Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

OOP HQ projecten: distri, klepseals, airco

B-Buster

Medewerker
Administrator
Enkele maanden geleden kwam @rob met zijn Omega bij ons langs om diverse zaken te bekijken en op te lossen. Zijn 2.6 V6 had sinds 2016 geen verse distributieset meer ontvangen, had last van veel blauwe rook bij starten en gasgeven, airco deed het niet, er zat een stroom probleem in, de kachel werd rechts niet warm en er was een waterlekkage.

Deze auto hebben we jaren terug al eens onder handen gehad en daarbij onderstel en carterventilatie gedaan.

Zoals we altijd doen voor we ergens mee starten eerst even de auto beter bekeken en helaas moeten constateren dat de roestduivel er hard aan bezig was geraakt. Daarmee was de waterlekkage te verklaren.

Stroom probleem en niet werken van de verwarming opgelost zodat Rob voorlopig vooruit kon en de auto laten ophalen om eerst eens door een plaatwerker te laten beoordelen wat eraan gedaan kan / moet worden. We wilden niet bezig aan een grote klus met bijbehorende kosten zonder dat daar voor de eigenaar toekomst in zou zitten. Rob dacht goed na, vond iemand die de roestduivel terug zijn hok in kan schoppen en kwam terug met de auto om alsnog het technische deel aan te laten pakken.

Dat werd dus weer een kofferbak vol onderdelen binnenbrengen
2023-07-28 14.26.01m.jpg

En nog een toen de condensor die Rob zelf dacht te hebben toch geen condensor bleek te zijn
2023-08-04 11.12.03m.jpg

Toen de grote demontageklus terwijl we onderweg gingen naar de klepseals. Onderweg kwamen we wat kundig werk van voorgangers tegen, zoals een paar bougies die handvast zaten, 1 niet eens handvast. Een waterpomp die niet heel oud leek te zijn maar wel aan de rechterkant had gelekt want ook niet goed vast. Een distributieriem die niet zo strak meer stond, dat had niet veel langer moeten duren.

Sporen van een waterpomp die gelekt heeft:
2023-08-12 16.32.21.jpg

Helaas is (het deksel van de) warmtewisselaar ook aan het lekken en die zijn niet meer te krijgen op achterlijke bedragen van 800 euro per set na. V6 rijders, wees gewaarschuwd..
2023-08-12 16.49.19.jpg

Toen de distri, kleppendeksels, nokkenastandwielen en nokkenassen verwijderd waren konden we bezig met de klepseals. Peter kon zijn arsenaal aan special tools weer eens uit het stof trekken, dat kwam deze keer meerdere keren erg goed van pas.

Ondertussen een extra werkbankje gemaakt met beschikbare middelen, toch nog geen tijd voor winterbanden _O-
2023-08-18 22.01.27.jpg

De officiële set om de klepseals te doen aan het werk
2023-08-18 17.10.20.jpg

Of het nodig was? Mwah......
2023-08-18 16.41.54.jpg

Die hielden de olie niet meer tegen. Er kwam 4,9L olie uit het blok ipv de 6,5 die erin hoort te zitten en Rob hield het met regelmaat bij, de auto had een stevig drinkprobleem ontwikkeld.

Andere kant
2023-08-18 22.01.40.jpg

Na dat feest kon het opbouwen weer beginnen. Nieuwe keerringen voor de nokkenassen erin draaien met de speciale pasbus zodat ze niet beschadigd raken met het erin tikken
2023-08-25 18.28.55.jpg

Lading verse pakkingen, zoals deze voor de klepdeksels
2023-08-26 12.45.14.jpg

Motor weer goed gezet zodat de distri erop kan
2023-08-26 12.45.31.jpg
2023-08-26 12.45.58.jpg

Verse airco compressor, condensor, droogfilter en alle ringen die nodig zijn voor een succesvolle afdichting erin
2023-08-26 13.22.06.jpg

En toen hadden we 70 uur later weer een herkenbaar uitzicht. Hier miste de luchtfilter nog, Rob heeft een K&N filter die op dit moment nog even lag te drogen na te zijn schoongemaakt.
2023-09-01 19.06.49.jpg

Leuke klus, veel werk. Hopelijk kan de plaatwerker er weer wat moois van maken zodat deze auto nog jaren vooruit kan. d:)b
 

Vega

Medewerker
Administrator
Was een leuke klus maar wat een gepruts zijn we weer tegengekomen, hebben lui met "passie" aan gewerkt, echt jammer want het is echt allemaal niet nodig.

Peter kon zijn arsenaal aan special tools weer eens uit het stof trekken, dat kwam deze keer meerdere keren erg goed van pas.
En dat zijn er veel.
 

renepaul

Donateur 2024
En weer een Omega van de sloop gered*O*
Ik hoop dat jullie nog wel even doorgaan.
De omega's worden steeds ouder, en reparaties moeilijker omdat de onderdelen steeds schaarser worden|:(
 
Tja, we zullen ze niet allemaal kunnen redden vrees ik. Maar laten we behouden wat kan! Ik denk dat we inmiddels met deze auto’s wel op het punt zijn dat een in de soep gedraaide motor niet meteen de shredder betekent.

De herstelwerkzaamheden aan deze zien er wel top uit overigens!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik hoop dat jullie nog wel even doorgaan.
Is wel de bedoeling
De omega's worden steeds ouder, en reparaties moeilijker omdat de onderdelen steeds schaarser worden|:(
Tja daar gaat het wel wringen op sommige punten. Gelukkig zijn er alternatieve oplossingen te bedenken waar nodig.

Tja, we zullen ze niet allemaal kunnen redden vrees ik.
Klopt, veel zijn inmiddels te lang genegeerd en te ver heen helaas. Maar dat maakt de goede wel weer specialer.

Ik denk dat we inmiddels met deze auto’s wel op het punt zijn dat een in de soep gedraaide motor niet meteen de shredder betekent.
Dat was al niet nodig, kost alleen geld om het op te lossen wat velen er niet voor over hebben. Dat is ook niet gek gezien de dagwaarde van een doorsnee Omega.

De herstelwerkzaamheden aan deze zien er wel top uit overigens!
We doen ons best :)

Fantastisch werk geleverd samen. Top!!
Dank David!
 
Misschien een tip voor iedereen die een oliekoeler incl. deksel zoeken. Ik heb de mijne nieuw bij een Saabspecialist gekocht in 2021. De X2.5XE heeft ook zijn werk gedaan in een bepaald model van Saab. Waarschijnlijk zal dit bij vele van jullie wel bekend zijn en is dit oud nieuws en de kans is groot dat deze ook hier niet meer nieuw te krijgen zijn maar ik wilde het toch even melden. Heeft mij toen rond €250,00 gekost.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Helaas niet meer. Die werden de laatste jaren ook steeds duurder. Zelfde producent, dus inmiddels dezelfde idiote prijzen en maanden levertijd via de Saab onderdelenleveranciers.

Momenteel betaal je zo'n 700-750,- voor een set.
 
Bij Saab gaan de prijzen soms helemaal door het dak. Thuis hebben we nog een 93ss uit 2007. Een Omega is een goedkope auto kan ik je zeggen. ;)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Helaas bereikte mij vandaag het droevige bericht dat de eigenaar van deze Omega, Rob, afgelopen maand overleden is.

Zijn familie zou het fijn vinden als zijn Omega bij een liefhebber terecht komt. Wellicht zit die hier?

2.6 met nieuwe distri, klepseals, airco zoals hierboven te zien. Inmiddels flink wat laswerk gedaan om de roest die we destijds vonden in de wielkasten voor en achter te behandelen.

Verder voorzien van Steinmetz einddemper, beige leder interieur. De draagarmen zijn een jaar of 4 geleden door ons voorzien van PU bussen, achterbrug heeft PU hoefijzers. Lakwerk heeft gebruikssporen die bij de leeftijd horen. Geen showroomstaat, wel een Omega waar iemand hard zijn best voor gedaan heeft. Rob heeft hem jaren zelf gereden.

Kilometerstand weet ik niet precies meer en prijs volgt nog, die details bespreek ik morgen met zijn zoon. Heb je interesse, let me know!
 

renepaul

Donateur 2024
Trieste reden. Sterkte aan de familie.:'(

Best nog netjes hoor, zal snel weg zijn.
Zeker als er bekend is dat jullie er aan gewerkt hebben.:)
 

Xedrah

Donateur 2024
Verdrietig nieuws.

Helaas kunnen we geen Omie meenemen naar wat hierna is. Als er wat is.

Maar goed. Dank voor het delen. Ik heb geen interesse, want automaat.
 

Xedrah

Donateur 2024
Jawel. Nog nooit gedaan. Haha. Fikse uitdaging. Maar ja.. je hebt wel gelijk, ik kom er vast wel uit.

Nee, de reden is met name dat ik keuzes wil maken. Heb veel hobby s en er zit maar 24 uur in een dag, echt balen. En ik begin per 1 maart aan een nieuwe klus/werk, dus heb focus en voldoende energie nodig daarvoor.
 
Bovenaan