelen. Nu ook als ik wat harder rijdt (130/140) en wanneer ik op de snelweg door een flauwe bocht rijdt. Daarbij heb ik de indruk dat hij ook iets trilt bij wat sneller optrekken, al is dit minimaal.
Ik kan me niet voorstellen dat dit wederom de schijven zijn, dus gaan de gedachtes verder. Iets waarvan ik weet dat het niet helemaal in orde is is de veerpootlager linksvoor. Die ratelt wat bij lage snelheden en veel stuurbewegingen. Kan deze hier nog iets mee te maken hebben?
Verdere speling op de ophanging heb ik niet kunnen ontdekken. Onlangs ook nog met Sjors naar laten kijken, en iets ervoor nog door de VOD.
Het afgelopen 1,5 jaar zijn de hulppitman arm en draagarmrubbers al vervangen, dat zou in orde moeten zijn.
Wielen zijn goed gebalanceerd, en al eens van positie gewisseld. Ook met een andere set geen verschil.
De frustratie groeit inmiddels erg hard, dus indien iemand ideeën / ervaringen heeft hoor ik ze graag!