Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

uitlees interface

Heren,

ik ben op zoek naar een interface om mijn ECU uit te lezen. Heb er 1 gevonden voor € 129,00 echter als ik dat bedrijf bel geeft hij aan dat een 3 lter motor niet ondersteund word met deze module.

Heeft iemand een TIP of een adresje waar ik zo'n interface kan aanschaffen.

Het uitlezen bij de opel kost me € 40,00 8)7 na 3x uitlezen heb ik zo'n interface al bijna terug verdiend.

Groet,

Martijn
 
op ebay zoeken naar een op-com staan er voor €15 op.

Bij onze collega's op het opel forum in het vectra gedeelte staat een heel topic erover.

Gr jack
 
Martijn Stakenburg zei:
Het uitlezen bij de opel kost me € 40,00 8)7 na 3x uitlezen heb ik zo'n interface al bijna terug verdiend.


Ben ik het niet volledig mee eens. Ik werk zelf als monteur bij Opel, en de Tech 2 passeert mijn handen dus ook wel meer dan eens, maar dit is in geen enkel opzicht vergelijkbaar met zo'n interface. Bij mijn vorige auto heb ik al meerdere malen meegemaakt dat zo'n interface foutieve,incorrecte of niet volledige informatie gaf, en ook de foutcodes wissen ging lang niet altijd zonder slag of stoot.

Ook zijn er diverse functies waarvan ik je nu al kan garanderen dat je ze niet kunt doen met zo'n interface. Dingen als bose systeem activeren gaat al gegarandeerd niet met zo'n op-com.

Verder ben ik er zelf ook niet zo'n fan van dat iedereen, vaak met weinig of geen verstand van zaken, maar met dergelijke setjes in zijn ecu en systemen zit te rommelen. Foutcodes worden gewoon zonder pardon verwijderd, terwijl ze er niet voor niks inzitten. Daarbij kan er ook nog wel eens wat mis gaan, als je maar "zomaar" wat zit te klooien... Buiten dat is het lampje/foutcode meestal binnen no-time wel weer terug als er echt een defect of hardnekkig probleem is, maar dan nog. Heb onderhand al een hoop mensen gezien die "zomaar" alle foutcodes wissen met zo'n apparaat, en da's simpelweg niet de bedoeling. Door foutcodes te wissen, los je geen problemen op.

Daarbij kost het je bij de dealer alleen iedere keer geld als jij nooit je gezicht laat zien voor onderhoud of wat dan ook, en dan in 1x iets moet uitgelezen hebben. Als jij vaker bij de dealer komt, hetzij voor onderdelen, hetzij voor onderhoud; dan doet een beetje schappelijke dealer je auto wel voor NIKS uitlezen. Daarbij hoort de auto eigenlijk standaard bij een beurt met de tech 2(of 1) uitgelezen te worden, als er foutcodes aanwezig zijn. Zonder meerprijs, is bij de beurt inbegrepen....
 
Heb nog nooit voor uitlezen hoeven betalen,scheelt idd dat ik al jaren bij dezelfde dealer kom maar toch.
Laatste keer dat 'm echt moest laten uitlezen(MM lampje brandde en ging echt niet meer uit)zaten er +/- 7 fouten in,de monteur heeft alles opgeschreven en alles weer gewist,proefrit gemaakt om te kijken of er weer fouten in sprongen maar niks meer gevonden,tot op heden geen meldingen meer gehad.
Is nooit een rekening van opgestuurd.....dat noemen ze ook weleens service d:)b

gr

Danny
 
Dit is ook niet bedoeld voor jan doedel die maar wat doet.

De meeste van ons hebben een flinke liefde voor de omega en weten vaak nog beter dan de Vod of eender welke garage waar ze mee bezig zijn.
(is al meer dan eens bewezen op diverse forums)
Ik ben zelf ook van plan een op com aan te schaffen met het idee om mijn eigen fout codes te kunnen uitlezen, te repareren en de fout eruit te halen.

In een ecu kun je met een op com niet en idd een bose set of radio kun je niet aansturen. Is ook geen probleem
Hoe meer je ermee kunt hoe meer er zijn die bij de vod staan met hun ecu kapot.

Gr Jack
 
jack-omegax3.0xe zei:
De meeste van ons hebben een flinke liefde voor de omega en weten vaak nog beter dan de Vod of eender welke garage waar ze mee bezig zijn.
'

Enige wat ik wel weet is dat er ook nogal wat verschil zit in dealers onderling. Wat de ene onder de noemer "service" schaart(eventjes iets uitlezen o.i.d.) , noemt de ander "inkomsten" en rekent er dus gewoon het betreffende bedrag voor. Ook de kennis van de desbetreffende monteurs bij een dealer verschilt nogal flink. De dealers waar de monteurs maar iedere keer een paar jaar er rondlopen, en dan weer worden opgevolgd door andere, hebben immers een stuk minder kennis en ervaring in huis; dan de dealers waar monteurs al 30 jaar rondlopen. Ik heb bij mijn huidige bedrijf zelfs een collega die al 45 jaar bij dit bedrijf werkt! 2 andere monteurs lopen er ook al dik 20 jaar rond. Onnodig om te vertellen dat er bij een dergelijke dealer/bedrijf VEEL meer kennis en ervaring in huis is dan bij een dealer waar monteurs enkele jaren rondlopen. Daarbij werkt die 1e groep die tientallen jaren puur voor 99 procent aan Opels, en die laatste groep hoogstens voor een paar jaartjes. En dat scheelt flink!
 
ben ik met je eens. Het gaat mij er niet om om de vod af te kraken er zijn er zeker genoeg waar de juiste kennis zit. Waar het mij om gaat is dat ik niet in een garage of bij de vod kom ik doe het zelf allemaal en dan is een op com makkelijk juist omdat je niet in de ecu kunt.

Gr jack
 
Heren dank voor de reactie. Echter gaat het mij er niet om om dingen te recette of te programmeren. De VOD hier kent mijn vader (komt al jaren met zijn lease wagen daar) en mij in persoon zelf. Echter rekenen ze volle volle pont om maar iets te doen of uit te lezen. Met mijn vorige omega B1 heb ik zelf erg nare ervaringen gehad bij de VOD. De B1 had olie lekkage van begin af aan had ik aan gegeven dat ik vermoede dat mijn warmte wisselaar defect was. Ik had immers de vraag gesteld op de forum. De opel verklaarde me voor gek en had zoiets van wie is hier nu de kenner. Hun gooide het op mijn kleppedeksel pakking. Deze laten vervangen. kosten € 600,00. Week later lekte de auto nog steeds. Weer terug bleek het volgens hun een keerring te zijn van mijn vulpijp. Kosten € 80,00. Het leukste is dat er weer een week later olie onder het blok vandaan kwam. Weer terug. Gaf men aan dat het vermoeden was dat de koppakking defect men zou het blok olie vrij maken en kijken waar het vandaan kwam. (had men dit niet de eerste x moeten doen?) inmiddels 3 garage beurten en € 700,00 armer kwam men erachter dat het de warmte wisselaar was. Kosten nog eens rond de € 900,00. Gevraagd wat te doen met de andere facturen gaf men aan mij € 200,00 compensatie te geven. Nou daar pas ik voor ik ga niet iets betalen wat achteraf niet bleek te zijn. Dat is de risico die hun nemen om in mijn ogen een on ervaren monteur aan te zetten.

Het is wat je schreef dat niet iedere opeldealer het zelfde is. Ik heb ook gemerkt dat de prijzen nog wel eens per dealer verschilt. Maar goed. Ik heb in 2009 de VOD door de crissis heen geholpen |:(

Hier in mijn woonplaats hebben we tot vorig jaar 3 opels in onderhoud gehad bij de VOD. sinds dit jaar zijn we elders gaan kijken.

Nogmaals zo'n interface wil ik puur gebruiken om te kijken wat er aan de hand is en wat voor fout codes eruit vloeien. Reparatie laat ik aan een BOVAG garage over.

Groet,

Martijn
 
Het blok schoonmaken om te kijken waar de olie vandaan komt hadden ze idd de 1e x moeten doen,zonde van het geld wat je dus voor niks betaald hebt.

gr

Danny
 
Bovenaan