Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

vervangen van dashbord lampjes

Graag wilde ik weten hoe je de lampjes vervangt bij de lichtschakelaar, mistlampen schakelaars, en in de ventilatieroostertjes.

wil iemand me vertellen hoe dit moet zonder beschadigingen aan te brengen?
Ik ben hier als de dood voor :S

alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten Peet
 

Joep

Verbannen
Als je wil vervang ik ze voor je, dan mag jij kijken zodat je het de volgende keer zelf kan. :P

Keer een dagje plannen?
 
Hugo aan de passagierskant brandt het lampje nog heel zwak!

dus ik neem aan dat er in de rest defecte lampjes zitten en vernieuwd moeten worden toch?

Grt. Peet
 
aangezien ik me vandaag verveelde ben ik eens gaan kijken hoe het een en ander vast zit.
het is gelukt om voorzichtig aan de linkerkant het kapje te verwijderen.

daaruit blijkt dat deze optie aanwezig is.
de lampjes zijn dus defect en dienen te worden vervangen

linkerkant is gelukt om los te krijgen, hoe moet de middelste ventielatie rooster los, en aan de rechterkant om de lampjes te vervangen?

ook blijkt dat de lampjes compleet met fitting zijn die op de kabel wordt gestoken. het glazen lampje valt niet te verwijderen.

lichtschakelaar is voorzien van mistlampenschakelaars. daar brandt ook geen lampje achter? wel in de hoofdschakelaar zelf.
hebben deze schakelaar hun eigen lampje?
hoe verwijder je de mistschakelaars uit de hoofdschakelaar? om de defecte lampjes te kunnen verwisselen?

Groeten Peet
 
Die lampje voor de ventilatieroosters is wel een verhaal apart trouwens.
Ik ben ermee naar de dealer geweest en die kon ze alleen per 10 bestellen en ze waren dan iets van 5-6 euro per stuk.
Het is namelijk niet alleen glas maar een compleet lampje met voetje erbij.
Bij mij zijn 2/4 defect en de andere 2 doen het nog zwak.
Misschien eens samen bestellen met meerdere mensen?

Bij de middelste roosters, deze pak je met een tang vast met een doekje ertussen en dan trek je de roosters er zo uit.
Dan kan je volgens mij al bij het lampje, die zit daar in een beugel geklikt.
 

Joep

Verbannen
Als je de middelste roosters er met een tang uitpakt zoals Marcel correct opmerkt, zie je 2 schroeven zitten, die draai je er uit en als je dat hebt gedaan pak je zo de hele ombouw eruit waar de roosters in geklikt zitten. Bovenin in het midden zie je vervolgens een stekker met lampje. Kind kan de was doen.

Als je aan de bijrijderskant die kap met airbag erop erafklikt, kun je zo bij de stekker, voorzichtig trekken en je kunt bij het lampje.

Bij de dealer hier zijn ze per stuk te bestellen. Zowel de fitting als het lampje. Er zijn ook varianten waar het lampje er vast inzit. Bij een autospeciaalzaak zijn die lampjes zo te krijgen.
 
Joep zei:
Als je de middelste roosters er met een tang uitpakt zoals Marcel correct opmerkt, zie je 2 schroeven zitten, die draai je er uit en als je dat hebt gedaan pak je zo de hele ombouw eruit waar de roosters in geklikt zitten. Bovenin in het midden zie je vervolgens een stekker met lampje. Kind kan de was doen.

Bij de dealer hier zijn ze per stuk te bestellen. Zowel de fitting als het lampje. Er zijn ook varianten waar het lampje er vast inzit. Bij een autospeciaalzaak zijn die lampjes zo te krijgen.

Volgens mij hoeft dat frame er niet uit toch?
Als je met je hand erachter voelt kan je het lampje eruit schroeven toch?
Of heb ik het mis?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Lampje zit achter het frame.

Maar een tang? Helemaal niet nodig. Zet de roostertjes met blaasrichting omlaag, pak een plat iets als een spie, oud pasje, platte briefopener oid en steek die aan de zijkant tussen roostertje en behuizing. Iets opzij bewegen en je pakt hem er zo uit.

Gisteren ook wat lampjes vervangen, ik heb nog fittingen waar de lampjes uit te halen zijn.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik kan komende zaterdag wel even kijken of ik er nog een paar heb liggen. Anders vermoed ik dat Berry ze wel voor je heeft. In de oudere bouwjaren zit altijd het type waarin je losse lampjes kan steken. :)
 
Bovenaan