Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Verkrijgbaarheid schakelbrein 4le30 automaat

Weet iemand of je bij de Opel dealer het voorste schakelbrein van een 4le30 automaat (4 traps van een 2000 omega v6) los kan krijgen. het gaat dus om het kleine brein onder de voorste olie pan. En ga ik erg hard ga schrikken van die prijs??

2e hands zal wel lastig worden denk ik want mensen verkopen liever de bak compleet...maar mocht iemand wat hebben liggen hou ik mij aanbevolen.
 
Zou inderdaad ook een AR35 bak kunnen zijn. Ik heb mij er eerlijk gezegd nog niet zo in lopen verdiepen. Ik kwam op een bepaald punt via Google uit op de bak van een Catera en daar stond 4l30e bij (<a class="postlink" href="http://en.wikipedia.org/wiki/GM_4L30-E_transmission" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/GM_4L30-E_transmission</a>).
Het onderhoud heb ik tot nu toe altijd door de dealer laten doen waar ie gekocht is, maar die heben er de afgelopen paar keren een potje van gemaakt (stuurkogel vervangen zonder uitlijnen, grote beurt zonder bougies, remblokken vervangen na ca. 20k waarbij ik betwijfel of ze wel op waren, smeervegen in het interieur,...etc.). Dus vandaar dat ik zelf maar weer aan het sleutelen ben geslagen.

Weet je trouwens of het verversen van de bakolie in het strandaard onderhoudschema zit?

Ik zal maandag de dealer even bellen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Anders zou je het aan Ralph moeten vragen die heeft een paar kapotte automaatbakken vervangen, wie heeft hij er nog onderdelen van.

Weet je trouwens of het verversen van de bakolie in het strandaard onderhoudschema zit?

Nee zit er niet in.
 
Gisteren en vandaag her en der even geïnformeerd. Het onderdeel kost 200 Euro ex BTW bij Autrans in Lunteren, 800 Euro (!!) bij de Opel dealer. Dus voor 90% zeker maar 2e hands gekocht bij ene Steve aan de andere kant van de Noordzee.
 
Daar kan de dealer niets aan doen. De mangazijn man vond het ook een belachelijke prijs en gaf met nog een paar adressen waar ze misschien het onderdeel 2e hands zouden kunnen hebben. Maar ja Steve is makkelijker. En het onderdeel was er binnen 2 dagen. Nu moet ie er alleen nog onder.<br /><br />-- 13 maart 2012 18:39 --<br /><br />Zo, en ook dat is weer gelukt!! Zondag even aan de slag geweest met de Omega.

Eerst de auto even omhoog gezet:
omega-1-1.jpg


Daarna de boel los gehaald. Wederom mocht ik genieten van een ATF douche bij het los halen van de vulplug en het loshalen van de kleine oliepan:
omega-4.jpg


Na het verwijderen van het brein ziet dat er zo uit:
omega-7.jpg


Het probleem bij mij was dat er een klein stukje afgebroken was waardoor een ventiel meer kon bewegen dan de bedoeling was:
omega-6b.jpg

Gelukkig was de "nieuwe" wel volledig:
omega-6a.jpg


Tijdens het vullen met draaiende motor begon de boel ineens te lekken....uit de uitlaat:
omega-3.jpg

Zucht..houd het nou nooit op?!? :(

Voor het geval mensen dachten dat de auto echt op de lepels van de heftruck stond :+
omega-2-1.jpg

Nope, sleutelen is leuk, maar het moet wel veilig gebeuren!

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat. De bak schakelt een stuk soepeler. Niet echt indrukwekkend want dat deed ie twee weken geleden na de olie wissel ook al. Maar na het wisselen van het brein is de ruk van 3 na 4 (erg duidelijk merkbaar na kickdown op de snelweg) helemaal verdwenen!!!

Het probleem met de uitlaat zien we bij de APK wel weer. Waarschijnlijk is die over dik een half jaar ook rot in de bochten van het achterste stuk. Hopelijk kan ik tegen die tijd een 2e handsje vinden of een aftermarket demper, want de originele GM uitlaten zijn niet bijzonder degelijk. Op het moment hangt nummer drie eronder en dat wordt straks nummer vier. Maar eerst weer lekker rijden!
 
Bovenaan