Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Aanjager defect na lekkage parafeen

Goedenavond,

sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van een supermooie Omega B2 (2.6i v6 Onyx AUT, bouwjaar 06-2003). Helaas bleek tijdens de rit terug naar huis vanaf de verkoper dat mijn aanjager (blower) niet meer werkt. Typisch detail was dat de mat bij de bijrijder erg nat was. Na navraag bleek dat een overijverige medewerker de auto grondig had willen reinigen aan de buitenkant (om de stickers van de ruit te verwijderen waarschijnlijk) en met de hogedruk spuit vol in het parafeen had gespoten. Het schijnt zo te zijn (en dit heb ik ook al hier op het forum gelezen) dat als het reservoir onder dit parafeen verstopt is, dat dan het overtollige water via de passagierskant naar binnen komt.

Kan het zijn dat hierdoor de aanjager niet meer werkt ? Ik begreep dat de "kachelweerstand" zich ook aan de passagierskant bevind en dat deze kapot kan gaan door overtollig water. Tevens begreep ik ook dat indien de auto voorzien is van ECC (en dat is de mijne) dat er dan een ander soort "kachelweerstand" benodigd is. Hoe heet deze precies en waar kan ik deze ergens halen ?

Laatste vraag, is er ergens een handleiding online die mij beschrijft hoe ik te werk moet gaan voor het vervangen van deze weerstand ? Het begint al met het verwijderen van het handschoenenkastje, ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

ik realiseer me dat dit een hoop vragen zijn voor een "first-time poster" maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 

Andrew

600.000
Dit lijkt me toch een puntje van garantie? Had de wagen geen verse APK bij aflevering? Dit Is mijns inziens een APK-afkeur (geen voorruitontwaseming).

Helemaal rechts (rijrichting bezien!) kun je op de parafaan een dekseltje omhoog halen, waar je normaal moet zijn om het interieurfilter te vervangen. Maar via die weg kom je ook bij die beruchte ruimte waar wel eens water in blijft staan en wat uiteindelijk naar binnen komt onder de voeten van de bijrijder. Onderin deze ruimte zit er een afvoer naar de motorruimte, deze moet je even schoonmaken.

Ik zou eerst even nagaan wat er kapot is alvorens onderdelen te kopen. En die zijn dan bij de VOD (vriendelijke Opel Dealer) zeker te koop (waarschijnlijk moeten ze wel besteld worden, duurt meestal 1 dag).

Andrew
 
Andrew,

bedankt voor je heldere uitleg. De verkoper wilde met alle goede wil van de wereld het wel repareren, maar de monteurs waren al naar huis. De afspraak is gemaakt dat ik laat nakijken wat er mis is en dan zal hij de kosten daarvoor vergoeden. De auto heeft overigens nog 3 kwart jaar apk, ik denk zelf dat het euvel is ontstaan door die overijverige schoonmaker.

Ik ga nu zo eerst maar eens even dat reservoir schoonmaken. Ik weet nu in ieder geval waar ik die vinden kan ;)
 
Heb zojuist het reservoir schoongemaakt en die loopt nu mooi door. Ik denk dat ik alleen wel dat ik het interieurfilter moet vervangen, aangezien die behoorlijk bruin was uitgeslagen. Het handschoenenkastje is gedemonteerd en ik heb (volgens mij) de kachelweerstand gevonden. Klopt het dat dit een een blok is wat in een ventilatiebuis geklikt zit, (met daarin een stekker en 2 draden die naar de ventilator lopen) met hierop een aantal rechtop staande ijzeren "pilaartjes" enigzins taps toelopend, die van klein naar groot lopen ?

Dit lijkt een compleet gesealde module, dus vraag me af of dit daadwerkelijk het onderdeel is wat defect is, aangezien water hier geen vat op lijkt te hebben (geen openingen oid waar het doorheen kan). Ik heb eerder het vermoeden dat de ventilator zelf defect is, aangezien deze midden in de aanvoer van de lucht zit, vlak achter het interieurfilter en deze heeft gisteren natuurlijk de volle laag gekregen..

Overigens ging het demonteren van het handschoenenkastje op zich best makkelijk, 't was alleen even zoeken naar het laatste schroefje wat onder het rechter ventilatierooster zat :)<br /><br />-- 08 jan 2012 21:28 --<br /><br />Na snuffelen op Marktplaats kwam ik de volgende advertentie tegen:

<a class="postlink" href="http://link.marktplaats.nl/494547155" onclick="window.open(this.href);return false;">http://link.marktplaats.nl/494547155</a>

Nu ben ik alleen benieuwd of dit setje ook op een B2 gaat passen, aangezien dit voor een B (zonder extra specificatie) is. Kan iemand van jullie hier meer duidelijkheid over bieden ?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Die kachelweerstand gaat wel eens kapot al is het niet vaak.
Is voor B1 en B2 gelijk.

Die onderdelen hebben wij ook liggen in het OOP magazijn.
 
Vega zei:
Die kachelweerstand gaat wel eens kapot al is het niet vaak.
Is voor B1 en B2 gelijk.

Ah mooi, goed nieuws dat dat ook op een B2 gaat passen.

Vega zei:
Die onderdelen hebben wij ook liggen in het OOP magazijn.

En wat houd dat precies in ? Jullie houden een voorraadje van onderdelen bij voor OOP leden. Dat noem ik nog eens "hart voor de zaak" !! :)
Hoe gaat dit in z'n werk ? Kan ik als nieuw lid hier ook gebruik van maken en hoe liggen de prijzen ?
 

Vega

Medewerker
Administrator
We hebben een aantal Omega's gesloopt en daar zijn veel onderdelen vanaf gekomen en te koop voor iedereen die daar interesse in heeft.
We hanteren zeer schappelijke prijzen.
 
Ben gisteren even langs een lokale sloper gereden en heb daar voor 2 tientjes een ECC kachelweerstand op de kop kunnen tikken. Na het monteren van deze weerstand werkt alles weer naar behoren !

Iedereen bedankt voor de antwoorden en ik zal het OOP magazijn in het achterhoofd houden voor de volgende keer :)

(Deze thread mag dicht)
 
Bovenaan