Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Accu wordt leggetrokken

HELP!

Zoals in eerdere posts al naar voren is gekomen, heb ik een groot probleem wat betreft mijn stroomverbruik :'(

Wat is de situatie:

Als ik mijn Omega wil starten is ze helemaal leeg, er moeten dus startkabels of een Boosterpack bij aan te pas komen.

Wat is er al gebeurd:

Bij onze Ralph geweest en e.e.a. aangepast. De plus van de remote van de radio zat ook op de plus van de auto, dit ging niet goed en is nu correct aangesloten. Daarnaast is het zo dat de RDS bedrading van de ISO stekker waren losgeknipt en die bungelden lekker los achter het dashboard :( deze zijn netjes voorzien van een hoes om sluiting te voorkomen. Vervolgens nagemeten en vooralsnog niets verdachts te vinden. Hierbij moet gezegd worden dat dit getest is met de deuren van het slot af.

Op advies van Ralph mijn accu vervangen omdat deze een flinke opdoffer heeft gekregen door bovenstaande verhaal en dat heb ik dus afgelopen donderdag gedaan.

afgelopen paar dagen dus geen problemen ondervonden, tot ik vandaag instapte en wou starten....... niets dus |:( wederom m'n boosterpack erbij gepakt en lopen.

er is dus nog een verbruiker die een NIEUWE accu in 3 dagen leegtrekt! ik heb afgelopen weekend ong. 300 KM gereden dus zou zeggen dat hij iets zou moeten bijladen, maar helaas is dit nog niet voldoende geweest.

- de dynamo werkt naar behoren, onlangs gereviseerd en laadt ook goed bij.
- de neon kofferbakverlichting is aangesloten op de originele kofferbakverlichting en gaat dus uit als de kofferbak is gesloten.
- de versterker van de radio is ook daadwerkelijk uit, als het contact wordt verbroken.
- ik zet alle electronica uit, voordat ik de motor afzet en het contact verbreek (ramen zijn dicht, airco+verwarming is uit, verlichting is uitgeschakeld, radio uit)
- na 10 minuten, zijn de ramen niet meer bedienbaar, dus de module zou uitgeschakeld moeten zijn.
- ik sluit af met de originele CV (2-knops AB)

Wat is er te constateren:

- de - pool vanaf de accu wordt zeer heet.
- Als ik de airco inschakel, begint de motor onregelmatiger te lopen.
- de temperatuurmeter op het dashboard schommelt erg.
- de temperatuurmeter geeft na een stuk rijden en vervolgens stationair draaien regelmatig tegen rood aan. Als ik weer rijd, zakt deze naar normale bedrijfstemperatuur.
- alle zekeringen nagelopen en zijn nog goed.
- uitlezen geeft geen foutmeldingen weer.

Wat denk ik dat de mogelijkheden zijn:

- Sluiting in de CV module
- Sluiting in de Airco

Gezien het feit dat het elektronische gedeelte van de Omega niet mijn sterkste punt is (m.a.w. geen ballen verstand van) hoop ik dat jullie mij kunnen helpen, want ik wordt hier gestoord van! Alvast bedankt voor het meedenken!

Aankomende woensdag staat een korte vakantie naar Zwitserland op het programma, maar zoals jullie begrijpen wordt ik daar een beetje angstig van met deze complicatie in m'n Omega, kan nooit goed zijn om er lang mee door te rijden.....
 

Joep

Verbannen
Een ander Forumlid had ook last van een leeggetrokken accu. Apache volgens mij. Dit kwam doordat zijn LPG installatie niet juist was aangesloten. Ook kan het zijn dat het iets is met je trekhaak stekker (als je die hebt tenminste) te maken heeft. Erg jammer dat het niet gewoon is uit te lezen met een Tech-2 of de apparatuur van Ralph. Het hoeft maar een klein stroomverbruikertje te zijn natuurlijk. Erg vervelend is het zeker!

Bovendien vind ik het gedoe met je airco een beetje vaag. Ik heb juist dat als ik mijn airco vol aan heb staan, dat de temperatuurmeter niet eens tot halverwege het metertje komt. Terwijl het wel steenkoud word binnen.

Is dit probleem trouwens ontstaan door iets van nadat je een mod hebt doorgevoerd? Of ontstond dit probleem al bij aanschaf?
 
Vanaf dag 1 eigenlijk al, ook de reden waarom ik denk dat het in de CV zit, in het begin is het namelijk zo dat ik iedere week anderhalf, opnieuw mijn sleutel moest synchroniseren met de auto. Daar had ik geen zin meer in, dus maar gewoon met sleutel op en dicht gedaan en een klapsleutel setje besteld. die nieuwe set zit er nog niet in, maar de afgelopen 2-3 weken, wel weer met AB de deuren afgesloten.

Nu maar weer met de sleutel gedaan om te kijken of het verschil gaat maken, dan weet ik in ieder geval wat de boosdoener is.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Schommelingen in de meters wil ook wel eens het bekende massa probleem zijn.
Heb je al extra massakabels van de accu richtig blok en carrosserie getrokken.

Als er een aansluiting heet wordt kan dat maar twee dingen betekenen of er loopt te veel stroom (stroom kan eigenlijk niet lopen, maar goed) of de aansluiting is slecht.

Heb je er altijd al last van gehad of is het eens begonnen?
Als je er niet altijd last van gehad heb, is het dan na een mod begonnen? En welke mod's heb je dan uitgevoerd.
 
Hey Peter,

nee ik heb nog geen nieuwe kabels getrokken! dat ga ik eens proberen vandaag _/-\o_ ik denk dat het altijd al een issue is geweest, maar moeilijk te controleren want de vorige eigenaar is een echte Bob de bouwer geweest, want Ralph en ik hebben veel dingen gezien die niet zo hoorden helaas.....

de enige mods die met electra te maken hebben gehad is de radio+ versterker en de lampjes op de kist. Deze heb ik met Ralph nagelopen en zijn tegenwoordig goed aangesloten :) en nagemeten.

de rest is puur aan de het exterieur geweest.
 
Je kunt proberen te meten in de zekeringkast welke "groep" stroom trekt. Zekering eruit trekken en dan meten met een amperemeter.
 
A

Anonymous

Gast
Luister na het afsluiten van de wagen eens of de ventilator geheel uitgaat, bij mij is er ooit water op de stuureenheid van de ventilator (boven dashboardkast) gekomen waardoor hij bleef draaien in stand 1. Gevolg accu na 2 dagen geheel plat.... :(
 
Dat heb ik inderdaad ook gechecked en voor zover ik kan constateren staat alles netjes uit als ik het contact verbreek.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Meter aan de accu en d.m.v. trial & error beginnen met zaken uit te sluiten en kijken of de stroomafname te beïnvloeden is door specifieke dingen af te koppelen. Zo was onlangs ook nodig bij René zijn Omega. Bleek uiteindelijk een bruggetje tussen 2 kabeltjes te zijn waardoor zijn accu leegliep.

Let op dat de auto enkele minuten nodig heeft om helemaal in ruste te gaan. In het begin blijft hij nog redelijk actief, dus hoge(re) stroomafname.
 
Zoals peter (vega) al aangaf eerst eens de massa op ordemaken en daarna een ampere tang (geen multimeter) op de Massa en daarna een voor een de zekeringen eruit trekken, Als het goed is zal dan bij een of meer zekeringen de verbruikte amperage dalen.

Succes met het zoeken naar de oplossing.
 
geziem je hete kabels den ik ook een sleche massa
alleen heb ik in het verleden ook meerdere keren gehad dat de dynamo de boosdoener is
bij testen geen probleem bij gebruik trekt hij m leeg na vv door andere dynamo was alles goed

maar gezien jouw vehaal zou ik eerst de massa ed contoleren
 
Goeiemorgen allemaal,

Het probleem is opgelost! Gisteravond na mijn klantenbezoek reed ik naar huis, na wederom gestart te hebben met het boosterpack :( na 500 meter viel ze uit en met geen mogelijkheid meer te starten.

Echt flink de balen in, want het zeikte van de regen en een hellinkje opduwen is niet eenvoudig als het om een Omega gaat AARGH!! Volkomen doorweekt heb ik m'n Omega een stukje verderop geparkeerd en met behulp van de Politie die toevallig kwam aanrijden, geprobeerd te starten met startkabels...... Nul komma nul!! Ik zag de bui al hangen en was eigenlijk bang dat er nog meer om zeep was, als alleen het stroom issue..... Shit!

Dus onze vrienden van de ANWB maar gebeld om half 1 s'nachts, zeiknat en net genoeg stroom voor mijn alarmverlichting. Geen kachel, muziek en mijn telefoon bijna leeg..... Ideale condities voor een doemscenario dus!

Godzijdank was de ANWB binnen 20 minuten ter plaatse! Stukje kwaliteit kabels aan de auto en lopen! Yes! In ieder geval toch het gevoel dat ik met Omi thuis zou komen :).

Vervolgens heeft de beste man de auto doorgemeten, om 0100 uur s'nachts in de zeikende regen en het probleem kunnen vinden!

Het was inderdaad een massa probleem, want ze kreeg 1,5V te weinig dus met draaiende motor niet meer als 12.2V met als gevolg dat er noet wordt bijgeladen. De massa is na een reparatie in het verleden (voor ik haar heb aangeschaft) bevestigd aan een boutje van de aircopomp i.p.v op het blok zelf.... Resultaat onvoldoende massa..... Ongelovelijk wat hebben ze m'n Omi vroeger mishandeld zeg als ik alles bij mekaar optel!

Naast het correct bevestigen van de massakabel, op miin verzoek ook een extra massastrip gemonteerd en vervolgens zaten we op minimaal 13,8V op een draaiende motor EUREKA!

Daar mijn blijdschap nu overheerste, met de beste man nog een kop koffie gedronken bij een tankstation en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om DROOG alles nog een keer na te meten na 10 minuten van het afsluiten van de auto en het ziet er rooskleurig uit, geen verbuikers meer!

Uiteindelijk kwam ik vanmorgen kwart over vier thuis, maaaaaaar wel met een Omi die weer soepeltjes start en rijdt!

Gelukkig kan ik ook dit hoofdstuk weer afsluiten en door kan gaan met genieten van het zweven over onze wegen!

Jullie ook bedankt voor de snelle reacties en het meedenken! Ben in ieder geval een stuk wijzer geworden voor het Plan de Campagne, mocht dit ooit nog een keer voorkomen!

Een wederom opgeluchte Johnny ;)
 
A

Anonymous

Gast
Mooi dat het inmiddels is opgelost. Uit ervaring weet ik dat het erg vervelend is om steeds met een lege accu te staan.
 

Joep

Verbannen
Gaaf dat het weer is opgelost zeg! Lijkt me net als wat jij zegt erg frustrerend als je niet weet wat het is.
 
ja was inderdaad even frustrerend, zeker omdat ik er weinig kennis van heb, dan kan het in een keer van alles zijn :F
Gelukkig is er het OOP, scheelt toch een hoop qua kennis en support _/-\o_ :f
 
Bovenaan