Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Uitlijnen na automaatrevisie

Vanwege de aanschaf van de Duitse Omega maakte ik een afspraak met het uitlijnbedrijf. Ik had geen klachten, maar wilde met een schone lei beginnen. Terwijl de uitlijnmeester de reflectors plaatste, vertelde ik het verhaal over de importreis en de revisie van de automaat. Toen de computer zijn werk had gedaan, keek de uitlijner een tijdje peinzend naar het scherm. Van afstand zag ik wel wat roods en groens, maar dat zei me allemaal niks. Plots pakte hij een luchtsleutel en begon een viertal bouten los te draaien die volgens mij niets met de wielophanging te maken hebben. Vervolgens pakte hij een zware spanband die hij ergens rechts vastmaakte. Daarna begon hij de band te spannen terwijl hij naar het scherm bleef kijken. Ik zag inderdaad rode vlakken groen worden. Met aangespannen band zette hij de losgedraaide bouten weer vast, daarna haalde hij de spanband weer weg.
Wat bleek: bij de revisie van de automaat was het subframe los geweest. Die boutgaten hebben enige speling, dat kan niet anders. Na het vastzetten was die speling anders verdeeld dan vóór de revisie. Dat verschil kon hij zien op zijn scherm.
Tip: Vertel de uitlijner of en wat er gebeurd is, ook zaken waarvan jij niet meteen denkt dat het de wielstand wijzigt. Schaam je niet, de meester bepaalt welke informatie bruikbaar is en welke niet. Wat jij hem niet vertelt, kan hij niet op bruikbaarheid beoordelen.
Is je subframe om welke reden dan ook losgeweest, vergeet dan niet daarna bij de uitlijner langs te gaan.

Nico
 
Bovenaan