Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2.5dti loopt op 5 poten

Sinds gisteren loopt mijn omega op 5 poten. De wegenwacht is erbij geweest en zonder iets te demonteren vermoed hij dat het aan een verstuiver ligt. De auto is uitgelezen maar geen storings code.
Wel is er een geluid van aanzuigen van (valse)lucht. Ze heeft dit in het verleden al eens gehad maar dat was na opnieuw starten weg. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen??? Er brand ook geen mm lampje.
 
R

Ralph

Gast
zitten de wervelkleppen er nog in?
weet je welke cilinder het is?
compressie testen op de gloeiers eventueel bij koud starten en bij de uitlaatspruitstuk meten/ voelen of deze warm word per cilinder.
anders individueel testen van de cilinders. afkoppelen bij de verstuiver en afdoppen.
van belang is dat je de cilinder weet te lokaliseren, heb je hem dan kun je de verstuiver testen.

zelf verwacht ik ook een verstuiver maar kan ook de pomp zijn.

waarom woon je zover weg, heb er zo een mooi apparaat voor.
 
Waarom ik zover weg woon? Geen idee. Maar kan die vraag ook andersom stellen.

Ik ben nu het inlaatstuk aan het demonteren. Kijken of de wervelkleppen er nog in zitten.

Moet wel vermelden dat ik vanmorgen een stuk ben gaan rijden en dat het af en toe wel goed gaat.
 
Ralph kom gewoon in limburg wonen begin je hier je garage leuke mensen echte vlaai hier is werk genoeg
 
Het is de eerste cilinder waarvan de verstuiver niet werkt. Heb de verstuiver uitgebouwd.

Maar waar spuit deze in??? Neem aan rond de onderste pin? Daar zit deze namelijk verstopt.<br /><br />-- 02 jun 2012 16:42 --<br /><br />Probleem opgelost. Net even contact gehad met Ralph en enkele zaken doorgesproken. En daarna aan de slag gegaan met heel fijn schuurpapier. Waarna ik de desbetreffende verstuiver weer heb ingebouwd. Met resultaat dat de motor beter liep maar nog niet goed. Na wat geg*dver eens de stekker van de verstuiver losgehad en weer aangesloten liep de motor als een naaimachine. Conclusie: stekkerverbinding slecht.

Deze bewerkt zodat deze weer strak contact maakte en een flink verzopen in contact spray. Waarna de verbinding weer goed was. Ook als ik ermee wiebel.
Ralph bedankt voor je hulp.
 
Ja alleen mis ik nu vermogen. Snap niet wat er weer mis is gegaan. Heb alleen de vacuum van de wervel kleppen los gegooid en afgedopt.
 
R

Ralph

Gast
wervelkleppen nooit afdoppen, wervelklep zorgt ervoor dat de lucht snelheid verhoogt word voor de inlaatklep. tevens hebben ze de werking om de diesel druppeltjes/ nevel goed te laten mengen met de lucht. dus het is niet zo verwonderlijk dat je vermogen mist.
 
R

Ralph

Gast
compressie 1:22 voor de bmw
compressie 1:17.5 voor de opel

kop opbouw is anders, kijk ook even naar het inlaat traject.
en natuurlijk werkt het ook zonder wervelkleppen, wervelkleppen zorgen alleen voor een versnelling in de lucht tussen de wervelklep en de klep.
menging van lucht en diesel gaat veel beter.

Het doel van de swirl flaps.
De swirl flaps variëren de lengte/volume in het inlaatspruitstuk om zodoende een mooier koppelverloop en meer efficiëntie te creëren. De BMW swirl flaps worden bediend d.m.v. een motor vacuüm vanaf het onderdruk circuit van de EGR en de turbo. De stand van de swirl flaps is dus gerelateerd aan de stand van het gaspedaal, stand van de turbo geometrie en de stand van de EGR.

tevens zijn er voor de bmw blanking plates te koop om de neven effecten te reduceren, ik weet niet hoe dit bij omega zit, zul je uit moeten zoeken ik heb me daar nog niet in verdiept.
 
Oke dat brengt weer een hoop duidelijkheid. Zal eens contact zoeken met Stijn deze heeft het inlaat traject van de bwm eropzitten zonder kleppen.

Tevens verklaart het verschil in compressie waarom de blokken bij bmw zo snel stuk lopen.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
jack-omegax3.0xe zei:
Oke dat brengt weer een hoop duidelijkheid. Zal eens contact zoeken met Stijn deze heeft het inlaat traject van de bwm eropzitten zonder kleppen.

Tevens verklaart het verschil in compressie waarom de blokken bij bmw zo snel stuk lopen.

Nee hoor, bij mij zit er een 530d inlaatcollector op mét metalen wervelkleppen...
Maar de EGR-vacuum is wél afgedopt mét succes.
Volgens mijn BMW-monteur-kennis zou het breuk-probleem opgelost zijn met deze collector.

Hij moet er overigens binnenkort dringend af voor onderhoud aan de motor, want hij lekt nog steeds diesel dat het niet meer mooi is om te ruiken.
Én ik wil de wervelkleppen controleren...

Ik heb nooit ingezien waarom ik die wervelkleppen weg zou laten, maar heb gehoord van mensen dat dit geen probleem gaf met rijden/vermogen. De vacuum afdoppen kan misschien wel een ander effect geven wat jij nu voorhad...

compressieverschil BMW-opel wist ik niet...
 
Brengt weer een hoop duidelijkheid, dat een van de vorige eigenaren geld geinvesteerd heeft en al een collector geplaatst heeft met metalen kleppen. Hoef ik daar ook niet bang voor te zijn.

@Stijn meende dat je een inlaat had zonder kleppen.

De vod diesel monteur vertelde mij dat er geen probleem is als de kleppen vacuum technisch afgekoppeld zijn zolang deze maar openstaan dis standaard zo als de vacuum weg is er zit namelijk een veertje in de balg die de kleppen bediend.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
't zijn net de metalen kleppen die een probleem vormen Jack!

Dus als het dat typenr is wat hier op het forum al ergens gepost is, dan zou je goed moeten zitten, maar nakijken is de boodschap.

>Een plastic klep gaat niet zo'n schade kunnen berokkenen aan de cylinder denk ik, een metalen maakt onvermijdelijk krassen, deuken, plooien, ...

Zolang alle kleine schroefjes nog vast zitten die de kleppen vasthouden op de asjes is het goed :p
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
tjah, is gewoon een cruciaal onderdeel.

Niet voor niets dat men normaal bij BMW een 2e hands koper de keuze geeft dit onderdeel te vervangen bij de aankoop met bijbehorende garantie wanneer hij dit laat vervangen...
 
Bovenaan