Enkele maanden geleden kwam @rob met zijn Omega bij ons langs om diverse zaken te bekijken en op te lossen. Zijn 2.6 V6 had sinds 2016 geen verse distributieset meer ontvangen, had last van veel blauwe rook bij starten en gasgeven, airco deed het niet, er zat een stroom probleem in, de kachel werd rechts niet warm en er was een waterlekkage.
Deze auto hebben we jaren terug al eens onder handen gehad en daarbij onderstel en carterventilatie gedaan.
Zoals we altijd doen voor we ergens mee starten eerst even de auto beter bekeken en helaas moeten constateren dat de roestduivel er hard aan bezig was geraakt. Daarmee was de waterlekkage te verklaren.
Stroom probleem en niet werken van de verwarming opgelost zodat Rob voorlopig vooruit kon en de auto laten ophalen om eerst eens door een plaatwerker te laten beoordelen wat eraan gedaan kan / moet worden. We wilden niet bezig aan een grote klus met bijbehorende kosten zonder dat daar voor de eigenaar toekomst in zou zitten. Rob dacht goed na, vond iemand die de roestduivel terug zijn hok in kan schoppen en kwam terug met de auto om alsnog het technische deel aan te laten pakken.
Dat werd dus weer een kofferbak vol onderdelen binnenbrengen
En nog een toen de condensor die Rob zelf dacht te hebben toch geen condensor bleek te zijn
Toen de grote demontageklus terwijl we onderweg gingen naar de klepseals. Onderweg kwamen we wat kundig werk van voorgangers tegen, zoals een paar bougies die handvast zaten, 1 niet eens handvast. Een waterpomp die niet heel oud leek te zijn maar wel aan de rechterkant had gelekt want ook niet goed vast. Een distributieriem die niet zo strak meer stond, dat had niet veel langer moeten duren.
Sporen van een waterpomp die gelekt heeft:
Helaas is (het deksel van de) warmtewisselaar ook aan het lekken en die zijn niet meer te krijgen op achterlijke bedragen van 800 euro per set na. V6 rijders, wees gewaarschuwd..
Toen de distri, kleppendeksels, nokkenastandwielen en nokkenassen verwijderd waren konden we bezig met de klepseals. Peter kon zijn arsenaal aan special tools weer eens uit het stof trekken, dat kwam deze keer meerdere keren erg goed van pas.
Ondertussen een extra werkbankje gemaakt met beschikbare middelen, toch nog geen tijd voor winterbanden
De officiële set om de klepseals te doen aan het werk
Of het nodig was? Mwah......
Die hielden de olie niet meer tegen. Er kwam 4,9L olie uit het blok ipv de 6,5 die erin hoort te zitten en Rob hield het met regelmaat bij, de auto had een stevig drinkprobleem ontwikkeld.
Andere kant
Na dat feest kon het opbouwen weer beginnen. Nieuwe keerringen voor de nokkenassen erin draaien met de speciale pasbus zodat ze niet beschadigd raken met het erin tikken
Lading verse pakkingen, zoals deze voor de klepdeksels
Motor weer goed gezet zodat de distri erop kan
Verse airco compressor, condensor, droogfilter en alle ringen die nodig zijn voor een succesvolle afdichting erin
En toen hadden we 70 uur later weer een herkenbaar uitzicht. Hier miste de luchtfilter nog, Rob heeft een K&N filter die op dit moment nog even lag te drogen na te zijn schoongemaakt.
Leuke klus, veel werk. Hopelijk kan de plaatwerker er weer wat moois van maken zodat deze auto nog jaren vooruit kan.
Deze auto hebben we jaren terug al eens onder handen gehad en daarbij onderstel en carterventilatie gedaan.
Zoals we altijd doen voor we ergens mee starten eerst even de auto beter bekeken en helaas moeten constateren dat de roestduivel er hard aan bezig was geraakt. Daarmee was de waterlekkage te verklaren.
Stroom probleem en niet werken van de verwarming opgelost zodat Rob voorlopig vooruit kon en de auto laten ophalen om eerst eens door een plaatwerker te laten beoordelen wat eraan gedaan kan / moet worden. We wilden niet bezig aan een grote klus met bijbehorende kosten zonder dat daar voor de eigenaar toekomst in zou zitten. Rob dacht goed na, vond iemand die de roestduivel terug zijn hok in kan schoppen en kwam terug met de auto om alsnog het technische deel aan te laten pakken.
Dat werd dus weer een kofferbak vol onderdelen binnenbrengen
En nog een toen de condensor die Rob zelf dacht te hebben toch geen condensor bleek te zijn
Toen de grote demontageklus terwijl we onderweg gingen naar de klepseals. Onderweg kwamen we wat kundig werk van voorgangers tegen, zoals een paar bougies die handvast zaten, 1 niet eens handvast. Een waterpomp die niet heel oud leek te zijn maar wel aan de rechterkant had gelekt want ook niet goed vast. Een distributieriem die niet zo strak meer stond, dat had niet veel langer moeten duren.
Sporen van een waterpomp die gelekt heeft:
Helaas is (het deksel van de) warmtewisselaar ook aan het lekken en die zijn niet meer te krijgen op achterlijke bedragen van 800 euro per set na. V6 rijders, wees gewaarschuwd..
Toen de distri, kleppendeksels, nokkenastandwielen en nokkenassen verwijderd waren konden we bezig met de klepseals. Peter kon zijn arsenaal aan special tools weer eens uit het stof trekken, dat kwam deze keer meerdere keren erg goed van pas.
Ondertussen een extra werkbankje gemaakt met beschikbare middelen, toch nog geen tijd voor winterbanden
De officiële set om de klepseals te doen aan het werk
Of het nodig was? Mwah......
Die hielden de olie niet meer tegen. Er kwam 4,9L olie uit het blok ipv de 6,5 die erin hoort te zitten en Rob hield het met regelmaat bij, de auto had een stevig drinkprobleem ontwikkeld.
Andere kant
Na dat feest kon het opbouwen weer beginnen. Nieuwe keerringen voor de nokkenassen erin draaien met de speciale pasbus zodat ze niet beschadigd raken met het erin tikken
Lading verse pakkingen, zoals deze voor de klepdeksels
Motor weer goed gezet zodat de distri erop kan
Verse airco compressor, condensor, droogfilter en alle ringen die nodig zijn voor een succesvolle afdichting erin
En toen hadden we 70 uur later weer een herkenbaar uitzicht. Hier miste de luchtfilter nog, Rob heeft een K&N filter die op dit moment nog even lag te drogen na te zijn schoongemaakt.
Leuke klus, veel werk. Hopelijk kan de plaatwerker er weer wat moois van maken zodat deze auto nog jaren vooruit kan.