Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2.5TD Cd automaat 1997 - wil niet starten...

Ik heb onlangs een Omage B stationcar 2.5TD CD Automaat aangeschaft en nadat ik met de auto na een proefrit die naar alle tevredenheid verliep en een thuis reis van ca 180 km heb gemaakt, parkeerde ik de auto in de voortuin. De volgende morgen wilde ik de auto starten, en alles lijkt gewoon te werken, maar de auto start niet! De lampjes gaan branden bij het op contact zetten, gaan uit, de gloeilampje brand, en gaat uit, de startmotor draait pima rond, maar de auto start niet!! Ik begrijp er niks van.

Na het lezen hier en op het opel forum, vermoed ik dat het probleem in de immobilizer zit, maar dat lampje gaat ook gewoon uit, net als de anderen.
Ik heb gecontroleerd of er een transponder in de sleutel zit; die zit erin.
Ik heb met de paperclip methode de foutcode opgezocht en die toont code 48; maar die staat niet in de foutcode lijst!!

Nou heb ik de auto nodig voor mijn werk en de opel dealer heeft pas dinsdag tijd om er naar te kijken. Dus ik zoeken naar een andere oplossing en die denk ik gevonden te hebben; een bedrijf wat op marktplaats adverteert dat zij startblokkeringen kunnen verwijderen.Nu kan ik morgen naar hem toe (het is niet al te ver hier vandaan) met de ECU (dus de computer moet ik uitbouwen) en dan kan hij de startblokkering eruit programmeren (met tech 2??)

Wat denken jullie: moet ik dat doen, of zal er een andere oorzaak zijn van het probleem met mijn Omega???

Helaas heb ik geen afstandbediening bij de auto gekregen; die was niet meer aanwezig bij de verkoper..
 
Als er een start blokkering inzit dan zou de startmotor al niet draaien.
Met tech 2 kunnen ze niks uitlezen als de ecu niet in de auto zit.

De code 48 die ik kan vinden geeft aan accu spanning te laag.
Zou eens kijken naar de dieselpomp.

Gr Jack
 

yoyo

The UK brothers
Laat alsjeblieft niet zo'n figuur aan je ecu komen want dan ben je echt verder van huis.
De manier om te kijken waarom hij het niet doet zal waarschijnlijk in je brandstof toevoer liggen.

Alle elektrinca doet het namelijk goed en net wat Jack zegt je startmotor draait ook rond en dat doet hij met een
kapotte immobilizer niet dus die is goed.

Probeer eerst eens te starten met je tankdop eraf (vapour lock) kan misschien helpen.
Anders een kijken of je brandstof pomp misschien wel draait (moet je kunnen horen als
het kontakt aanstaat en je weet waar de brandstof pomp zit.(zoemend geluid)
 
Die brandstofpomp heb ik zien zitten en ik heb oppervlakkig geinspecteerd of ik een lekkage of nattige kon constateren, niks gezien, wat kan ik daaraan verder constateren? Een verstuiver een beetje los draaien en kijken of er brandstof uit komt?

De man van de Opel garage (Opel Wouda in Dokkum) zei dat de startmotor wel werkte bij het imobilizer systeem, maar dat de auto niet zal starten. Dat is eigenlijk wat er nu gebeurd. Vandaar dat ik het probleem zocht in dit systeem.

Dat bedrijf van Marktplaats beweert dat zij de imobilizer in de ECU volledig uitschakelen; dat lijkt mij gezien deze ervaring geen gekke optie. Ik weet niet welke software ze gebruiken, ik dacht misschien tech 2, maar ik ben ook nog maar een Opel-leek...

Dat code 48 om lage accuspanning duidde, dacht ik al, aangezien alle andere code 48's op die pagina naar lage accu spanning verwezen, maar precies bij de Omega stond dat er niet bij. Maar dat is ook vreemd dat ie dat aangaf, na alle start troubles heb ik de accu aan de lader gehad, die aangeeft dat de accu voldoende spanning heeft en optimaal functioneert. Ook de startmotor loopt met een mooi hoog toerental, geen enkel teken dat de accu 'vermoeid' is of een lage spanning heeft....

Ik sta echt voor een raadsel, maar ik hou gelukkig wel van puzzelen :-)
 
Aart, dank je wel voor die tips!

Ik heb vanmiddag nog achter onder de auto gelegen met het contact aan om te horen of ik iets hoorde zoemen, maar ik hoorde niks. Waar moet ik ongeveer luisteren voor de brandstof pomp? Heeft een diesel überhaupt een brandstofpomp bij de tank in de buurt? Dat hoor ik graag, want dan ga ik dat zoeken! Dan natuurlijk ook het relais van de pomp checken?

Ik moet trouwens mijn vorige post even verbeteren; waar ik daar brandstofpomp heb geschreven bedoel ik eigenlijk de verstuiver pomp; de pomp voor het hoge druk gedeelte...
 

yoyo

The UK brothers
Ik zal je eerlijk vertellen dat ik geen flauw idee heb hoe dat dat bij een diesel geregeld is.
Maar normaal gesproken zit een brandstof pomp bij of in je tank.

Bij het op kontakt zetten moet je deze kunnen horen zoemen (bij benzine dan he) hoe dat bij diesle zit ??????
I knewww nothing!

Maar ik blijf bij het feit eerst kijken of hij uberhaupt wel brandstof krijgt.

Maar blijf alsjeblieft van je ECU af , dat is namelijk het hart van je auto en daar laat je geen marktplaatser aankomen!
Er zijn er hier op het forum geweest die ook wat hadeden zitten rommelen in de ECU enne..... toen maar naar de dealer om
alles weer recht te breien. niet doen dus!
 
Ik zal morgen even in de TIS zoeken en kijken wat die allemaal aangeeft.
Momenteel zit ik met een zieke ega die even wat aandacht behoeft... daar gaat m'n nachtrust :P
 
Er zit een opvoerpompje onder het dekseltje in de vloer van de koffer. En als de immobiliser actief is draait de motor volgens mij niét.
Niet starten bij een diesel kan vanalles zijn. Wat is de kilometerstand. De 2.5 diesels zijn rond de 200.000 km erg gevoelig op vlak van de pomp.
Kunnen gloeispiralen stuk zijn. Compressieverlies kan ook. Enz....
 
Trouble codes DDE 2.1 control module engine U25TD, X25TD

12 - start checking procedures
14 - coolant temperature sensor shorted to ground P30
15 - coolant temperature sensor shorted to voltage or break P30
16 - temperature sensor fuel (injection pump P68) shorted to ground
17 - temperature sensor fuel (injection pump P68) or short-circuiting the voltage interruption
19 - engine speed sensor incorrect signal P51
21 - accelerator pedal position sensor voltage above 67 P V 4.61
23 - accelerator pedal position sensor malfunction 67 P
24 - Transmitter speed, distance sensor, the frequency lock boot K118 or ABS module U 4.8
31 - Speed Sensor P51 crankshaft break in the circuit
34 - flow injection start - P66 needle motion sensor, solenoid valve and injection-Y20
37 - circuit current brake light connector S8
39 - alarm system cuts fuel przeciww?amaniowy
41 - boost pressure sensor P65 to ground short circuit or break
42 - pressure sensor P65 charging voltage above 4.9 V, short-circuit the voltage
43 - adequate boost pressure for idling
44 - boost pressure too high or too low
48 - voltage installation system for small voltage from the battery
49 - relay time for the initial heating of the engine K25
54 - fuel shut-off valve Y5 short circuit on the mass
55 - control unit failure or EEPROM cells K70
61 - flow volume injection concerns P68 tip 1, 2, 39, 14, 21 at K70
64 - flow volume injection - The setting mechanism applies to pump P68 tip 1, 2, 39, 14, 21 at K70
65 - temperature sensor S58 control module K70
72 - an error signal from the control module, automatic transmission in Safe Mode
73 - charge air temperature too high voltage below 333mV, short circuit on the mass
74 - charge air temperature too low, the voltage above 4.98 V - short circuit or interruption of the voltage
81 - off cycle of injection, needle motion sensor, the sensor P66 to ground short circuit or break
82 - off cycle of injection, the difference in shaft speed signal P51 and P66 needle injection, stored in consequence - the missing injectors, low fuel, damaged fuel shut-off valve Y5, The setting mechanism of damaged and defective pump injection quantity sensor.
83 - circuit current boot lock, boot lock feature is not working properly, or deactivated, the engine light is blinking, cut off the fuel pump
84 - circuit current boot block, the engine control module does not recognize the "signal imo" to lock the boot, the engine light is blinking, cut off the fuel pump,
85 - circuit current boot block, the engine control module does not recognize the "signal imo" to lock the boot, the engine light is blinking, cut off the fuel pump
87 - air flow P44, short-circuit
88 - air flow P44, shorted to ground or break
89 - air flow P44, malfunction
91 - cruise control for a small voltage, short circuit on the mass
92 - Cruise control for large voltage above 4.7 V - short circuit or break in the circuit, or vehicles without cruise control
95 - failure of one or more steps in the control pray, short-circuiting the current circuit, coupled with the problem 34 and 49
96 - EGR valve Y18
97 - no adaptation injection pump

Ik ga dus met de diagnose van Jack mee.
(mijn TIS is net gecrashed, dus ik heb de foutcode's van een andere site afgehaald... :( )
 
Trouble codes DDE 2.1 control module engine U25TD, X25TD

12 - start checking procedures
14 - coolant temperature sensor shorted to ground P30
15 - coolant temperature sensor shorted to voltage or break P30
16 - temperature sensor fuel (injection pump P68) shorted to ground
17 - temperature sensor fuel (injection pump P68) or short-circuiting the voltage interruption
19 - engine speed sensor incorrect signal P51
21 - accelerator pedal position sensor voltage above 67 P V 4.61
23 - accelerator pedal position sensor malfunction 67 P
24 - Transmitter speed, distance sensor, the frequency lock boot K118 or ABS module U 4.8
31 - Speed Sensor P51 crankshaft break in the circuit
34 - flow injection start - P66 needle motion sensor, solenoid valve and injection-Y20
37 - circuit current brake light connector S8
39 - alarm system cuts fuel przeciww?amaniowy
41 - boost pressure sensor P65 to ground short circuit or break
42 - pressure sensor P65 charging voltage above 4.9 V, short-circuit the voltage
43 - adequate boost pressure for idling
44 - boost pressure too high or too low
48 - voltage installation system for small voltage from the battery
49 - relay time for the initial heating of the engine K25
54 - fuel shut-off valve Y5 short circuit on the mass
55 - control unit failure or EEPROM cells K70
61 - flow volume injection concerns P68 tip 1, 2, 39, 14, 21 at K70
64 - flow volume injection - The setting mechanism applies to pump P68 tip 1, 2, 39, 14, 21 at K70
65 - temperature sensor S58 control module K70
72 - an error signal from the control module, automatic transmission in Safe Mode
73 - charge air temperature too high voltage below 333mV, short circuit on the mass
74 - charge air temperature too low, the voltage above 4.98 V - short circuit or interruption of the voltage
81 - off cycle of injection, needle motion sensor, the sensor P66 to ground short circuit or break
82 - off cycle of injection, the difference in shaft speed signal P51 and P66 needle injection, stored in consequence - the missing injectors, low fuel, damaged fuel shut-off valve Y5, The setting mechanism of damaged and defective pump injection quantity sensor.
83 - circuit current boot lock, boot lock feature is not working properly, or deactivated, the engine light is blinking, cut off the fuel pump
84 - circuit current boot block, the engine control module does not recognize the "signal imo" to lock the boot, the engine light is blinking, cut off the fuel pump,
85 - circuit current boot block, the engine control module does not recognize the "signal imo" to lock the boot, the engine light is blinking, cut off the fuel pump
87 - air flow P44, short-circuit
88 - air flow P44, shorted to ground or break
89 - air flow P44, malfunction
91 - cruise control for a small voltage, short circuit on the mass
92 - Cruise control for large voltage above 4.7 V - short circuit or break in the circuit, or vehicles without cruise control
95 - failure of one or more steps in the control pray, short-circuiting the current circuit, coupled with the problem 34 and 49
96 - EGR valve Y18
97 - no adaptation injection pump

Ik ga dus met de diagnose van Jack mee.
(mijn TIS is net gecrashed, dus ik heb de foutcode's van een andere site afgehaald... :( )
 
Trouble codes DDE 2.1 control module engine U25TD, X25TD
Code:
12 - start checking procedures
14 - coolant temperature sensor shorted to ground P30
15 - coolant temperature sensor shorted to voltage or break P30
16 - temperature sensor fuel (injection pump P68) shorted to ground
17 - temperature sensor fuel (injection pump P68) or short-circuiting the voltage interruption
19 - engine speed sensor incorrect signal P51
21 - accelerator pedal position sensor voltage above 67 P V 4.61
23 - accelerator pedal position sensor malfunction 67 P
24 - Transmitter speed, distance sensor, the frequency lock boot K118 or ABS module U 4.8
31 - Speed Sensor P51 crankshaft break in the circuit
34 - flow injection start - P66 needle motion sensor, solenoid valve and injection-Y20
37 - circuit current brake light connector S8
39 - alarm system cuts fuel przeciww?amaniowy
41 - boost pressure sensor P65 to ground short circuit or break
42 - pressure sensor P65 charging voltage above 4.9 V, short-circuit the voltage
43 - adequate boost pressure for idling
44 - boost pressure too high or too low
48 - voltage installation system for small voltage from the battery
49 - relay time for the initial heating of the engine K25
54 - fuel shut-off valve Y5 short circuit on the mass
55 - control unit failure or EEPROM cells K70
61 - flow volume injection concerns P68 tip 1, 2, 39, 14, 21 at K70
64 - flow volume injection - The setting mechanism applies to pump P68 tip 1, 2, 39, 14, 21 at K70
65 - temperature sensor S58 control module K70
72 - an error signal from the control module, automatic transmission in Safe Mode
73 - charge air temperature too high voltage below 333mV, short circuit on the mass
74 - charge air temperature too low, the voltage above 4.98 V - short circuit or interruption of the voltage
81 - off cycle of injection, needle motion sensor, the sensor P66 to ground short circuit or break
82 - off cycle of injection, the difference in shaft speed signal P51 and P66 needle injection, stored in consequence - the missing injectors, low fuel, damaged fuel shut-off valve Y5, The setting mechanism of damaged and defective pump injection quantity sensor.
83 - circuit current boot lock, boot lock feature is not working properly, or deactivated, the engine light is blinking, cut off the fuel pump
84 - circuit current boot block, the engine control module does not recognize the "signal imo" to lock the boot, the engine light is blinking, cut off the fuel pump,
85 - circuit current boot block, the engine control module does not recognize the "signal imo" to lock the boot, the engine light is blinking, cut off the fuel pump
87 - air flow P44, short-circuit
88 - air flow P44, shorted to ground or break
89 - air flow P44, malfunction
91 - cruise control for a small voltage, short circuit on the mass
92 - Cruise control for large voltage above 4.7 V - short circuit or break in the circuit, or vehicles without cruise control
95 - failure of one or more steps in the control pray, short-circuiting the current circuit, coupled with the problem 34 and 49
96 - EGR valve Y18
97 - no adaptation injection pump
Ik ga dus met de diagnose van Jack mee.
(mijn TIS is net gecrashed, dus ik heb de foutcode's van een andere site afgehaald... :( )
 
ff een paar dingen.
de brandstof pomp van de diesel hoor je niet zoemen dit doen alleen de benzine pompen.
de brandstof pomp zit aan je motor blok en niet onder de auto. kijk eens of er genoeg diesel komt of alle verstuivers. controleer ook je retour leidingen aan de verstuivers eens op valse lucht. (lekkeage diesel). en rond de 2ton 250 dkm kan de pomp ook op spelen kijk of er genoeg diesel uit komt zoniet laat de druk maar testen membraam versleten.. is gelukkig niet zo'n drama als met de 2ltr diesel.
heb je de security code bij de auto? en ik snap niet waarom je de AB er niet bij hebt gekregen die horen gewoon bij de auto, of wil die man de auto in de nacht ophalen ofzo? want dit hoor ik de laatste tijd vaker dat de AB mist.
 
Dank jullie wel!
Na een dag van meten, testen, denken en veel lezen op verschillende Omega forums, heb ik het probleem kunnen terug brengen naar een probleem met de brandstoftoevoer. (zoals Jack eigenlijk meteen al aangaf). Morgen ga ik voor de zekerheid de dieselpomp in de tank checken.
Vanmiddag de auto even op de garage krik gehad om onder het blok te kijken en dat was opmerkelijk schoon. En er hing een dikke druppel. Vegen, ruiken en ja hoor; diesel!
Dus misschien is er óf een retourleiding lek óf er zit een lekje bij de hoge druk pomp. Maar aangezien de auto absoluut probleemloos reed voor dat ik hem parkeerde, en aangezien de auto een beetje schuin omhoog staat geparkeerd, gok ik er op dat er ergens een lek in de retourleiding zit waardoor de leiding leeg is gelopen.
Als de opvoerpomp in de tank dan ook nog eens niet correct zou werken, dan wordt het probleem misschien daardoor veroorzaakt.
 

yoyo

The UK brothers
@Martijn,

Ik vermoede al dat het bij een diesel anders zat (dat zij ik ook ) maar ben daar echt helemaal niet op de hoogte van.
Ik ging idd uit van een benzine uitvoering. :$ :$

@Bart,
Zo zie je maar je komt stapje voor stapje dichter bij je probleem.
Ik hoop dat het gaat lukken. :Y
 
Nou, na een weekeinde zelf proberen de fout op te sporen, is de auto door de VOD opgehaald
Daar werd hij aan de Tech2 gehangen en de monteur kon het gehele brandstofsysteem niet uitlezen. Toen heeft hij de stekker van de ECU losgehaald en is de kabel gaan doormeten. Hij kon geen fout/storing/sluiting vinden en concludeerde dat de ECU defect was. Een nieuwe zou tussen de 1500~1600 gaan kosten. Ik zei dus: "ik ga wel op Ebay zoeken". Zo gezegd, zo gedaan. Eerst de speurtocht naar welke ECU ik precies nodig had (2.5TD automaat) want er zit weer verschil tussen de verschillende ECU die er in de Omega's zijn geplaatst. Uiteindelijk een juiste gevonden, 79 euro incl verzenden, dus gekocht via Ebay en betaald met PayPal.
Bleek dat mijn PayPal geen voldoende saldo had, dus moest ik 5 dagen wachten totdat geld van mijn bank op PayPal was gestord. Dus een week verder, geld over gemaakt, wachten op de DHL (Doe Het Langzaam...). 4 dagen later de ECU in huis en meteen op de fiets naar de VOD om de nieuwe ECU af te leveren.

Bij VOD hebben ze geen tijd om de ECU meteen te monteren en aan de Tech2 te hangen om te programmeren. Ik dus op de fiets naar huis (met tegenwind :-( )
Kom ik thuis; heeft de VOD gebeld: de auto loopt weer en kan opgehaald worden.
Ik weer op de fiets naar de VOD (wind mee :-) )
Blijkt daar dat mijn nieuwe ECU nog op de stoel ligt; ongebruikt! Ik dus vragen wat er aan de hand is/was??

Blijkt dat er 2 pennentjes in de ECU aansluiting waren verbogen en niet in de stekker zaten, maar contact maakte met de pennetjes ernaast. Dat zag de monteur toen hij de ECU los haalde om te vervangen. Hij boog de pennentjes recht en zette de stekker er weer op, sloot de Tech2 aan en kon alles weer uitlezen. Toen heeft hij de boel reset en het was starten, lopen!

Ik heb zelf de ECU stekker niet los gehad in mijn onderzoek naar het probleem, wel de hele ECU met stekker en al heb ik los gehad, misschien dat ik daardoor de twee pennetjes heb verbogen, ik weet het echt niet....

Blijft een mysterie waarom de auto in eerste instantie niet wilde starten; maar ik ben blij dat de auto na bijna 2 weken weer terug is, goed start en lekker rijdt!
 

yoyo

The UK brothers
Fijn om te horen dat de auto weer goed loopt. :)

In ieder geval ook weer een ECU te koop op ebay _O- _O-

Veel plezier ermee, in de hoop dat je nog veel onbezorgde km's kan maken zonder problemos. d:)b
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wat een verhaal zeg. Gelukkig met goede afloop, maar feitelijk had het dus al een tijdje opgelost kunnen zijn. Zonde.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Tjah, idd, mooi verhaal, vooral goed voor je gezondheid, zo tegen de wind in moeten fietsen! ;)

Maar leuk dat het opgelost is, met een simpele ingreep.
OK, die ECU heeft je 75€ voor niets gekost, maar het kan erger.

Verbogen pinnetjes kom je denk ik toch niet zo vaak tegen in de auto-electronica...

Veel plezier nog met de diesel-stoof ;)
 
Bovenaan