Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

ABS/TC/SNELHEIDSMETER STORING

goede avond,

zal mij even voorstellen,
ben Willem woon in de bollenstreek ben allround elektra monteur bij een enegie bedrijf.
hobby's sportduik instructeur en een beetje elektronica
heb een omega B:y2.6 SE met een storing.

het volgende is aan de hand,als ik start en weg rij is er niets aan de hand.
dan vliegt storing abs/tc er in en snelheids meter valt uit.
na verloop gaat abs lamp weer uit.(dit is geheel willekeurig)
Nu met sneeuwval van de laatste tijd viel mij op dat als ik weg reed alles normaal werkte en tc op daschbord gewoon kon in en uitschakelen en bij remmen op glad wegdek tc gewoon werkte.
alleen als in werking treede blijft de storing er inzitten.(tc lamp blijft branden)
probleem met abs is naar alle waarschijnlijkheid opgelost heb abs sensoren nagemeten,deze zijn goed.(de 2 opnemers op het differietieel waren zwaar vervuild.)
Heb alleen de opnemer van snelheidsmeter niet kunnen vinden op het linker achterwiel.(vermoed namelijk dat deze niet goed is)

Kan iemand mij vertellen waar de opnemer van snelheids meter zit.
Wat voor ecu zit er naast mijn accu.( vermoed zelf dat het de abs ecu is)

of is er wat anders aan de hand.

met vriendelijke groet,
Divemaster

Ps: even nog wat aanvullende info,
heb boordcomputer door dealer laten uitlezen en de volgende meldingen kwamen er uit,
p0500-4 NA rijsnelheidsensor storing
p0500-c NA rijsnelheidsensor storing
42100-4 NA storing can
42108-4 NA can geen comm met abs/tc
abs/tc geen storing.
 

Vega

Medewerker
Administrator
divemaster zei:
Heb alleen de opnemer van snelheidsmeter niet kunnen vinden op het linker achterwiel.(vermoed namelijk dat deze niet goed is)

Daar kan je lang naar zoeken die zal je niet vinden. Het rijsignaal komt van de ABS af.

Kan iemand mij vertellen waar de opnemer van snelheidsmeter zit.

Dat zijn de twee sensoren die op het differentieel zitten, die je schoongemaakt hebt.

Wat voor ecu zit er naast mijn accu.( vermoed zelf dat het de abs ecu is)

Die aan de ABS zit is de ABS/TC/ESP ecu. (zit er ook esp in)

of is er wat anders aan de hand.

Dat kan altijd.

Zijn na het schoonmaken de foutcodes weer gewist.
 
fout codes zijn niet gewist he een nachtje accu los gehad (in de hoop dat hij zich zo resetten)
is buiten de dealer om nog een andere manier om te restten.
 

Andrew

600.000
divemaster zei:
fout codes zijn niet gewist heb een nachtje accu los gehad (in de hoop dat hij zich zo resetten)

Helaas, dat werkt niet.


divemaster zei:
is buiten de dealer om nog een andere manier om te resetten.

Jazeker, elke algemene garage zal dat ook kunnen. En er zijn enkele forum-leden met die apparatuur, die gaan zich mogelijk wel melden.

Andrew
 
R

Ralph

Gast
Je kan naar rotterdam i.o.v. met vega of naar amsterdam of wilnis i.o.v. met mij.
 
Hallo je regelunit abs ecu is gewoon kapot als het koud is doet ie het wel maar als ie warm wordt stop ie weer zit dicht bij je uitlaat spruitstuk
I k heb de mijne laten maken in helmond werkt weer prima


Groet Rene
 
Ralph: alvast bedankt voor je aanbod.
ben morgen voor een garage bedrijf,zal horen of hun mijn computer kunnen/willen resetten.
zo niet dan zoek ik even contact met jou.

bativ8: die ecu kan die naast mijn accu zitten
heb nl kabelboom van abs gevolgd en kom bij accu uit daar zit een computer.

groet, Willem
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is je motorcomputer.

De ABS unit zit naast je linker katalysator (bestuurderszijde). Dus vanaf accubak meer richting schutbord en 2 verdiepingen lager.
 

Berry

OOP Huisleverancier
ding is gewoon kapot,valt niets aan uit gelezen,en dan kun je bij mij wel een goeie kopen :P
 
door vakgarage computer laten resetten.
storing blijf er in zitten.
kunnen niet in abs computer komen..
daarna naar dealer geweest en komen het zelfde probleem tegen.(kunnen ook niet in abs computer komen)
 
zal wel hetzelfde hebben als ik abs/ecu kapot. ik heb al een tweedehandsje gevonden op de sloop,alleen moet hij er nog op.en dan hopen dat alles voorbij is. nadeel van die storing is dat de computer hem niet kan uitlezen als de storing erin zit .....
 
divemaster zei:
door vakgarage computer laten resetten.
storing blijf er in zitten.
kunnen niet in abs computer komen..
daarna naar dealer geweest en komen het zelfde probleem tegen.(kunnen ook niet in abs computer komen)

Ik blijf dit deel nog altijd niet snappen. Hoe kan het nou zijn dan een dealer, een merkgarage waarvan wordt verwacht alles te weten over hun eigen merk, niet eens de computers of ecu's van hun eigen auto's niet eens kunnen uitlezen.

Er zal niks anders opzitten dan de ecu van de abs te vervangen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
jack-omegax3.0xe zei:
Ik blijf dit deel nog altijd niet snappen. Hoe kan het nou zijn dan een dealer, een merkgarage waarvan wordt verwacht alles te weten over hun eigen merk, niet eens de computers of ecu's van hun eigen auto's niet eens kunnen uitlezen.

Dat komt omdat die abs ecu wordt doodgebakken door de uitlaat die daar zit, die ecu gaat dan dusdanig kapot dat deze daardoor niet meer uit telezen valt
 
Dat wil dus maw zeggen dat de dieselaars en de 4L rijders hier geen last van zouden hebben omdat de uitlaat aan de andere kant zit.

Over dat uitlezen. Heb al vaker gehoord dat op het moment dat de abs in storing is men deze ook niet kan uitlezen. Hier doelde ik eigelijk op.
 

Andrew

600.000
jack-omegax3.0xe zei:
Dat wil dus maw zeggen dat de dieselaars en de 4L rijders hier geen last van zouden hebben omdat de uitlaat aan de andere kant zit.

Bij de 4L zit de uitlaat ook aan de kant van de ABS, maar daar zal vast wel meer ruimte zijn dan bij de V6. Ik heb in elk geval nog nooit problemen met de ABS gehad.

Andrew
 
Bovenaan