Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Vraagje over een rubber slang

Ik heb even goed de motor bekeken vanmiddag en toen zag ik ineens een slangetje lopen waar aan het eind een soort tape overheen zit geplakt, dit vond ik vreemd dus ik heb een foto van een andere 2.0 motor erbij gepakt waarop ik kan zien dat het toch anders hoort te zijn.

Waarom hebben ze dit eigenlijk gedaan? Iemand een idee?

Hieronder de foto's:

xmkizk.jpg


zt7jw7.jpg


ZO HOORT HET DUS WEL:

nxst9c.png
 

tonboy

Verbannen
De slang die van het kleppendeksel naar die inlaatbuis loopt is de ontluchting van het carter van de motor. De smeerolie van de motor wordt heet, immer naast een smerende werking koelt de olie ook de lagers en andere delen. Die olie wordt dus heet en dampt uit in het carter. Daar ontstaat dus enige druk. De carterontluchting loopt vanaf het carter met een stalen buis en een rubberslang(bocht) via het kleppendeksel (waar theoretisch de in die lucht aanwezige olie moet neerslaan in het dubbelwandige kleppendeksel) retour naar de inlaat. Zo heb je dus geen open carteronluchting meer en eventueel vuile lucht wordt terug in de verbrandingskamer gezogen.
Er zijn verschillende redenen waarom dit (het neerslaan van de olie in het kleppendeksel) niet zo goed werkt, Slijtage van de motor (zuigerveren/olieschraapveren/zuigerwand/zuiger etc) is de grootste oorzaak. De dampen uit het carter bevatten teveel oliedeeltjes die niet meer neerslaan in het kleppendeksel. Gevolg is dat er nog steeds veel oliedampen in de lucht zit die retour van het kleppendeksel naar de inlaatbuis gaat. Resultaat : snel vervuilende gasklep en stationairregelklep.
Hoop dat je het begrijpt, heb het zo duidelijk mogelijk neergeschreven.

En waarom dus die slang niet aangesloten zit op de luchtinlaatbuis ? ik neem aan dat de vorige eigenaar last had van snel vervuilende gasklep en regelaar.
 
Bedankt voor je reactie. Er werd vrij weinig met deze auto gereden. Ik zal er veel kilometers mee gaan rijden, is het dan misschien verstandig om het in de originele staat te herstellen??? Want dit hoort natuurlijk niet zo...
 

tonboy

Verbannen
ben benieuwd waar die slang vanaf het kleppendeksel nu heen gaat ? Voor het milieu is het beter, voor de werking en vervuiling van de gasklep en regelaar minder belangrijk
Zo ziet het er bij mij uit trouwens
wrnuwj.jpg
 
tonboy zei:
ben benieuwd waar die slang vanaf het kleppendeksel nu heen gaat ? Voor het milieu is het beter, voor de werking en vervuiling van de gasklep en regelaar minder belangrijk
Zo ziet het er bij mij uit trouwens


Nou die slang bij mij loopt nu eigenlijk hetzelfde als die van jou, hij komt ergens uit helemaal linksvoor onder het luchtfilterhuis. Waarom ze 'm daar hebben gemaakt weet ik ook niet. Maar misschien hetzelfde als bij jou... loopt dezelfde richting op in ieder geval! Zal morgen nog eens beter kijken..
 
tonboy zei:
ben benieuwd waar die slang vanaf het kleppendeksel nu heen gaat ? Voor het milieu is het beter, voor de werking en vervuiling van de gasklep en regelaar minder belangrijk
Zo ziet het er bij mij uit trouwens
wrnuwj.jpg



Ik heb ondertussen een foto gemaakt, je vroeg waar die slang nu naar toe loopt. Dit kun je op de foto zien. Onder het luchtfilterhuis. Waarom hebben ze dit daar aangesloten?

19urv4.jpg


2iwacgn.jpg


En hier op de laatste foto zie je dat ik de slang even los heb gehaald en daar zat appelstroop in leek het wel. Ik heb het er makkelijk uit kunnen halen maar ik kan natuurlijk niet heel de slang schoonmaken, alleen het begin/eind-stukje. Hoe komt dit?

t81csy.jpg
 
Lees deze pagina in mijn topic even door:

viewtopic.php?f=46&t=5631&start=40

Daar kun je uit opmaken waar de sludge vandaan komt. Vooral deze quote:

Andrew zei:
Dichtslibben van de carterventilatie is vooral een gevolg van (te) veel korte ritten waardoor vocht/condens in de olie niet de tijd krijgt om te verdampen, met als gevolg die mayonaise-achtige troep in de carterventilatie die tot verstopping van de ventilatie leidt omdat die troep niet via het inlaatvacuüm afgezogen wordt. Bij een verstopte carterventilatie loop je vervolgens het risico dat door de overdruk in het carter de oliekeerringen en pakkingen gaan lekken.

Verders begrijp ik best waarom ze hem naar onder het luchtfilter hebben verplaatst. Nu moet de vuile lucht eerst door dat filter heen. Zorgt er zeer waarschijnlijk wel voor dat je vrij vaak je luchtfilter moet vervangen, en dat de bak onder het luchtfilter behoorlijk vervuild raakt. Of het nut heeft, geen idee. Zo ja, lekker laten zitten zo. Zo niet, zou ik het idd terugbrengen naar origineel. Als dit de bedoeling was had Opel het zelf wel zo bedacht, zeg ik altijd maar :).
 
Aha, ja, nou ik moet het luchtfilter nog controleren, mocht het echt een vieze bende worden, dan lijkt het mij beter om het in originele staat terug te brengen. Jammer dat er dan een gat in het luchtfilterhuis zit door deze constructie. Ik vermoed dat dit gewoon bij de VOD is gedaan. Dit zal ik waarschijnlijk moeten dichtmaken...

In jouw topic vroeg je naar de productcode van het slangetje, had jij het toen over dat slangetje wat op jouw foto nog niet verwijderd is, of over die slang waar ik het over heb in mijn geplaatste foto's in dit topic? Als ik dit weer in originele staat terug wil brengen dan heb ik wel een nieuwe slang nodig. En wat is de productcode? is dat OEM-nr. 656250 (90412280) ??? Of is dit de code van dat slangetje wat er naast zit? Ik kan ze ook zowiezo wel allebei vervangen. Ik kan er dan beter een olieafscheider tussen plaatsen. Volgens mij dient nu het luchtfilterhuis als een soort olieafscheider, heb ik dit juist??

Ik vermoed dat het gasklephuis en stappenmotor al een keer vernieuwd zijn, alles is vettig behalve die omgeving, en het ziet er nieuw uit, ook de pakking die er tussen zit ziet er nieuw uit. Ik weet het niet zeker, maar aangezien ze deze constructie gemaakt hebben zijn ze hier ongetwijfeld mee bezig geweest.

Door die sludge is de kans groot dat dit bij mij nu zorgt voor problemen na een koude start. Starten=lopen en daarbij geen problemen, maar als ik gas geef dan druk ik bijna als het ware de motor uit. Hij verslikt zichzelf dan flink, maar aan het einde van de straat is het over en dan is alles weer normaal.
 

tonboy

Verbannen
Luchtfilter is nu de eerste verdachte naar mijn mening. Je gasklep wordt door je gaskabel / pedaal aangestuurd.
Aan de zijkant van de gasklep zit een positiestandmeter. bij een veranderende stand van je gasklep zal die via het motormanagement-systeem de hoeveelheid brandstof regelen die via de injectoren wordt toegevoerd.
Door een verstopt luchtfilter zal er te weinig lucht aangezogen kunnen worden en wordt het lucht/brandstofmengsel te rijk.
 
tonboy zei:
Luchtfilter is nu de eerste verdachte naar mijn mening. Je gasklep wordt door je gaskabel / pedaal aangestuurd.
Aan de zijkant van de gasklep zit een positiestandmeter. bij een veranderende stand van je gasklep zal die via het motormanagement-systeem de hoeveelheid brandstof regelen die via de injectoren wordt toegevoerd.
Door een verstopt luchtfilter zal er te weinig lucht aangezogen kunnen worden en wordt het lucht/brandstofmengsel te rijk.


Dit ga ik morgen meteen onderzoeken, en mocht het luchtfilter de boosdoener zijn dan ga ik deze meteen vervangen!
Ik laat het nog wel weten!
 
het luchtfilter is dus niet het probleem. de constructie die gemaakt is zorgt er niet eens voor dat het luchtfilter extreem vervuilt raakt en er ligt ook geen troep in het luchtfilter. Mijns inziens heeft de gemaakte instructie weinig tot geen nut, zeker aangezien ik vele kilometers maak met deze Omega. Het zal misschien een beetje helpen als de auto maximaal 10.000km per jaar rijd, omdat dan alles dichtslibt. Ik zal dit nog in originele staat laten herstellen als de distributieriem word vervangen. Nu dient het luchtfilter gewoon als een olieafscheider, dus als ik dit zo zie heeft een olieafscheider ook geen nut omdat er niet eens olie of andere troep achterblijft in het luchtfilter (olieafscheider) het gaat misschien meer om de dampen. Op het luchtfilter zie je uiteraard wel wat lichtbruine aanslag, dit wilden ze waarschijnlijk laten filteren.

Dat de motor zich verslikt in het begin, ligt dan waarschijnlijk toch ergens aan. In combinatie met het geratel wat ik dan hoor als ik probeer meer gas te geven terwijl ik geen vermogen heb. Na 100 meter is alles weer normaal en komt het die dag nooit meer voor. Alleen in de ochtend na een nacht stilgestaan te hebben doet het zich voor..

Kan het met de vacuümpomp te maken hebben?
 

tonboy

Verbannen
ik kan er niet uit opmaken dat je het luchtfilter al vervangen hebt. Probeer dat eerst eens en kijk dan verder.
 
tonboy zei:
ik kan er niet uit opmaken dat je het luchtfilter al vervangen hebt. Probeer dat eerst eens en kijk dan verder.

Inderdaad, luchtfilter nog niet vervangen. Misschien naïef van mij maar het leek me niet nodig omdat deze amper vuil is. Door jouw reactie begin ik te denken dat het misschien toch verschil kan maken met een nieuw filter. Een beetje vuil kan wellicht toch problemen veroorzaken, dus ik zal deze ook vervangen. De kosten zijn het niet. Ik zal er nog op terug komen.
 

Andrew

600.000
Driver1980 zei:
In combinatie met het geratel wat ik dan hoor als ik probeer meer gas te geven terwijl ik geen vermogen heb. Na 100 meter is alles weer normaal en komt het die dag nooit meer voor. Alleen in de ochtend na een nacht stilgestaan te hebben doet het zich voor.

Dit lijkt meer op één of meerdere lekkende hydraulische klepstoters.

Driver1980 zei:
Kan het met de vacuümpomp te maken hebben?

:S Welke vacuümpomp :? Het enige vacuüm dat er is, ontstaat via de onderdruk in het inlaattraject.

Andrew
 
Andrew zei:
Driver1980 zei:
In combinatie met het geratel wat ik dan hoor als ik probeer meer gas te geven terwijl ik geen vermogen heb. Na 100 meter is alles weer normaal en komt het die dag nooit meer voor. Alleen in de ochtend na een nacht stilgestaan te hebben doet het zich voor.

Dit lijkt meer op één of meerdere lekkende hydraulische klepstoters.

Driver1980 zei:
Kan het met de vacuümpomp te maken hebben?

:S Welke vacuümpomp :? Het enige vacuüm dat er is, ontstaat via de onderdruk in het inlaattraject.

Andrew

Zoals je merkt heb ik er niet veel verstand van. Ik las verschillende dingen over een vacuümpomp. Maar die zit dus niet op een Omega. De klepstoters zal ik laten controleren!
 

Andrew

600.000
Een aparte vacuumpomp is op zich geen rare opmerking maar dat is meer iets van een dieselmotor, bij een benzinemotor wordt in principe de onderdruk na de gasklep gebruikt en dat is ook zo bij de X20XEV.

Een hydraulische klepstoter regelt met behulp van de onder druk staande olie de speling tussen de klep en de nokkenas, een terugslagklepje zorgt ervoor dat de olie in de klepstoter blijft zitten als de motor stilstaat waardoor de stoter direct klaar voor gebruik is direct na het starten. Als zo'n terugslagklepje niet goed werkt, sijpelt de olie gedurende stilstand langzaam weg uit de stoter, waardoor bij starten na een langere stilstand er kortstondig veel te veel klepspeling is (en de klep dus te weinig geopend wordt), dit is merkbaar door een scherp ratelend geluid. Zodra er weer oliedruk is, vult de stoter zich met olie en is de ratel weg.

Jouw observeringen (ratelend geluid na een nacht stilstand) past dus bij één of meerdere leeglopende klepstoters, ik denk dat het in een extreem geval ook tijdelijk tot vermogensverlies kan lijden als meerdere kleppen onvoldoende open gaan. Alleen is het wat vreemd dat dit niet na 1 tot 2 seconden weg is (te dikke olie, lage oliedruk).

Andrew
 
Bovenaan