Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Vragen.. Vragen en nog eens vragen..

Hoi!

Op verwijzing vanuit het Opel Forum heb ik een aantal vragen.

Op dit moment rijd ik in een Opel Corsa maar deze is laten we maar zeggen.. op.
Ik heb tot uiterlijk April (dan is de APK verlopen, of hij moet het onverwachts eerder begeven) om een andere auto te kopen. (Eerst even doorsparen :P)
Nou ben ik er ongeveer over uit wat voor soort auto ik wil. Sowieso een sedan, dat staat al vast.
Maar nu twijfel ik tussen de Citroën Xsara en de Opel Omega.
Nou vind ik de Omega iets meer uitstraling hebben dat ik eerder geneigd ben voor die te gaan.

Maar ik zit nog met een aantal vragen, wellicht dat jullie die kunnen beantwoorden.

- Wat is de topsnelheid van een gemiddelde Omega?
- Hoeveel kilometers kan ie ongeveer maximaal aan?
- Zijn er diesel versie's van? (weet nog niet zeker of ik diesel wil)
- Wat zijn de bekende gebreken van de Omega?
- Waar moet ik op letten als ik er één wil kopen?
- Waarom zijn de prijzen vrij laag op Marktplaats voor wat betreft de Omega?
- Welke type's zijn er precies en wat is het verschil?

Edit: - Zijn er versies met Cruise Control? :P

Ik ben nu nogal veeleisend omdat ik graag een paar jaar voort wil gaan met de auto.

En wat off vragen;
- Wat is het gemiddelde gewicht (mbt wegenbelasting)?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Graag even voorstellen inderdaad.

Verder vraag ik me af of je je überhaupt al hebt ingelezen over de Omega. Waarschijnlijk niet als je niet bekend bent met de aanwezigheid van diesels en de diverse gewichten.
Topsnelheid varieert per motorisering, gewicht ook, het aantal kilometers dat je ermee vooruit kunt hangt af van de vorige bestuurders, de aanwezigheid van cruise control hangt af van het uitrustingsniveau.
 
Excuses. Zal me voorstellen.

@B-Buster: Neen. Daarom al die vragen om er wijzer uit te worden om zo mijn uiteindelijke beslissing te kunnen nemen. ;)
 
ColinC.

Je hebt nogal een hoop (onbenullige) vragen (sorry)

Waarom wil je weten wat de top snelheid is van een gemiddelde omega. Je mag er toch niet harder mee dan 130 op de NL snelwegen.

Ik zelf rijd in een 3 liter V6 en heb aantoonbaar dmv een foto (kijk maar elders op dit forum) 243 km per uur gereden rijd je in een ander type model dan zal de snelheid uiteraard anders liggen.

De omega's heb je ook in een diesel. Al moet je je afvragen of je ook een diesel kunt rijden qua wegen belasting. (heb geen idee wat de kosten overigens zou zijn voor een diesel qua belasting) Voor mijn V6 betaal ik uit mijn hoofd rond de € 275,- per kwartaal. Maar he dan heb je wel leuk speelgoed dat dan wel weer.

Zoals B-Buster ook al aangaf heb je diverse modellen en de aantal km is idd afhankelijk van de vorige eigenaar of eigenaren. en uiteraard hoe ga je er zelf mee om.

De kwalen zijn er zat echter weer afhankelijk van het model B1 of B2 model. Zelf ben ik begonnen met een B1 model 2,5 v6 uit 1997 hoop roest bij de raamrubbers en wielkast nu rijd ik in een B2 model (vanaf bj 2000) en heb al wat kleine kwaaltjes gehad. Maar de ééne auto is de andere niet.

Ik zou zeggen verdiep je eens in het forum en je zult versteld staan wat men al heeft geschreven en wat je kan vinden over de omega.

Veel lees plezier in iedergeval.

Gr.

Martijn
 
ColinC zei:
Hoi!

ColinC zei:
Waarom? Ik ben fan van Sedan auto's, en ik vind de Omega iets uitstralen wat me toch verleid die te nemen. :)
Echter zie ik op Marktplaats vrij weinig omega's staan en diegene die te koop staan zijn redelijk goedkoop.
Vanwaar dat deze zo goedkoop zijn?
Weinig omega's te koop omdat ze zwaar zijn en niemand ze wil hebben. Vandaar dat de huidige eigenaren ze bijna niet te koop zetten en als ze tekoop staan zijn ze daarom zo goedkoop.

ColinC zei:
Verder heb ik nog wat vragen aan de huidige bezitters;
- Wat is de topsnelheid van een gemiddelde Omega?
Ligt idd aan het type. Maar waarom is dat belangrijk? de omega is een tour wagen.

ColinC zei:
- Hoeveel kilometers kan ie ongeveer maximaal aan?

Zijn genoeg omega's die 500.000 km hebben gelopen.

ColinC zei:
- Zijn er diesel versie's van? (weet nog niet zeker of ik diesel wil)

Er zijn volgens mij drie of vier diesel varianten.
De lijn 4 2.0dth geleverd tot ergens 1999 vanaf daar gaat dit verder met de 2.2dti
De lijn 6 x2.5td tot 2001 en vanaf daar vervangen door de y2.5Dti. Beide zijn motoren van bmw.

Benzine varianten lijn4 c2.0ne, x2.0xev, de x2.2xe en de y2.2xe
V6 x2.5xe, y2.6xe, x3.0xe en de y3.2xe

Volgens mij zijn ze dat allemaal. Ben er niet 100% zeker van.
ColinC zei:
- Wat zijn de bekende gebreken van de Omega?

-Roest zoals bij elke opel en op de bekende plaatsen.
-Draagarmen en stabilisatie stangen.
-onderhoud van de auto is belangrijk. Geeft nog niet altijd garantie

ColinC zei:
En belangrijk;
Stel dat ik zover ben dat ik er één wil kopen.. Waar moet ik op letten?

Er zullen hier enkele zijn die mijn verhaal hierin kunnen aanvullen of verbeteren.
 
@Martijn: Sorry. O-)

Dat je max. 130 mag begrijp ik, maar ga nou niet beweren dat je je ook altijd aan de Vmax houdt 8)7 :P
Bovendien vecht ik boete's aan en hou ik mij veel bezig met flitsers dus dat komt wel goed.
Nu overigens niet denken dat ik een raceauto zoek hoor! Maar af en toe 150/160 moet kunnen zolang de verkeersveiligheid niet in het geding komt ;)
En verder was ik er heel nieuwsgierig naar.

Ja de afweging die ik moet maken inderdaad met brandstofsoort is de belasting.
Moet nog even goed rekenen, want ik maak veel kilometers en volgens mij ben ik dan wel met een diesel goedkoper uit uiteindelijk.

Ik ga het forum in de gaten houden! d:)b

@Jack
Had ze gezien op OF. Dank :)
 
Ik betaalde voor min mv6 €77 p/m en betaal nu voor mijn 6 cilinder diesel €142 p/m.

Is het dubbele. Ik rij veel kilometers en daarbij was mijn mv6 niet echt zuinig met een gemiddelde van 1/5. Nu zit ik gemiddeld op 1/11. Snelweg gaat het al richting 1/14.
 

Colinh

Donateur 2023
Iedere auto heeft problemen en de ene Omega is de ander niet.

Met mijn benzine 2.5 V6 zit ik vrij rap op 210, maar ik heb op de teller al eens een aantal keer 240 gehaald in Duitsland en Polen.

Verder is Opel vrij bekend met roest, dus bij aankoop daarop letten.


Ik vind de 2.5 voor het formaat motor wel zuinig. Varieert van 1op9 tot 1op12. Jack had hier een 3.0, ik vind 1op5 wel erg veel.


Op het forum staat verder veel info en de reactie's hierboven hebben ook al veel info.




Succes met aankoop.



Mvg Colin
 
Heb ff gekeken maar heb nu bij 934 km gereden. En gemiddeld staat de teller in de boardcomputer nu op 10.1L op 100km. Vind ik best zuinig. Heb afgelopen zaterdag ergens in nl 210 op de teller gezet en toen gaf ie een actueel verbruik van 33.2L op 100km aan. Dus ligt echt aan je rechtervoet hoe zuinig een auto rijdt.
 

renepaul

Donateur 2024
rockfordbreda zei:
Heb ff gekeken maar heb nu bij 934 km gereden. En gemiddeld staat de teller in de boardcomputer nu op 10.1L op 100km. Vind ik best zuinig. Heb afgelopen zaterdag ergens in nl 210 op de teller gezet en toen gaf ie een actueel verbruik van 33.2L op 100km aan. Dus ligt echt aan je rechtervoet hoe zuinig een auto rijdt.


heb jij dan een tank van 90 liter? ;)
 
volgens mij kunnen we dit niet serieus nemen want als je moet kiezen tussen een citroen xsara of een omega dit is toch geen vergelijk een xsara vergelijk je met een astra of golf maar niet met een topmodel van opel
 
Nee heb geen tank van 90L maar heb de boordcomputer niet op 0 gezet naar ik weer een keer heb getankt. Wild wel eens zien wat het gemiddelde was bij alle ritten.
 
Welkom op dit forum

Ik heb een omi van 2002 met een 2.5dti [diesel van BMW] mijn kilometer teller staat op 318.000km waarbij hij geen olie verbruikt en iedere 14 kilometer een litertje diesel weg toverd dit gaat gepaard met veel plezier van mijn kant en mijn teller naald passeert nog regelmatig de 210kilometer aanduiding op de Duitse Autobahn,daarom als je genoeg kilometers maakt ga voor de 2.5DTI zeker een aanrader.

gr xt :d 600 from germany
 
Bovenaan