Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

ABS ontluchten

had vandaag een afspraak bij eef & huub in berkel & rodenrijs om mijn remsysteem + het abs gedeelte te ontluchten,het remsysteem zelf was geen probleem maar de abs pomp konden ze met de computer niet aansturen,toch heb ik hier op het forum gelezen dat het wel kan,wie weet hier meer over ?
het probleem is dat de remmen perfekt zijn na het ontluchten (hard pedaal) maar na een paar minuten zakt het pedaal weer weg en moet ik het pedaal weer oppompen,er is dan ook "veel " kracht nodig om goed af te remmen.
wie kan mij weer een beetje in de goede richting sturen want ik ben hier al een tijdje mee bezig en wordt er al redelijk TAM van <+:)
reeds vervangen : hrc 2X (2e hands)- achterste remslangen-remklauwen achter(van ruud)-blokken & schijven voor, en 112 x ontlucht .
rob
 
dat stukkie heb ik al gelezen,daarom was ik ook redelijk zeker dat het kon,de garage zegt dat het niet kan !!! :?
je moet de abs pomp toch kunnen ontluchten op een of andere manier,andere garage proberen dan maar.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Er zit geen ontluchtingsventiel op de ABS.
Het zal moeten gaan zoals in de TIS staat omschreven.
 
de computer is er aan geweest ,en de "monteur"zegt dat hij het abs systeem niet kan ontluchten via de computer,(systeem is te oud ??)ik moet ZEKER weten wie er gelijk heeft de monteur of ik. als ik gelijk heb ga ik even terug naar eef & huib ,en als zij gelijk hebben moet ik toch een andere manier vinden om te ontuchten.
rob
 
ABS pomp hoeft in principe enkel ontlucht te worden als deze wordt vervangen!
Elke ABS pomp moet kunnen worden ontlucht mee een test apparaat anders kan het niet werken.

Als het remsysteem wordt ontlucht wordt gelijk het open gedeelte in de ABS pomp ook ontlucht,
enkel het gedeelte achter de plunjers wordt niet mee ontlucht, dat hoeft ook niet want daar kan in principe geen lucht komen.
abs98ModuleDiagram.jpg


Plaatje klopt niet helemaal maar je kan er vast wel uit halen wat ik bedoel.

Nu even verder met jou probleem, je zegt dat je pedaal hard is na het ontluchten, en na een tijd niet meer:
- Heb je dan gereden?
- Heb je een aantal maal geremd?
- Of heb je niets gedaan?
- Heb je plaatjes tussen de remblokken en de zuigers zitten?

Ik heb nog wel een set voorrem klauwen liggen als je deze wil proberen.
 
bedankt voor de info Mickel v6,dat schema moet ik nog even op mij in laten werken,mijn probleem begint al met de remlicht controle dan voel ik het pendaal al wegzakken,na 1 a 2 keer trappen voelt het pendaal weer goed,maar als ik dan weer een paar keer geremt heb begint het gezeik weer opnieuw.
als het pendaal wegzakt is ook de remkracht bijna helemaal weg.
maar dat van die plaatjes achter de blokken ,dat snap ik niet zo ,die zijn toch tegen het piepen ??de mijne zitten er niet meer in maar ik heb ze nog wel.
ik ga zaterdag de boel weer eens uitelkaar halen,zal dan ook eens naar het vacuum kijken(alle slangen reeds vervangen +terugslagklep)<br /><br />-- 19 jun 2011 16:15 --<br /><br />alles maar weer ontlucht,geen lucht meer in systeem(eezy bleed).
daarna vacuum gecontroleerd,ook niks mis mee.
denk nu aan de hrc. die heb ik al 2x vervangen MAAR die waren niet nieuw :X
nu komt het,wie weet het juiste type hrc. er zijn diverse types in ,ben al even aan het zoeken geweest maar ik heb nog mijn twijfels.
BvD
rob
 
Bovenaan