Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2 katalysatoren onder de 2.2 dti

R

Ralph

Gast
gisteren tijdens de meeting kwam design edition voor het afstellen van de turbo bij mij, nadat ik e.e.a. afgeregeld had zag ik dat er onder de beschermkap achter de turbo nog een katalysator zat en dit werd bevestigd door hem.
donderdag ga ik mijn downpipe demonteren en deze roetvanger verwijderen. ik kan er nog niet over uit dat ik deze over het hoofd heb gezien 8)7 , ik heb mijn dikkere voor bocht gewoon tegen de kat aan gelast en nooit in het huis gekeken daar ik dacht dat hij maar 1 katalysator had. 8)7

heeft toevallig iemand ervaring met het rijden zonder katalysatoren in de 2.2 DTI of 2.5 DTI?
hirschmann zweden de huis tuner van saab claimt 15pk als deze verwijderd zijn op de 2.2 tid van saab, is het zelfde motorblok.
men verkoopt zelfs een downpipe voor dit type zonder de katalysator.
 
Hmz. misschien de kat bij mij een keer leegkloppen :P

Als ie dan maar niet meer gaat pluimen, hahaha ;)

En als dat zonder verdere problemen gaat.
 
R

Ralph

Gast
reeds een hoop huiswerk gedaan i.v.m. een eventueel oplichtend m.m. lampje maar voor als nog niets kunnen vinden.
wel een hoop die dit al uitgevoerd hebben met een inox rvs buis en koppel curves die ze tonen op diversen fora.
dus donderdag gaat hij er echt uit en zal de nodige foto's en video met geluid hier posten.
 
Ik ben benieuwd.
Als alles goed gaat mag ie er bij mij eventueel ook wel uit.

Zolang er geen problemen optreden mbt de uitstootwaarden natuurlijk.
 
R

Ralph

Gast
Slurpy zei:
Ik ben benieuwd.
Als alles goed gaat mag ie er bij mij eventueel ook wel uit.

Zolang er geen problemen optreden mbt de uitstootwaarden natuurlijk.

het genoemde werkt niet als een katalysator, het heet wel zo maar officieel is het een oxidatiekat.
dus op uitstoot waarde hoef je niet te letten tevens ben je niet kat plichtig met een td.
 
design edition zei:
dat heeft opel gedaan omdat zij het vermogen niet mochten hebben van de saab en bmw
nu bij opel noemenze dit een voorkat
gr jona


klopt niet helemaal de omega had in het zelfde bouwjaar als de saab 93 3kw meer dan de saab bij bmw klopt het verhaal wel
 
R

Ralph

Gast
henri zei:
design edition zei:
dat heeft opel gedaan omdat zij het vermogen niet mochten hebben van de saab en bmw
nu bij opel noemenze dit een voorkat
gr jona


klopt niet helemaal de omega had in het zelfde bouwjaar als de saab 93 3kw meer dan de saab bij bmw klopt het verhaal wel

je zal iets meer research moeten doen, wat jonathan zegt klop echt wel, er is een editie geweest met ruim 140 pk. kijk hiervoor onder de hirschmann Saab bouwjaar 2002 motor 2.2 tid zonder chiptuning gebaseerd op de 9-3 sport sedan. een simpel tuningsprogramma maar zeer effectief geweest in der tijd. zelf ben ik er al tijden mee bezig om de snelste/ krachtigste 2.2 diesel te creëren maar door een fout van mij kom ik steeds niet aan het gevraagde/ gewenste vermogen. reeds weet ik waarom. het gaat namelijk om de eerste oxidatiekatalysator die direct achter de turbo geplaatst is en ik deze tijdens het vervangen van de downpipe niet opgemerkt heb. de kat zorgt ervoor dat er teveel tegendruk op de turbo ontstaat en bij de wastegate heugel daarom ook roetdelen naar buiten komen. zelf heb ik een aangepaste garett turbo die al meer vermogen levert maar dit niet kon leveren i.v.m. over spoeling naar 1.9 bar voordruk, dit komt doordat hij niet zijn gas kwijt kan via de uitlaat. naar verwachting zal ik met de 3.27 diff i.p.v 3.45 diff weer op het oude vermogen komen zonder de aanpassingen om overspoelen tegen te gaan. maar goed het is bijna donderdag en dan weten we meer. ik zal en moet de +- 230 km/h die de klok aan geeft kunnen halen. hiervoor is het

.1 differentieel
.2 turbo
.3 dieselkoeler
.4 chiptuning
.5 inlaat
.6 uitlaat
.7 slangen

aangepast. vakantie is over 7 weken en gaat hem zeker uitproberen.
 
Bovenaan