Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2.0 16V blijft water verliezen

tonboy

Verbannen
Heb dit weekend mijn autotje een wat uitgebreidere beurt gegeven. Heb de auto nu 6 weken en moest zo'n beetje elke week water bijvullen. Heb daarom diverse oorzaken nagezocht op het forum en daarop een nieuwe waterpomp en driewegklep besteld. Tesamen overigens met antivries, motorlolie en filter, distributiesnaar, spanner en rollen, brandstoffilter en diverse stabilisatorstang rubbers.
Dit alles op een brug aflopen zaterdag vervangen. Bij het verwisselen van de distibutieriem bleek trouwens dat deze echt aan vervanging toe was en tevens dat de laatste keer de riem niet goed gemonteerd was, beide nokkenassen stonden niet in het bovenste pun. Wellicht daardoor ookveel te veel verbuik (1:8). Groningen heen en weer (vanuit Geldermalsen) gaf gisteren een keurig resultaat van 1:10,5.

Maar helaas moest ik connstatteren, hij blijft koelvloeistof verbruiken, gisteren naar groningen heen en weer geweest en vanmorgen nivo gecontroleerd, wederom was het tankje helemaal leeg. :/

Hebben jullie enig idee waar deze lekkage nu nog vandaan kan komen ?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Heb je al gekeken of je ergens koelwater ziet lekken? De driewegklep is vaak een boosdoener, maar het kan ook vervelender worden. Even afpersen.
 
Wat voor koelvloeistof zat cq zit er in.
En net wat jacco zeg afpersen ,als het niet terug kan vinden ben ik bang dat hij het op drinkt
Wat nogal een kwaal is bij die blokken zeker incombinatie verkeerde koelvloeistof en meer dan 180k
 

tonboy

Verbannen
Denk dat ik hem maar laten afpersen dan, even een garage zien te vinden die dat wil doen.
Er zit overigens NU antivries in, verhouding 50-50. Maar wat de vorige eigenaren hebben gebruikt is natuurlijk niet te achterhalen.
Als ik de auto stop en direct onder de motorkap kijk hoor ik een sissen uit de dop van het reservoir. Hij bouwt dus wel druk op.
De motor draait voor de rest heel goed, "als een zonnetje".

Zou eventueel Bar's Leak http://barsproducts.com/catalog/view/23 ... epair-1150 een oplossing kunnen bieden ?
 
Dat middel is maar een pleister, de lekkade is tijdelijk dicht maar het gaat op een moment weer lekken.
Een collega van mij is monteur in de Dakar rally en daar gebruiken ze het ook als tijdelijke oplossing in de trucks als ze midden in de boesboes staan.

Nadeel van her spul is dat er een dope in zit die zich aan metaal hecht en dus ook aan de binnen van je doorvoer en je koelpomp. Ik zou eerst echt alles uitsluiten voor ik dat er in zou gooien.
 

tonboy

Verbannen
Peter, jij woont bij mij in de buurt, weet jij een garage die dat afpersen tegen een redelijk tarief kan doen ?
 
tonboy zei:
Peter, jij woont bij mij in de buurt, weet jij een garage die dat afpersen tegen een redelijk tarief kan doen ?

Nee ik zou het niet zo weten, ik heb het nog nooit aan de hand gehad.
Ik zal morgen mijn neef eens raadplegen of hij het zou kunnen doen.
 
R

Ralph

Gast
rechts achter op het blok zit een egr huis met de egr klep erboven op, de pakking van deze slaat nogal eens door. geeft verbinding met koelvloeistof in combinatie met uitlaatpoort. ze staan erom bekend. deze zit vast met 3 bouten.
het lijkt erop of de koppakking doorgeslagen is als deze kapot is. ook een test zal uitwijzen dat het de koppakking is.
 

tonboy

Verbannen
Kijk, daar heb ik wat aan.

Heb wel eens een plaatje gezien daarvan, is volgens mij gewoon een platte (papieren) pakking toch ?
Nieuwe pakking knippen, beetje kit rondom en weer bevestigen, lijkt mij niet zo moeilijk.
Maar ik denk dat het beter is dit van onderaf te doen ?
Heb jij of iemand anders hiermee ervaring ?

Groet

Ton<br /><br />-- 11 sep 2013 19:22 --<br /><br />
servil zei:
Ik zal morgen mijn neef eens raadplegen of hij het zou kunnen doen.

Bij voorbaat dank !
 
tonboy zei:
Kijk, daar heb ik wat aan.

Heb wel eens een plaatje gezien daarvan, is volgens mij gewoon een platte (papieren) pakking toch ?
Nieuwe pakking knippen, beetje kit rondom en weer bevestigen, lijkt mij niet zo moeilijk.
Maar ik denk dat het beter is dit van onderaf te doen ?
Heb jij of iemand anders hiermee ervaring ?

Groet

Ton

-- 11 sep 2013 19:22 --

servil zei:
Ik zal morgen mijn neef eens raadplegen of hij het zou kunnen doen.

Bij voorbaat dank !


helaas, hij kan het niet. Als ik jou was zou ik gewoon een belronde doen naar wat garage's
 
Voor het afpersen heb ik een 2de dop van het kv vaatje ergens geleend. Vervolgens bij de banden boer een ventiel meegevraagd en dit in het midden van de dop gemonteerd. Een dikke rubberring binnenin zorgt voor de afdichting. Ik kan met een max van een 1/2 bar afpersen en werkt prima voor die ene keer dat ik het nodig heb.
 
R

Ralph

Gast
dit is geen papieren pakking maar bestaat uit een laag folie en een fragiel soort stof wat bij warmte uitzet en afsluit.
de drie bouten waarvan er 1 via de onderkant te bereiken is en de andere 2 via de bovenkant zijn verder goed bereikbaar.
bouten hebben een torx kop.
 

tonboy

Verbannen
Gelukt, om 13u een afspraak bij een kleine lokale garage die nog wel wat tijd over had....
Ben benieuwd.<br /><br />-- 04 okt 2013 13:10 --<br /><br />nou, dat was snel bekeken, de CO2 test wees uit, koppakking door.
Heb ik EINDELIJK weer wat te doen.
Snel via Ebay een setje bestellen.
 

tonboy

Verbannen
Ik gebruik de rode 50% Antivries van Opel, dat is toch goed.
In deze motoren hoort toch niet koelvloeistof?
 
Bovenaan