Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Aanjager draait niet meer

Hoi mede-omega rijders.

Ik zal mij eerst even voorstellen, de naam is Kevin, een trotse eigenaar van een Omega Diamond 2.0i uit 96` *O* *O*
Ik zal later nog eens wat foto's bij het juiste topic neergooien van mijn prachtige dame _/-\o_

Mijn vraag.. ik heb sinds een week of 2 ineens geen aanjager meer, deze is gestopt met draaien op welke stand dan ook, van 1 tot 9 of auto.. niets lijkt meer te werken, ik kan hierdoor denk ik van uit gaan dat het geen weerstand probleem is wat ik vaker lees, zekeringen zijn ook in orde van de airco console, ik kan eigenlijk elektronisch verder geen problemen vinden.

Nu is de vraag, hoe kom ik het makkelijkst bij de aanjager? Moet dit via de middenconsole of toch via het dashboardkastje en hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Ik weet van de 3 bouten richting de airbag en de schroeven daar onder van het dashboardkastje zelf dus het demonteren daarvan zal geen probleem zijn maar of dit ook nodig is? Moet het toch via het middenconsole dan heb ik geen flauw idee waar te beginnen 8)7

Ook nog 1 aanvulling: Ik vond het vreemd dat de aanjager er niet mee is "gestopt" onder bijvoorbeeld het rijden maar pas de volgende dag in de ochtend. Nou heb ik pas wat problemen gehad met de antenne/radio en de radio een paar keer erin en eruit gehad. Ik dacht dus even te gaan kijken in het vak achter de radio en zag wel dat er rechts achter een gat zat waar de meeste draden vandaan komen en waar 2 redelijk dunne draadjes vanaf boven los hingen. Nou weet ik dus niet of dit gedaan is door de vorige eigenaar om de normale radio werkend te krijgen o.i.d. maar zou het kunnen dat er iets is losgekomen met het demonteren van de radio en dat de aanjager gewoon geen voeding meer krijgt? Of zit hier geen enkele bedrading die van of naar de aanjager gaat?

Ik vraag dit omdat ik een aanjager kan kopen van de sloop in de buurt voor 50 euro, maar ik eerst zeker wil zijn of dit wel nodig is natuurlijk.

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan scheppen over waar ik het beste kan beginnen met zoeken en zo nodig demonteren.

Mvg en alvast bedankt,
Kevin
 

Vega

Medewerker
Administrator
Heb je een ECC of gewone handbediende verwarming.

Kan zijn dat er een stuurdraad nu los is kan ook zijn dat de voorschakelweerstand die de snelheid regelt kapot is, vroegere types hadden daar nog wel eens last van.
 
Ik ga uit van ECC (Elektronisch etc..?) Het is inderdaad geen handbediende draaiknop of iets in die richting het is er zo een:
103iwqg.jpg


(Ik zag dat de foto van hier kwam, sorry voor de copyrights van wie de foto ook is _/-\o_ )

Maargoed, zoals ik heb begrepen is dat de enigste manier bij de kachelweerstand te komen door het dashboard kastje te demonteren klopt dit?

En dat over de stuurdraad, ik kan alleen de 2 draden zien hangen vanaf boven rechts achter in het radiovak ver van de kabelboom van de ECC.. dus waar ze vandaan komen zou ik niet weten, ook als ik binnenin voel merk ik wel dat de kabelboom van de ECC richting de linkerkant op gaat daarom leek het mij zo onwaarschijnlijk dat deze 2 draden van de ECC of de aanjager zelf af kwam.

Bedankt voor de informatie in ieder geval d:)b maar wat raad je zelf aan, eerst maar de kachelweerstand gaan bekijken dan? Hoe groot schat je de kans in dan die 2 draden van de ECC afkomt? Want anders word het zeker het middenconsole demonteren daar ik de andere kant van de 2 draden nergens terug kan vinden en waarschijnlijk dus ergens naar beneden zijn gevallen. |:(
 

Vega

Medewerker
Administrator
bossenburg zei:
Maargoed, zoals ik heb begrepen is dat de enigste manier bij de kachelweerstand te komen door het dashboard kastje te demonteren klopt dit?

Ja dan heb je de meeste ruimte.

En dat over de stuurdraad, ik kan alleen de 2 draden zien hangen vanaf boven rechts achter in het radiovak ver van de kabelboom van de ECC.. dus waar ze vandaan komen zou ik niet weten, ook als ik binnenin voel merk ik wel dat de kabelboom van de ECC richting de linkerkant op gaat daarom leek het mij zo onwaarschijnlijk dat deze 2 draden van de ECC of de aanjager zelf af kwam.

Ze kunnen van de radio zijn? De stekker van de radio was die nog origineel?

Bedankt voor de informatie in ieder geval d:)b maar wat raad je zelf aan, eerst maar de kachelweerstand gaan bekijken dan? Hoe groot schat je de kans in dan die 2 draden van de ECC afkomt? Want anders word het zeker het middenconsole demonteren daar ik de andere kant van de 2 draden nergens terug kan vinden en waarschijnlijk dus ergens naar beneden zijn gevallen. |:(

Dat is zo op afstand moeilijk te zeggen. Kijk eerst eens de weerstand na daarna kan je altijd nog de boel uit elkaar halen.

Geeft de ECC storing aan d.m.v. streepjes in display?
 
De stekker is niet meer origineel, probleem is, iemand heeft dit voor mij geïnstalleerd omdat ik er weinig van begreep om achter het middenconsole te komen toen ik de auto net een paar dagen had.
Er zat namelijk eerst compleet andere stekker op die niet paste, ik neem aan dat je die kabel bedoelt, nu zitten er 3 blokken op waarvan ik er 2 gebruik... zou inderdaad dus best ook eens van de radio zelf kunnen komen maar ik denk ik vraag het toch even of hier het een en ander langs loopt van de aanjager.. wie weet dat ik een keer te fanatiek trok aan het geheel en er iets bleef hangen achter de kabeltjes.

Ik zal de weerstanden dan maar even na gaan kijken als ik de tijd er voor vind.
De ECC geeft overigens geen enkele storing aan op het display, geen enkel iets te vinden wat normaal niet gebeurt, alles werkt naar behoren, ik heb ook maar even de zekering even losgetrokken en opnieuw erin gedaan op de hoop dat er magisch iets gebeurde, geen verschil, en ook geprobeerd alles te resetten door de auto en off knop in te houden van de ECC, ik hoor dan alle kleppen netjes resetten maar verder dan dat schiet ik er niets mee op.

De kleppen werken trouwens gewoon altijd netjes naar behoren en schakelen zoals het hoort gewoon over voor zover ik kan horen als ik een andere mode kies zoals raam, lichaam of voetverwarming.

Wel heb ik gemerkt dat als ik over de snelweg rij en de ECC op warm zet mijn raam toch nog perfect droog blijft en ik voel dan ook een heel klein beetje warme lucht eruit komen bij de kleppen die open staan, het verwarmen zelf is dus niks mis mee. Ik weet niet of dat al iets laat zien dat het wellicht niet aan de weerstand kan liggen die achter het dashboard kastje ligt? Of hebben de aanjager en de verwarmingselement elk hun eigen weerstand? (Wat wel logischer klinkt :D )
 
Verwarmings element wordt gevoed door de koelvloeistof uit de motor. Enige weerstand is die voor de kachel motor.

Storing zie je alleen als je de auto van contact zet. Dan verschijnen er 2 streepjes in ieder scherm.

Weerstand is een blokje dat in het lucht kanaal geklikt er zitten een aantal metalen pinnen op.
 
Dank je voor de uitleg Jack ik ga als het kan vanavond nog even kijken of ik er bij kom.

Ik heb overigens voor de zekerheid nog even gekeken al kon ik me herinneren van niet, maar er komen geen streepjes in de schermpjes te staan, alles werkt en doet zoals voorheen.
Schermpjes vallen dus netjes meteen uit na het van contact halen en gaan ook direct aan bij contact, ik denk dus niet dat er een storing gaande is daar.

Nogmaals, ik ga als het lukt vanavond even kijken of ik het blokje kan vinden, wordt vervolgd.
 
Weerstand gevonden en gedemonteerd.

Ik denk dat het duidelijk is wat het probleem is :+

imag0048ua.jpg


imag0051fj.jpg


Word dan toch maar even kijken of ze er een hebben liggen bij de lokale sloopboer, anders word het een nieuwtje denk ik. Of zou het toch alleen de stekker zijn? :? Wordt weer vervolgd!

-- 14 maart 2013 11:39 --

Even een vervolg..

Net even doorgemeten op stand 200k met de multimeter.. ik vraag me toch af of de weerstand niet gewoon in orde is maar weet niet wat de normale stand van zaken zijn bij dit ding..
Even een voorbeeld van wat ik bedoel:

pin 1 op 2 : oneindige weerstand
pin 1 op 3: oneindige weerstand
pin 1 op 4: oneindige weerstand

pin 2 op 3: (rood op 2, zwart op 3 - 26.6 ohm) (zwart op 2, rood op 3 - 23.5 ohm)
pin 2 op 4: (rood op 2, zwart op 4 - 57.7 ohm) (zwart op 2, rood op 4 - 121.0 ohm)

pin 3 op 4 : (rood op 3, zwart op 4 - 25.2 ohm) zwart op 3, rood op 4 - 84.1 ohm)

Wat is er dus aan de hand, klopt het dat de 1 geen weerstand hoort te geven? (null punt?)

Wellicht dan toch mijn stekker die de geest heeft gegeven door het smelten?<br /><br />-- 14 maart 2013 11:51 --<br /><br />Net alvast de sloop even gebeld --> 15 euro voor de kachel weerstand, kan voor dat geld dus sowieso de moeite nemen aangezien ik het geheel al minder vertrouw door het deel wat gesmolten is. Ik ga deze vandaag even ophalen en kijken of dit het probleem was. d:)b
 

Vega

Medewerker
Administrator
Zo dat ziet er goed uit. 8)7

Wat de waardes moeten zijn weet ik ook niet, heb er no g wel een liggen dus zou het na kunnen meten.

Neem gelijk ook de stekker mee van de sloop, ziet er ook niet best uit, kan je beter vervangen.
 
:9
Ben bij de sloop geweest, stekker hadden ze helaas niet meer maar heb deze wat bijgewerkt en ziet er weer redelijk uit, de schade viel nog mee.

Kachelweerstand erin gezet uit een omega uit 97', was een ander merkje maar verder was alles hetzelfde zoals ook het onderdeel nummer.

*O* *O* *O* Aanjager werkt weer als de oude, niks meer op aan te merken! *O* *O* *O*

Jack en Peter, ik dank u hartelijk voor de hulp en uitleg d:)b _/-\o_


Alleen tjah.. dan slaat het noodlot toe, alsof de auto toen we richting de sloop reden daar meteen wou blijven ;w

Wat ik eerder had dezelfde dag:

Ik reed aardig constant en hard op de snelweg.. (140-150) kom aan bij het einde van de snelweg bij het stoplicht.. en ineens valt de auto uit :/ :? Ik denk tjah sta ik dan.. dus ik wil de auto aan doen en merk dat hij dus gewoon niet aan wilt gaan, krijg wel de moeite maar leek sprekend op als je een lege accu hebt en de auto probeert te starten onder startkabels terwijl er nog te weinig spanning op de accu staat en hij dus even aan/uit/aan/uit gaat.

Ik de lampen en radio uit zetten, 10 seconden gewacht.. en hop hij start weer als vanouds en kon wegrijden.

Dit is dus de 2e keer dat ik dit heb binnen een maand tijd, daarvoor nooit, de eerste keer dacht ik dat het een storing was van de boordcomputer en hij even over ze nek ging dus dacht hier verder niet veel over na, maar was wel precies hetzelfde.. net hard gereden.. nadat ik zachtjes in zijn 2 door een bocht ga bij een rotonde.. valt hij uit |:( Ook precies hetzelfde met starten, direct geprobeerd en weer het weigeren alsof de accu leeg was.. ik wacht 10 seconden en hop hij start weer prima.. :?

Toen ik dus richting de sloop reed begon de auto ook weer gek te doen.. (alles komt tegelijk lijkt het wel!)

Ik rij op de snelweg.. voel dat de auto schokkerig word en in begint te houden.. om de paar secondes, dan weer wel dan weer niet... ik kom aan bij een rotonde na de afslag genomen te hebben en zie ineens dat zodra ik de koppeling inhield mijn toeren aan het swingen was van 1000 naar 1500 toeren heen en weer.. zonder dat ik mijn gas ook maar met 1 teen aan raakte ;(

Even nagevraagd aan de sloop, die tevens ook een garage ernaast heeft zitten wat het kon zijn.. heb me laten vertellen dat de stappenmotor aan zijn einde was, heb voor 10 euro dan maar snel een vervanger meegenomen omdat ik er toch was }:)

Nu is dus de vraag, klopt het wat de meneer zei of ben ik wat aangesmeerd daar? En zou het dan ook kunnen dat het uitvallen ook ergens daarmee te maken heeft? Ik zie de connectie verder niet daarom vraag ik het, ik heb het ook tegen deze meneer gezegd dat hij dus uitviel maar hij kwam niet erg nuchter over behalve over het schokken en swingen van de toerental en dat dat dus de stappenmotor zou zijn.

Iemand een idee?

(Als ik een andere topic moet aanmaken hiervoor hoor ik het wel, ik hijack mijn eigen topic dus neem aan dat het niet zown groot probleem moet zijn)
 

Vega

Medewerker
Administrator
bossenburg zei:
Jack en Peter, ik dank u hartelijk voor de hulp en uitleg d:)b _/-\o_

Mooi dat dat opgelost is.

Beter is een nieuw topic aan te maken.

Het doet mij denken aan een krukassensor die het aan het begeven is. Stappenmotor kan maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
Kijk vooral even je massakabels na en of alles nog goed vast zit.
 
Klinkt mij ook als een krukas sensor in de oren.

Als deze warm worden kan het zijn dat er geen signaal meer wordt doorgegeven. Na iets afkoelen van de motor start deze als vanouds.
 
Bovenaan