Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Trilling onder de achterbank...

Tijdens de proefrit vorige week voelde ik al zoiets maar nu je em wat meer rijd is het wel duidelijk...er zit bij het wegrijden met het maken van een bocht een trilling in het onderstel.Je voelt het in je stoel maar het lijkt ook onder de achterbank weg te komen.Dus van stilstand wegrijden geen probleem(minimaal)maar met het maken van een bocht en je gaat op het gas dan trilt ie toch wel.Het lijkt net of dat ie inhoud maar het is duidelijk een trilling.Op snelheden boven de 40 km/h heb ik geen last,zelfs niet op de snelweg waar ie lekker stil is.Het is puur met wegrijden en dan bijna altijd als er een bocht gemaakt gaat worden.Nu las ik dat het de Hardy schijven zouden kunnen zijn?Wellicht nieuwe diff olie of iets anders?

Greetz Erik.<br /><br />-- 17 jan 2012 21:50 --<br /><br />Ik kan nu ook wel melden dat ie het alleen doet als ie goed warm gereden is..dan is de olie in het diff dus ook weer wat opgewarmd/dunner.Het type plaatje is niet meer aanwezig dus heb geen nummers voorhanden.
Is een modernere(synthetische)olie ook bruikbaar of is dat af te raden?

<a class="postlink" href="http://www.opel-infos.de/getriebe/ha_diff.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.opel-infos.de/getriebe/ha_diff.html</a>


Greetz Erik.
 
Ik zou eerst de hardy-schijf eens (laten) controleren.
Diff gaat niet zomaar 'defect'.
Kan eventueel ook nog een wiellager zijn. Is het altijd in een bocht naar links of naar rechts, of beide kanten op ?
 
Vandaag is de Omega op de brug gezet en hebben we eens grondig de boel bekeken.Alles ziet er prima uit met uitzondering van het steunlager van de cardanas.Deze is helemaal uitgezakt en je kunt de cardan redelijk wat op en neer bewegen.Er zit dus redelijk wat speling op zodat de cardan bij het maken van een scherpe bocht wat meer weerstand krijgt van de sturende wielen zodat deze kan gaan klapperen.Nu op zoek naar een steunlager..iemand suggesties?Gewoon Opel dealer of aftermarket?Wil em eigenlijk er zo snel mogelijk onder hebben zitten...


Greetz Erik.
 

Joep

Verbannen
Ik zou eventjes een berichtje doen naar Berry als ik jou was, die heeft genoeg Omega's staan en ook vele onderdelen.

Wellicht kan hij jou goed helpen! :)
 
Heb een mailtje weggedaan dus ff afwachten.Ik neem aan dat er nieuw toch ook nog wel aan te komen is?

Greetz Erik.
 

Joep

Verbannen
ErikC5 zei:
Heb een mailtje weggedaan dus ff afwachten.Ik neem aan dat er nieuw toch ook nog wel aan te komen is?

Greetz Erik.
Vast wel toch? Eventjes op Ebay zoeken levert vast wel wat op. :)
 
Vandaag maar besloten om gewoon een nieuw lager te bestellen.Als ie er vandeweek weer nieuw onder zit laat ik ff weten of de klachten weg zijn.

Greetz Erik.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
ErikC5 zei:
Vandaag maar besloten om gewoon een nieuw lager te bestellen.Als ie er vandeweek weer nieuw onder zit laat ik ff weten of de klachten weg zijn.

Greetz Erik.

Is bij mij ook vervangen bij de VOD afgelopen week, maar ik heb de Omega nog niet gereden sinds...

*edit:
Bij mij is dus het lager van de cardan vervangen. Ik had voornamelijk trillingen bij iets hogere snelheden (120km/h) en bij 'net gas los' en 'net gas erop'. Dit klonk/voelde voor mij net aan zoals bij men Omega A waar het rubber van de cardan volledig uitgescheurd was. Je cardan gaat daar dan dus gaan slingeren => ook niet gezond voor het pignon-lager van de diff!
De trillingen lijken initieel van 'achter' de komen, maar ze komen eigenlijk van onder de middentunnel vandaan.

Nu rijdt ze volledig zonder trillingen uit de aandrijflijn, super!

Bestel ook nieuwe bouten voor de verbindingen versnellingsbak-cardan-differentieel.
Dit zijn bouten die heel wat te verwerken krijgen... bij mij waren er 2 met aanzienlijke schade van los te staan/trillen, waarvan er zelfs 1 werd stuk gedraaid bij het aantrekken.

even ter info: heel in het begin dat ik de Omega had ben ik vooraan zelfs zo 1 bout kwijtgespeeld. (de 2 andere waren dus ook gesleten blijkt nu!)
Die cardan-lijn gaat dus al wel meer afgezien hebben ivm trekhaakgebruik vermoed ik, waardoor alles toch wel serieus zwaarder belast wordt...
 
Het probleem is gelukkig verholpen,de trilling is weg! _/-\o_
Wat ik wel raar vind is dat het steunlager geen lager bevat maar puur een rubber omhulsel is voor het lager.M'n maat had het besteld en vroeg m'n eigen eigenlijk af waarom er geen lager in zat?Ik was echt in de veronderstelling dat het een geheel was dus MET lager erin...niet dus. :S
Gelukkig was het originele lager nog goed dus hebben we die laten zitten.Probleem is dus gelukkig weg maar weet iemand of dan het lager apart besteld moet worden??

Greetz Erik.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ja er zit weldegelijk een lager aan dat middenpunt hoor,
en dat is inderdaag los te bestellen van het rubber, ook de keerringetjes zijn aparte nummertjes...
 
Dus het onderdeel met nummer 90470670 of 458014 is dus ZONDER lager en dat lager moet dan apart besteld worden?De keerringetjes die je bedoelt zijn voor het lager??Wel een erg prijzig onderdeel hoor...155 bruto ex.... :'(

Greetz Erik.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
ErikC5 zei:
Dus het onderdeel met nummer 90470670 of 458014 is dus ZONDER lager en dat lager moet dan apart besteld worden?De keerringetjes die je bedoelt zijn voor het lager??Wel een erg prijzig onderdeel hoor...155 bruto ex.... :'(

Greetz Erik.
:? Welk onderdeel is zo duur? mijn complete herstelling onderdelen incl. werk was niet veel meer dan dat!
en bij mij is rubber én lager vervangen! (@VOD)

*edit:Ik moet even checken, heb eerst de onderdelen besteld/afgehaald en betaald... 7(8)7
 
Ik heb alleen het onderdeelnummer 90470670 besteld(en dat is dus ZONDER lager) en dat is het rubberen ophanggedeelte.Dit onderdeel kost 155 euro bruto ex.En dan moet ie er nog op...

Greetz Erik.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Klopt idd, rubber is vrij duur, maar ook belangrijk ;)
lager: cat.nr.375000
clips: cat.nr. 374135
en nog volgens mij ook nog rondel 458200, maar van deze laatste nummer ben ik niet 100% zeker.

Bij mij was het rubber duidelijk wat 'uitgehangen', maar achteraf bij het vervangen van alles bleek dat ook het lager 'schuurde' en dus toch ook aan vervanging toe was, ondanks dat niet zichtbaar was.
 
Het lager klonk wel wat "droog" maar maakte verder geen brommend geluid.Deze is weer gevuld met nieuw vet en doet weer goed z'n werk.

Greetz Erik.
 
Bovenaan