Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

4-traps automaat B1

Ik vroeg mezelf af hoe mijn automatische versnellingsbak eigenlijk precies schakelt. Ik heb op het internet vele onderwerpen gevonden, maar niet over een Omega. Wel over een 5-traps bij een diesel, maar ik heb een 2.0 benzine!

Mijn Omega schakelt vloeiend van 1 naar 2 en naar 3.

Na de 3e versnelling komt er een "soort van schakelmoment" maar dit is het dus eigenlijk niet, want hiermee wordt de 4e versnelling nog niet ingeschakeld. Het is meer een soort "golfbeweging" zo kan ik dit het beste omschrijven. Gaat het hier om de werking van de koppelomvormer? Of is dit de lock-up?

Als dit de koppelomvormer is, zit deze dan alleen tussen de 3e en de 4e versnelling? Of kan de koppelomvormer ook werken tussen andere versnellingen?

Hoe zit het dan met de lock-up? Ik merk wel dat als de automaat naar de 4e versnelling heeft geschakeld, dat de versnelling echt "vast" kan staan, en als ik een andere auto wil inhalen zonder te veel gas geven, dat de motor begint te versnellen zonder dat de automaat terug schakelt. Is dit de lock-up? Soms is dit irritant en had ik liever dat de automaat meteen terugschakelt naar de 3e versnelling. Maar waarschijnlijk hebben ze hiervoor de "sport" - knop uitgevonden, want dan schakelt de automaat wel vlot terug, ookal druk ik het gaspedaal maar een beetje terug. Maar in dit verhaal wil ik de sportstand even buiten beschouwing laten omdat dit een hele andere schakelstand is. Ik wil begrijpen hoe de bak schakelt in zijn "normale" stand.

Kan een lock-up ook ingeschakeld worden in andere versnellingen? Dit heb ik volgens mij niet meegemaakt.
De lock-up werkt zeker helemaal niet in de sportstand? En de koppelomvormer zou sneller werken in de sportstand?

Het komt weleens voor dat de automaat schakelt van 3 naar 3.
Dus het lijkt erop dat hij wil doorschakelen naar 4 maar toch besluit om in 3 te blijven. Dit gaat overigens wel heel soepel en snel maar het lijkt mij onnodig en komt een beetje raar over. Of zou het kunnen zijn dat op dat moment de lock-up niet werkt?

In de sportstand gebeurt dit allemaal niet.

Het is wel zo dat Ralph had gezien dat het Diff een beetje speling vertoont, dus beter in de toekomst vervangen. Zou dit een vreemde reactie kunnen veroorzaken? Er zijn verder nooit (even afkloppen) storingen en de automaat schakelt vloeiend en soepel zonder gebonk. De olie is reeds vervangen en de remband is gesteld.

Zowiezo wil ik de automaat nog een software update laten geven bij de dealer, maar nu zou ik graag het schakelgedrag willen begrijpen van deze 4-traps automaat. Deze schijnt zowiezo nooit helemaal vlekkeloos te schakelen, en zelfs bij nieuwe omega's schakelde de automaat niet helemaal perfect. Dit heb ik gelezen in diverse autotests. Dus de zaken die ik omschrijf over mijn ervaringen met deze automatische versnellingsbak kunnen gewoon een producteigenschap zijn die horen bij deze bak. En in die eigenschappen ben ik geïnteresseerd!

Graag jullie meningen en informatie!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat gedrag is niet normaal.

Lock-up zit na de 4e trap. In normale modus blijft hij daarin zitten als je niet veel gas bijgeeft tijdens inhalen.

Begin eens met een bak update zoals eerder al in een topic van je gezegd. Die software versies kunnen erg veel verschil in gedrag veroorzaken, zeker in gedrag met terugschakelen. Maar met je zoekwerk heb je die ervaring hier ongetwijfeld al gelezen vanuit diverse forumleden.
 
B-Buster zei:
Dat gedrag is niet normaal.

Lock-up zit na de 4e trap. In normale modus blijft hij daarin zitten als je niet veel gas bijgeeft tijdens inhalen.

Begin eens met een bak update zoals eerder al in een topic van je gezegd. Die software versies kunnen erg veel verschil in gedrag veroorzaken, zeker in gedrag met terugschakelen. Maar met je zoekwerk heb je die ervaring hier ongetwijfeld al gelezen vanuit diverse forumleden.

Nou dan werkt de lock-up gewoon zoals het hoort.
Ik heb vanmiddag een afspraak gemaakt bij VOD voor een bak update. Dit zal volgende week vrijdag gebeuren. Ik ben benieuwd wat dit voor verschil zal maken.
 
Maar mocht er toch nog iemand bestaan die mij meer uitleg kan geven over de precieze werking van exact deze automatische versnellingsbak, dan hoop ik dat nog te lezen. Ik heb begrepen dat er heel veel verschil zit in de verschillende soorten bakken.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik denk dat dat moeilijk gaat worden, de meeste boekwerken die over de automaten gaan bestaan uit 400 pagina's of meer.
 
Vega zei:
Ik denk dat dat moeilijk gaat worden, de meeste boekwerken die over de automaten gaan bestaan uit 400 pagina's of meer.


_O- maar dat bedoel ik natuurlijk ook niet hé.

Ik heb er geen verstand van. En ik vroeg me af hoe dat zit met die koppelomvormer en lock-up. Wanneer die zaken in werking treden en bij welke versnellingen.

Maar blijkbaar is dat toch te moeilijk.

Er zijn meer mensen die denken dat ze een 5-traps automaat hebben, maar dan blijkt dat het extra schakelmoment te maken heeft met de koppelomvormer. En dan is er nog een lock-up. Dat wil ik ook begrijpen.

Ik zal dit volgende week eens vragen bij de VOD.
Die kunnen mij vast wel wat meer vertellen over de werking van een "simpele" automaat.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De koppelomvormer zit tussen de motor en de bak en zorgt voor de overbrenging van de kracht van de motor richting de bak. Bij een versnelling moet hij het vermogen omvormen zodat het bruikbaar is voor de bak om de auto mee te laten versnellen, en tijdens constante snelheid moet hij zorgen dat er zo weinig mogelijk verlies is in vermogen vanaf de motor richting de aandrijflijn. Een lock-up zorgt voor nog wat minder verlies en dus een lager verbruik.

De lock-up ís dat wat sommigen als een 5e versnelling betitelen. Hij komt bij onze oude bakken alleen in na de 4e trap. Bij moderne bakken werkt dat weer anders, maar goed, dan kun je diverse pillen van 400 bladzijdes doorbladeren vrees ik met al die extra elektronica die daar weer bij komt kijken. In dat opzicht hebben we nog lekker simpele ouwe zooi.
 
R

Ralph

Gast
als de bak niet in orde zou zijn zou deze ook een code weggeven. dit word geregeld door een meting van de krukaszender en de zender in het staartstuk van de bak.
of wel ingaande toeren worden berekend en uitgaande (richting cardan) worden berekend.
verder treed de lockup in bij een 4.22 diff rond de 75km/h, 3.90 rond de 80 km/h en de 3.70 rond de 85 km/h.
onder deze waardes gaat deze niet in de lockup. verder is dit ook afhankelijk van de koppelvormer waar diversen types in zijn.

en met die aut... van jou is zeker niets aan de hand.
 
B-Buster zei:
De koppelomvormer zit tussen de motor en de bak en zorgt voor de overbrenging van de kracht van de motor richting de bak. Bij een versnelling moet hij het vermogen omvormen zodat het bruikbaar is voor de bak om de auto mee te laten versnellen, en tijdens constante snelheid moet hij zorgen dat er zo weinig mogelijk verlies is in vermogen vanaf de motor richting de aandrijflijn. Een lock-up zorgt voor nog wat minder verlies en dus een lager verbruik.

De lock-up ís dat wat sommigen als een 5e versnelling betitelen. Hij komt bij onze oude bakken alleen in na de 4e trap. Bij moderne bakken werkt dat weer anders, maar goed, dan kun je diverse pillen van 400 bladzijdes doorbladeren vrees ik met al die extra elektronica die daar weer bij komt kijken. In dat opzicht hebben we nog lekker simpele ouwe zooi.

Bedankt voor de info! d:)b
 
Ralph zei:
als de bak niet in orde zou zijn zou deze ook een code weggeven. dit word geregeld door een meting van de krukaszender en de zender in het staartstuk van de bak.
of wel ingaande toeren worden berekend en uitgaande (richting cardan) worden berekend.
verder treed de lockup in bij een 4.22 diff rond de 75km/h, 3.90 rond de 80 km/h en de 3.70 rond de 85 km/h.
onder deze waardes gaat deze niet in de lockup. verder is dit ook afhankelijk van de koppelvormer waar diversen types in zijn.

en met die aut... van jou is zeker niets aan de hand.

Bedankt Ralph.
Een code wordt in ieder geval niet weggegeven.
Ik geloof ook niet dat er iets aan de hand is, maar de bak heeft soms wat vreemd gedrag.

Aangezien de lage kilometerstand is dat misschien nog te wijten aan kinderachtig gedrag? _O-

Maar het kan gewoon een eigenschap zijn van deze bak, of een update zou inderdaad kunnen helpen. Ik weet niet welke software versie ik heb maar dat zal ik volgende week vrijdag te weten komen. Een update kan toch zeker alleen bij een dealer verkregen worden? Of kon jij het ook updaten?
Misschien dat ik na de update toch verschil merk.

Soms wil de bak in z'n vier schakelen, of hij wil juist in z'n lockup, dat weet ik niet, maar hij schakelt maar blijft dan toch in de versnelling (3e) waar hij al in zat. Ik kan met het gaspedaal wel een beetje sturen wanneer ik 'm waar wil hebben. Dit is allemaal niet van toepassing in de sportstand. Daar heb ik niets op aan te merken. Misschien is het vermogen van deze 2 liter motor te weinig om goed te kunnen schakelen in de normale stand voor deze zware auto. Ik denk dat een handgeschakelde bak ook prettiger is en dat vanaf een 2.5liter een automaat prettiger werkt maar de sportstand werkt in mijn geval het allerbeste! Ik rij bijna alleen maar in deze stand. Wellicht dat de bak daarom is vergeten hoe het moet schakelen in z'n slome stand :-) Kijk, misschien zie ik het verkeerd, en hoort dit wel gewoon zo en doen al deze bakken dat wel. Misschien is het iets anders dan schakelen en is het de koppelomvormer. Daarom wil ik precies weten hoe zo'n bak werkt. Nu is het me al wat meer duidelijk. Mocht dit na de update nog voorkomen dan kan ik dit tijdens de meeting nog vragen.

Zoals je hebt uitgelegd treed de lockup in bij verschillende snelheden. Maar dan wel alleen als de automaat in de 4e versnelling zit toch? Als ik rustig rij gaat de automaat al snel naar de 4e versnelling. Of kan de lockup ook inschakelen in andere versnellingen zoals in 2 of 3?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Bij onze bakken inderdaad een lockup alleen na de 4e trap. Inschakelmoment is zoals Ralph al zei afhankelijk van de combinatie bak en overbrenging van het differentieel.

Een bak slijt harder van die weinige km's en daarbij horende korte afstanden.
 
B-Buster zei:
Bij onze bakken inderdaad een lockup alleen na de 4e trap. Inschakelmoment is zoals Ralph al zei afhankelijk van de combinatie bak en overbrenging van het differentieel.

Een bak slijt harder van die weinige km's en daarbij horende korte afstanden.


Precies ja, die korte afstanden uit het verleden zijn niet goed.
Ik hoop de schade zoveel mogelijk te beperken of alsnog te voorkomen doordat ik de olie heb laten vervangen en de remband heb laten stellen. Nu maak ik veel kilometers en de Omega staat weinig stil. De toekomst zal het zichzelf uitwijzen.
 
Bovenaan