Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2.2 op lpg

Hallo iedereen,

Na vele jaren tevreden rijden met mijn 2.2 dti, ben ik nu aan het rondkijken naar een 2.2 benzine, vanwege de milieuzones en de hoge dieselprijs in België. Zou hierin dan lpg installeren om lekker zuinig te kunnen rijden.
Nu is mijn vraag : wat zijn jullie bevindingen met de 2.2 op lpg en zijn er zaken waar ik op moet letten als ik naar dit type ga kijken? Lees wel eens iets over lekkende koppakkingen...
Alvast bedankt!!

Dries
 
Hallo,

Zelf rij ik de 2.2, maar niet op LPG. Het kan wel met deze 2.2 en rijden er genoeg rond. Blok heeft een paar aandachtspunten:

-Uitlaatspruitstuk / uitlaatpakking. Als deze niet krom, gescheurd of lek zijn, is het geen echte 2.2. Enige oplossing die goed werkt is alle oude originele meuk eraf en een RVS spaghettispruitstuk erop. Dat is dicht en blijft dicht. Originele rommel is na 1000km weer lek.

-Carterontluchting: wordt nagenoeg nooit aandacht aan besteed, maar levert wel een hele berg aan problemen op als deze dicht zit. Tip: Na aanschaf volledig schoonmaken vanaf carterontluchtingspijp, kleppendeksel, gasklephuis en inlaat. Als je daarmee bezig bent, dop meteen de EGR af (scheelt rotzooi in inlaat) en vervang kleppendekselpakking met O ringen. Eventueel een olieafscheider monteren tussen carterontluchtingspijp en kleppendeksel. Maximaal 2 uurtjes werk en blok loopt daarna meteen stuk beter.

Voor de rest een probleemloos blok. Grote voordeel van de 2.2 is dat je overal goed bij komt. Plek zat aangezien er ooit ruimte gemaakt was voor 8 pitten.
 

Joep

Verbannen
2.2 op lpg gaat prima.

Rij al 8 jaar met 2.2 motoren in een Omega en ben er nog steeds zeer content mee.

Je zou Andrew van dit forum even een PB kunnen sturen die heeft jarenlang een 2.2 op lpg gereden. Uiteindelijk stond er dit 650.000 km op de klok geloof ik waarvan hij zelf 2 of 3 ton mee heeft gereden.
 
Rijdt fantastisch op LPG. Heb de mijne (2003, Onyx) gekocht in 2011 met 88000 op de teller. Bij 92000 gas in laten bouwen (€1600). Bij 112000 koppakking eruit (dankzij blauwe koelvloeistof?) Destijds niet zo slim geweest om er direct hardere kleppen te laten zetten. Eind december vorig jaar, na een lange rit (Nijmegen, Wolvega, Mildam (Berry), Nijmegen, Oostburg, Nijmegen) weer de koppakking er uit bij 270000km. Lek op de 4e cilinder. Voorafgaand vage problemen gehad met inhouden/slecht lopen dus de pakking was al een tijdje aan het vergaan. Heb er dit keer wel direct hardere kleppen in gezet.
Hou er rekening mee dat de gasinjectoren niet het eeuwige leven hebben. Wisselinterval zo'n 125000km. Ik rij zo'n 22000km per jaar met een gemiddelde van 1 op 10.5 op LPG.
 
Hoezo hardere kleppen monteren, Martin. Zijn de hardere zittingen vanwege loodvrije benzine niet hard genoeg voor LPG verstoken?
 
Bovenaan