Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

aanschaf andere omega ??

renepaul

Donateur 2024
Ik ben in de gelegenheid om de omega van mijn baas over te nemen.

Het is een station met motorcode: z2.2xe automaat business editie.
apk tot 09-06-2012
bj 16-01-2002
km stand: 165000, en een zéér schappelijke vraagprijs.
Heeft altijd zijn beurten gehad bij de dealer in sliedrecht, en vertoond nog geen uiterlijke roestvorming.
Natuurlijk wel de gebruikelijke gebruikssporen, en een goede deuk in het linkerachterscherm(winkelwagen).
Ik krijg er ook nog goede winterbanden bij.
rookvrij en van binnen nog akelig netjes.

zelf rij ik nu de omega x2,5xe automaat 100 serie
bj 27-08-1999
Deze heeft er nu 300000+ op staan en natuurlijk een aardig onkosten verleden, En wat er ongetwijfeld nog aan zit te komen.
Verder rijdt deze bak nog best goed, en de apk loopt nog tot 09-04 2013. Net gekeurd dus

Ik weet niet helemaal zeker of ik er goed aan doe.
Ik weet van de x25xe dat er bijna alles aan vervangen is inmiddels, maar van de z2.2xe weet ik alleen dat hij netjes bereden is .

eigenlijk wil ik samen op dit forum een beetje brainstormen en kijken of er dingen zijn die mij kunnen helpen beslissen.
Morgen zal ik wat foto's posten.
 

Colinh

Donateur 2023
Denk je er ook aan dat je van een 2.5 V6 naar een 4 in lijn 2.2 gaat.

Ik weet niet hoeveel waarde je een V6 geeft ipv de Lijn 4, maar dat is wel een verschil natuurlijk.


3 ton is een hoop km, maar als hij goed loopt, niet verbruikt en zoals je zelf zegt veel onkosten heeft gehad, zal hij toch in goede staat zijn?

Of is je B1 in slechte staat kwa roest etc.





Gr Colin
 
Bedenk wel dat je nu de kracht en souplesse van een 6 cylinder gewend bent ! ons pa heeft er nooit aan kunnen wennen (zelfde stap eens gedaan) véél spijt van gehad en uiteindelijk weer een 6 cylinder terug gekocht.


En je weet nu wat je hebt, die andere Omega kan wel netjes bereden zijn, maar dat is nog geen garantie voor lang onbezorgd rijden.. je kunt er weinig van zeggen, je zegt ook zelf dat je aan je huidige Omega veel vervangen heb, waarom zou je die weg doen voor enkel alleen die paar punten ? :)
 

Andrew

600.000
Tja, de Z2.2XE is mij tot op de dag van vandaag altijd goed bevallen. Het is een soepele motor die de Omega zeker wel aankan. Hij heeft uiteraard wat minder pk's dan de V6 maar daarentegen zijn de kosten (zowel brandstof, onderhoud en reparaties) vriendelijker voor de beurs. Dus in hoeverre ben je aan een zes-cilinder gehecht?

Wat ik zoal weet aan kwaaltjes is redelijk onschuldig, zoals kleppendekselpakking (in de olie staande bougies), uitlaatspruitstuk kan scheuren en de nokkenassensor. Dat lijkt dus nogal op de V6-perikelen, maar de L4 heeft in elk geval geen problemen met een lekkende oliekoeler.

En voor de rest moet je natuurlijk zelf de afweging maken, de 100-serie was redelijk luxe en dat is de business weer niet echt.

Andrew
 
alles al gezegd over een 4 of 6 cilinder wat ik alleen maar kan onderschrijven, anderzijds weet je wel van wie de auto is geweest en de historie zul je er toch ook wel bijkrijgen en het is een b2 station van 2002, keuzes zijn altijd moeilijk,
 

renepaul

Donateur 2024
Roest is bij de x25xe zeker aanwezig, sterker nog. Bij de laatste APK is er een flinke roest vorming in de linkerachterwielkuip geconstateerd.
Heb hier ook een aantekening op de APK formulier voor gekregen.
De motor heeft wel wat olielekkage, en ook rammelen de kleppen als hij koud is.

Een goed argument vind ik wel de eenvoud van de 2.2 motor en de bijbehorende lagere onkosten.
En een jonger model met de B2 look is weer wat mooier.
Kunnen jullie wat meer vertellen over de kwaliteit plaatstaal van modeljaren 1999 en 2002?, en dan met name de roestplekken die bekend zijn van modeljaar 2002.

Ik ga morgen eens een proefritje maken en eens kritisch rijden en beleven van de 2,2.
 

Andrew

600.000
Mijn Omega is van maart 2002 en qua roest tot nu toe met name de achterklep (stationwagon) en is recent omgewisseld met een beter exemplaar van Vega's vorige Omega, niet dat er al gaten invielen maar wel lelijke plekken bij de achterruitenwisser, sproeikopje en achter de nummerplaat. Verder wat aanslagroest bij de achterwielkuipen daar waar de achterdeuren er tegenaan liggen. Voor de rest eigenlijk geen roest van betekenis.

Andrew
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De B2 modellen hebben een betere behandeling gehad tegen roest. Maar ook daarvan heb ik exemplaren gezien waar je droevig van wordt, dus het blijft goed opletten.
 

yoyo

The UK brothers
Tsjaa ik ben idd ook voor de vierpitter gegaan vanwege de hier al genoemde voordelen.
Nu komt hierbij dat ik zo langzamerhand de 6 pitters steeds meer gaat waarderen en zeker als ik ze hoort
draaien.
Eigenlijk heb ik er nooit echt in gereden......en gaat dat ook (denk ik) niet doen!!

Gewoon omdat de huidige best wel aardig vol begint te raken (kan gewoon niets meer bij achter het dashboord) en daar wil ik toch
nog wel een beetje van genieten.
Vega en ik hebben destijds na een hoop gesoldeer voorzichtig het hele dashboord vastgeschroefd ebn die gaat dus voorlopig niet los.

Maar nu dwaal ik af.......vergis je niet in een 4 en 6 pitter.
(je zou er in de toekomst nog wel een spijt van kunnen krijgen, er komen er misschien wel meer mooie exemplaren te koop, zeker
met de huidige benzineprijzen)
 

Joep

Verbannen
renepaul zei:
Roest is bij de x25xe zeker aanwezig, sterker nog. Bij de laatste APK is er een flinke roest vorming in de linkerachterwielkuip geconstateerd.
Heb hier ook een aantekening op de APK formulier voor gekregen.
De motor heeft wel wat olielekkage, en ook rammelen de kleppen als hij koud is.

Een goed argument vind ik wel de eenvoud van de 2.2 motor en de bijbehorende lagere onkosten.
En een jonger model met de B2 look is weer wat mooier.
Kunnen jullie wat meer vertellen over de kwaliteit plaatstaal van modeljaren 1999 en 2002?, en dan met name de roestplekken die bekend zijn van modeljaar 2002.

Ik ga morgen eens een proefritje maken en eens kritisch rijden en beleven van de 2,2.
En ook het leuke van een business model, is dat je vrijwel alles zelf nog kunt toevoegen qua opties. En je hebt weer het gevoel van een 'nieuwe' auto onder je kont. Ikzelf ben dik tevreden over de 2.2. Ben benieuwd wat je van de proefrit vond!
 
Mijn ouwe lui hebben precies dezelfde keus gemaakt.

Voorheen reden ze een 2.5 V6, toen kwam er een 2.2 op hun pad met nog niet eens de helft aan kilometers en voor een hele scherpe prijs.
Ze hebben toen gezien de algehele staat van de 2.2 besloten deze aan te schaffen.

Tot op de dag van vandaag zijn ze nog steeds heel tevreden met hun auto.
En ja pa miste vooral in het begin de V6 roffel wel eens, echter maakt de rest van de auto dat ruimschoots goed.

Feit daarbij is dat, zoals al eerder aangehaald, een L4 nu eenmaal een stuk goedkoper is in onderhoud.
Je kunt overal makkelijk bij, onderdelen zijn goedkoper, of de inbouwtijd is korter.

Over het onderhoud blijft het altijd gissen.
Pa heeft met zijn 2.2 geluk gehad en heeft tot op heden nog geen onkosten aan de auto gehad buiten het reguliere onderhoud.
Maar voor het zelfde geld had hij er nog 500 euro tegenaan moeten gooien.

Als je de V6 kunt missen, had ik het denk ik wel gedaan.



Groetjes

Lars
 
Dat tikkende geluid bij een koude motor (van je v6) is denk ik ook een lek uitlaat spruitstuk! Dit kan volgens mijn op een gegeven moment apk afkeur worden
 

renepaul

Donateur 2024
allereerst allen hartelijk bedank voor het meedenken.

Vandaag de proefrit gedaan met de omega, en ik moet zeggen dat hij nog geweldig rijdt.
Stille motor en toch voldoende souplesse en kracht.
Maar helaas was de wagen van binnen erg uitgeleefd en verwaarloosd.
Hele vuile stoelen
alle kunststof delen waren zo goed als kaal.
en aan de buitenkant erg veel butsen en beschadigde bumpers

En de APK verloopt over een maand. plus dat de distributie gedaan moet worden.
Er komen op korte termijn dus nog wat kosten bij.
al met al zou dit een project van een jaar worden en met de nodige extra kosten.

Ik heb dus besloten om de wagen aan mij voorbij te laten gaan.<br /><br />-- 09 mei 2012 19:40 --<br /><br />
Niels zei:
Dat tikkende geluid bij een koude motor (van je v6) is denk ik ook een lek uitlaat spruitstuk! Dit kan volgens mijn op een gegeven moment apk afkeur worden


de spruitstukken zijn pas vakkundig door Jack vervangen, dus daar ligt het niet aan.
 

Colinh

Donateur 2023
Ow dat is zonde, die is nog maar een paar 100 euro waard |:(


Wel een verstandig besluit d:)b




gr Colin
 
Dat is wel jammer ja.

Ik zou zelf niet weten hoe het verschil is van een 4cyl en een 6cyl. Ik weet wel dat ik mijn 6cyl diesel niet zou willen missen! Rijd geweldig en een mooi geluid :)
 
Roest is denk ik vooral verwaarlozen van vorige eigenaars is mij vreemd ook bij wiekasten gewoon goed schoonhouden en flink afspiuten aan de binnenkant
 

renepaul

Donateur 2024
Toch weer twijfels nu.
De vraagprijs is eigenlijk zo laag ,dat je hem er bij zou kunnen houden.
En dan lekker op je gemak weer toonbaar maken.
Zal dan wel op zoek moeten naar andere nette kunststof delen, en zittingen.
Misschien is het mogelijk om mijn lederen interieur over te zetten?
 

Colinh

Donateur 2023
renepaul zei:
Toch weer twijfels nu.
De vraagprijs is eigenlijk zo laag ,dat je hem er bij zou kunnen houden.
En dan lekker op je gemak weer toonbaar maken.
Zal dan wel op zoek moeten naar andere nette kunststof delen, en zittingen.
Misschien is het mogelijk om mijn lederen interieur over te zetten?


Ik weet niet wat je baas er voor wilt, maar dat is natuurlijk wel een idee, kopen en opknappen.


Maar wat moet er aan onderhoud gebeuren voor de APK? + distributie erbij. Dan is het misschien slimmer een 2.2 te kopen met meer optie's in nettere staat.


B1 interieur past in een B2, Ralph heeft dat ook. Moet je alleen de raamschakelaars verplaatsen.



Gr Colin
 

Joep

Verbannen
B1 interieur vind ik persoonlijk ook een stuk warmer aandoen. Ik zou dat dus doen. Zoiezo zou ik bij elke auto die je koopt die riem preventief moeten vervangen, dan zit je altijd goed. Beurtje erbij en je hoeft er dan een lange tijd niet naar om te kijken.

Mijn B2 heeft dat in november 2011 nog gehad, en in januari 2012 kocht ik haar. Het was aantoonbaar dus ik heb 'm nog niet vervangen.
 
Bovenaan