Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Accu loopt leeg

Ik blijk wat problemen te hebben met de elektriciteit, na een week stilstand is de accu leeg.
Er zit een 55 ah accu in, is dat voldoende voor een b2 3.2 V6?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Inderdaad te weinig, moet 66Ah zijn.
Hoe oud is de huidige accu is die niet gewoon op.
 
Zal eens kijken, er zit een accu in die ik vaker zie langskomen, new elco oid?
Maar 55ah is dus te weinig, dan zal ik sowieso de accu vervangen, tot hoever kan ik gaan met de originele dynamo?
Als de accu geladen is brandt het lampje wel groen maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.

Ik zal vrijdag eens meten wat de stroomafname is in ruststand dan krijg ik een beter idee wat er aan de hand kan zijn.
Vanavond de Astra er naast gezet en toen kreeg ik de V6 wel weer aan de praat.

Rondje gereden, uitgezet en daarna is het tikkie lopen.
 

Andrew

600.000
Je zult wel een accu van het merk AC Delco hebben.

Accu-capaciteit wordt niet door de dynamo beperkt, maar door wat je in de accubak kwijt kunt.

Andrew


EDIT:
Even gekeken en ik heb er een accu van GM (origineel via de VOD) van 74 Ah instaan. En die vult de accubak eigenlijk al helemaal op.
 
Ik heb standaard een 88Ah in de diesel zitten. Dit is volgens mij het maximale wat past. Hierboven zijn enkele aanpassingen nodig.

Accu capasiteit word mede door de dynamo beperkt. Een te lichte dynamo krijgt het laden en alle verbruikers niet verwerkt wat weer ten koste gaat van je accu. Een te zware dynamo kan schade opleveren aan vooral de massa kabels daar deze hier niet op aangepast zijn.
 
Bedankt allen, morgen maar een 72 Ah halen.
Wordt er dan wel 1 van Bosch, spullen die ze leveren heb ik altijd wel vertrouwen in.
 
Voordat je een nieuwe accu aanschaft zou ik eerst controleren of je geen lekstroom hebt. Daarvoor neem je de min-aansluiting van de accu los. Je zet een multimeter tussen de accupool en de kabel op de stand Amp. Hij mag dan een enkele (mili)ampere aangeven. Zijn dat er veel meer, dan heb je een lekstroom en dan is ook een nieuwe accu binnen een aantal dagen leeg.
 
@Atte: ten eerste stellen wij hier op het oop het op prijs dat ieder lid zich netjes voorsteld. Zodat wij weten met wie wij het genoegen hebben.

Ten tweede raad ik af om dit met een multimeter te doen. Het beste is een ampere tang gebruiken die de grotere stromen in een auto aankan. Een multimeter gaat tot ma 10 Amp met een maximale duur van enkele seconde. Enbij verkeerd gebruik kan het ook nog een de electronica van de auto kosten.
 
Jack bedankt voor de tip, is inmiddels door mij gecorrigeerd.
Nu de accu. Een lekstroom van een accu kan je niet meten met een stroomtang, zo klein is die (dat mag je hopen, maar we hebben het over maximaal 30 mAmp). De motor mag ook niet draaien, want anders meet je nog niets. Een stroomtang gebruik je bij grote stromen, zoals de laadstroom van dynamo (generator) naar de accu of de stroom naar de startmotor.
 
Weet niet welke ampere tangen je kent maar ik heb er op het werk een die gaat tot 3 cijfers achter de komma.

Bedoel het niet verkeerd maar als je niet bekend bent met een multimeter kun je dit beter niet proberen of onder toezicht van iemand die het wel weet.

Heb hier al eens een golf staan gehad die door een foutje met de multimeter de ecu naar de mallemoer had en daarbij ook enkele sensoren.
 
Bedankt voor de toevoeging heren.
Ik heb een goede multimeter waarmee ik goed kan omgaan, maar voorlopig is het weer niet zo dat ik nou lekker even kan testen, zelfs in de garage waar ik gebruik van kan maken is het koud.

Ik rijd er nu bijna elke dag mee en dan gaat het eigenlijk prima.
Dezelde accu ligt er nog wel in en die geeft groen aan dus dat zou goed moeten zijn.

Ik ga het wel oplossen maar ik wacht eerst even op iets beter weer ;)
 
Vandaag op-com er aan gehangen, met draaiende motor heb ik 13.8 volt en met de motor uit 11.1 volt.
Na een kwartier bezig te zijn geweest in op-com was de accu weer dood.

Dit lijkt me dus geen lekstroom maar gewoon een gare accu.

Morgenochtend koop ik direct een nieuwe accu!
 
Bovenaan