Ik vroeg mezelf af hoe mijn automatische versnellingsbak eigenlijk precies schakelt. Ik heb op het internet vele onderwerpen gevonden, maar niet over een Omega. Wel over een 5-traps bij een diesel, maar ik heb een 2.0 benzine!
Mijn Omega schakelt vloeiend van 1 naar 2 en naar 3.
Na de 3e versnelling komt er een "soort van schakelmoment" maar dit is het dus eigenlijk niet, want hiermee wordt de 4e versnelling nog niet ingeschakeld. Het is meer een soort "golfbeweging" zo kan ik dit het beste omschrijven. Gaat het hier om de werking van de koppelomvormer? Of is dit de lock-up?
Als dit de koppelomvormer is, zit deze dan alleen tussen de 3e en de 4e versnelling? Of kan de koppelomvormer ook werken tussen andere versnellingen?
Hoe zit het dan met de lock-up? Ik merk wel dat als de automaat naar de 4e versnelling heeft geschakeld, dat de versnelling echt "vast" kan staan, en als ik een andere auto wil inhalen zonder te veel gas geven, dat de motor begint te versnellen zonder dat de automaat terug schakelt. Is dit de lock-up? Soms is dit irritant en had ik liever dat de automaat meteen terugschakelt naar de 3e versnelling. Maar waarschijnlijk hebben ze hiervoor de "sport" - knop uitgevonden, want dan schakelt de automaat wel vlot terug, ookal druk ik het gaspedaal maar een beetje terug. Maar in dit verhaal wil ik de sportstand even buiten beschouwing laten omdat dit een hele andere schakelstand is. Ik wil begrijpen hoe de bak schakelt in zijn "normale" stand.
Kan een lock-up ook ingeschakeld worden in andere versnellingen? Dit heb ik volgens mij niet meegemaakt.
De lock-up werkt zeker helemaal niet in de sportstand? En de koppelomvormer zou sneller werken in de sportstand?
Het komt weleens voor dat de automaat schakelt van 3 naar 3.
Dus het lijkt erop dat hij wil doorschakelen naar 4 maar toch besluit om in 3 te blijven. Dit gaat overigens wel heel soepel en snel maar het lijkt mij onnodig en komt een beetje raar over. Of zou het kunnen zijn dat op dat moment de lock-up niet werkt?
In de sportstand gebeurt dit allemaal niet.
Het is wel zo dat Ralph had gezien dat het Diff een beetje speling vertoont, dus beter in de toekomst vervangen. Zou dit een vreemde reactie kunnen veroorzaken? Er zijn verder nooit (even afkloppen) storingen en de automaat schakelt vloeiend en soepel zonder gebonk. De olie is reeds vervangen en de remband is gesteld.
Zowiezo wil ik de automaat nog een software update laten geven bij de dealer, maar nu zou ik graag het schakelgedrag willen begrijpen van deze 4-traps automaat. Deze schijnt zowiezo nooit helemaal vlekkeloos te schakelen, en zelfs bij nieuwe omega's schakelde de automaat niet helemaal perfect. Dit heb ik gelezen in diverse autotests. Dus de zaken die ik omschrijf over mijn ervaringen met deze automatische versnellingsbak kunnen gewoon een producteigenschap zijn die horen bij deze bak. En in die eigenschappen ben ik geïnteresseerd!
Graag jullie meningen en informatie!
Mijn Omega schakelt vloeiend van 1 naar 2 en naar 3.
Na de 3e versnelling komt er een "soort van schakelmoment" maar dit is het dus eigenlijk niet, want hiermee wordt de 4e versnelling nog niet ingeschakeld. Het is meer een soort "golfbeweging" zo kan ik dit het beste omschrijven. Gaat het hier om de werking van de koppelomvormer? Of is dit de lock-up?
Als dit de koppelomvormer is, zit deze dan alleen tussen de 3e en de 4e versnelling? Of kan de koppelomvormer ook werken tussen andere versnellingen?
Hoe zit het dan met de lock-up? Ik merk wel dat als de automaat naar de 4e versnelling heeft geschakeld, dat de versnelling echt "vast" kan staan, en als ik een andere auto wil inhalen zonder te veel gas geven, dat de motor begint te versnellen zonder dat de automaat terug schakelt. Is dit de lock-up? Soms is dit irritant en had ik liever dat de automaat meteen terugschakelt naar de 3e versnelling. Maar waarschijnlijk hebben ze hiervoor de "sport" - knop uitgevonden, want dan schakelt de automaat wel vlot terug, ookal druk ik het gaspedaal maar een beetje terug. Maar in dit verhaal wil ik de sportstand even buiten beschouwing laten omdat dit een hele andere schakelstand is. Ik wil begrijpen hoe de bak schakelt in zijn "normale" stand.
Kan een lock-up ook ingeschakeld worden in andere versnellingen? Dit heb ik volgens mij niet meegemaakt.
De lock-up werkt zeker helemaal niet in de sportstand? En de koppelomvormer zou sneller werken in de sportstand?
Het komt weleens voor dat de automaat schakelt van 3 naar 3.
Dus het lijkt erop dat hij wil doorschakelen naar 4 maar toch besluit om in 3 te blijven. Dit gaat overigens wel heel soepel en snel maar het lijkt mij onnodig en komt een beetje raar over. Of zou het kunnen zijn dat op dat moment de lock-up niet werkt?
In de sportstand gebeurt dit allemaal niet.
Het is wel zo dat Ralph had gezien dat het Diff een beetje speling vertoont, dus beter in de toekomst vervangen. Zou dit een vreemde reactie kunnen veroorzaken? Er zijn verder nooit (even afkloppen) storingen en de automaat schakelt vloeiend en soepel zonder gebonk. De olie is reeds vervangen en de remband is gesteld.
Zowiezo wil ik de automaat nog een software update laten geven bij de dealer, maar nu zou ik graag het schakelgedrag willen begrijpen van deze 4-traps automaat. Deze schijnt zowiezo nooit helemaal vlekkeloos te schakelen, en zelfs bij nieuwe omega's schakelde de automaat niet helemaal perfect. Dit heb ik gelezen in diverse autotests. Dus de zaken die ik omschrijf over mijn ervaringen met deze automatische versnellingsbak kunnen gewoon een producteigenschap zijn die horen bij deze bak. En in die eigenschappen ben ik geïnteresseerd!
Graag jullie meningen en informatie!