Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Achterveren / Omega staat lager dan "normaal"

A

Anonymous

Gast
Zoals de titel doet vermoeden, staat mijn Omega lager dan een andere Omega. Op zich vind ik het niet verkeerd staan, maar dat even ter zijde.

Er zijn destijds bij de vorige eigenaar nieuwe veren onder de Omega gegaan. Waarbij opgemerkt dient te worden dat dit geen origineel Opel veren zijn, maar wel geschikt voor onder een Omega.

Ik ben hiervoor meerdere malen bij de VOD geweest en steeds zeggen zij, de VOD dus, dat het geen verschil uitmaakt. Ik vind echter van wel omdat de Omega lager staat dan normaal. Iedereen die op de Meeting in Tiel was heeft dit kunnen zien. Nu gaat de VOD bij een volgende afspraak, over twee weken, kijken wat het verschil is in hoogte tussen de originele Opel veren en het andere merk veren wat er nu onder zit. Ben benieuwd.

Ik bedoel met het verschil in hoogte, de ruimte tussen de bovenkant van de achterband en de carrosserie. (zie rode recthhoek op bijgaande foto)

Mijn vraag aan jullie is dan ook:

1) Wie heeft al eens zijn veren laten vervangen, en heeft geen verschil in hoogte.

2) Veren van een ander merk zouden toch hetzelfde effect moeten geven als originele veren.

3) Kan dit hoogte verschil, problemen in de toekomst opleveren.

4) Kan ik zoals het nu is, gewoon 17 inch velgen monteren met banden 235-45-17 volgens de VOD wel.

5) Mogelijke suggesties die ik kan gebruiken om eventueel van de VOD alsnog originele Opel veren gemonteerd te krijgen. Of zal ik het laten zoals het is??

6glrf7.jpg
 
1) Ik (zelf gedaan. En dan heb ik het dus ook over de veren en niet de schokbrekers).
2) Hangt van het merk af. Ik ben ook een zeikerd en wil eigenlijk alleen dat wat de VOD voorschrijft (maar ik kan mij de keuze, i.v.m. het prijsverschil, wel voorstellen).
3) Je schokbrekers kunnen eerder de geest geven omdat zij voor een andere hoogte zijn bedoeld. Nu zal dit in jouw geval, denk ik, wel meevallen... want het is cm-werk.
4) Zie 3, maar dat wordt een lastige. Hij zal waarschijnlijk aangeven dat dat geen bal uitmaakt. De veren zullen van goede kwaliteit zijn en functioneren naar behoren. Ik weet niet wat eventuele gevolgen voor draag-armen e.d. kunnen zijn.
 
A

Anonymous

Gast
Hoi Ruud,

Bij het vervangen van jouw veren is de hoogte gelijk gebleven? Wat de vod gaat doen is de veren zelf opmeten om te kijken wat het verschil in hoogte is. Hierbij speelt de kracht van de veer "het inveren" toch ook mee. Is het dan zo dat de veren wel de zelfde hoogte hebben maar de een meer inveert dan de ander?

Bedankt voor het snelle antwoord trouwens.
 
Mijn achterveren zijn ook al eens vervangen ( afgebroken winding ).

Eerst door een aftermarket set geleverd door de VOD welke aanzienlijk te lang waren.
Nadien gewoon originele besteld via Spoelie op een bevriend forum en alles terug tiptop in orde.

Originele veren kostte toen bij de VOD een dikke 400 euro voor een set ( En het waren geen gouden, ik heb het gevraagd :) )

Ik denk niet dat het beetje lager liggen direkt problemen gaat geven en het misstaat hem niet.
 
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. Vindt je het niet mooier dat hij lager staat dan? Technisch gezien is er i.i.g. geen nadeel te noemen. 17 Inch wielen kun je er nog steeds onderin zetten(net als alsnog een paar maten groter!!), en er zal niks noemenswaardigs van extra slijtage optreden. Ik weet niet wèlke veren eronderin liggen, maar wellicht is het mischien net een verlagingssetje voor achter wat er nu onderin ligt?


Mijn B2 Omega heeft alles compleet van Irmscher. Dus niet alleen buitenhuids Irmscher(voorspoiler/grille/achterspoiler/demper/e.d.), maar ook onderhuids(schokdempers/veren/enz) De combinatie veer/schokdemper is natuurlijk erg belangrijk. Als je bewust verlaagd, is het dan ook zaak om altijd goed de demper in de gaten te houden. Als er speciale dempers leverbaar zijn voor verlaagde types, is dat altijd meegenomen. Wat een auto die redelijk verlaagd is, zal zich iets ander weggedrag gaan toe-eigenen, iets wat je met de juiste set schokdempers weer kunt tegen gaan, waardoor je je comfort behoudt.


Om even terug te komen op die van jou; het levert geen enkele problemen op dat er veren onderin liggen die iets lager zijn, mits uiteraard wel de juiste type veren gemonteerd zijn. Technisch zal het ook geen consequenties hebben. Ikzelf ben een pietje precies, en zou dus nooit rondrijden met een aftermarket setje veren onder de Omega, terwijl ze origineel beschikbaar zijn. Keerzijde daarvan is dat ik in het meerendeel van de gevallen ook een stuk duurder uit ben. Kortom, het is maar net wat je zelf wilt.
 
Ik had eerst een set veren, ook via dezelfde Friespeuk van het buur-forum, maar daarmee stond ie 10 cm te hóóg :|
Ik kon mijn hand, zijwaarts op mijn wiel zetten en dan nog had ik ruimte over voordat ik het spatbord zou raken...
Hij heeft mij echter keurig een andere set bezorgd en kon daarmee de auto weer laten afdalen :+
Nu staat ze weer goed op haar pootjes.

Het inveer-gedrag is afhankelijk van verschillende factoren.
Om maar wat te noemen: hoe zwaar is de auto (inkoppertje), maar ook: hoe dik is het staal dat gebruikt is voor de veren-set en hoeveel windingen heeft deze.
Hiermee kunnen ze het 'inveer-gedrag' bepalen.
Als de auto 'te diep' licht, kan de schokbreker ook minder goed zijn werk doen. Die heeft tenslotte minder 'werkruimte'.
Zelf zou ik voor de 'normale' hoogte gaan.
Ik kan het straks wel even opmeten, als je wilt.
 
A

Anonymous

Gast
Als je dat wil doen kan ik dit opnemen met de VOD. Maar wat ga je precies meten, de ruimte die ik noemde en heb aangegeven in het rechthoekje op mijn foto?

Alvast bedankt
 
A

Anonymous

Gast
Antwoord op Omega-B2

Ik wil uitsluiten dat dit in de toekomst problemen op gaat leveren en ik wil kijken wat de VOD nog wil doen in dit geval.
 
De afstand tussen de bovenkant van mijn achterband en de onderrand van mijn spatscherm is ~3,5 cm.
Ik ben benieuwd wat de daadwerkelijk gemeten ruimte tussen jouw band en scherm zijn. Het oog is een raar ding en ziet soms vreemde vertekeningen...

escher_waterfall.jpg


;)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ruud doe dat ding van het forum :P
Ik krijg daar scheel ogen van...

Tarzanen, die 17" wielen gaan geen probleem opleveren, zal absoluut niet gaan schuren hoor.
Als je zwaar beladen rijd met originele veren komt hij immers ook zo laag te hangen, dus...
Heb dat idd op de meeting ook gemerkt, maar was het alweer vergeten :)

Je kan het ook omdraaien:
Als je het achteraan mooi vind, kan je ook vooraan 'bij-verlagen' om de snuit weer wat dieper dan de kont te krijgen... _O-
 
A

Anonymous

Gast
Oké Ruud hier de maten van mijn Omega.

De afstand tussen de bovenkant van mijn achterband en de onderrand van mijn spatscherm is 1,5 cm :?

Aan de voorkant is de tussenruimte ruim 5,5 cm

Hoe heb ik gemeten, met een maatlat plat op de bovenkant band (de maatlat steekt hierdoor buiten de auto).Met een andere maatlat gemeten vanaf onderkant maatlat (welke op de band ligt) tot aan de onderrand van het spatscherm. (uiteraard is er binnen het spatscherm meer ruimte)
 
Het is normaal gesproken geen probleem om tot ongeveer 3.5 cm te verlagen. Dit kunenn de draagarmen en schokbrekers en dergelijke goed hebben.
Kwaliteit?
Ach dat hoeft niet zo'n punt te zijn zo ingewikkeld is het niet. Dus als de veer van een goede dikte is zal er niet snel wat gebeuren. En aftermarket, tja dat is met alles gelijk, goedkopen chinese rommel moet je mee uitkijken/geluk hebben, maar goede merken als Eibach/Koni en dergelijk sla ik veel hoger aan als origineel Opel.
Niet om sommige hier voor het hoofd te stoten, maar Opel kijkt naar prijs/kwaliteit, iK heb schokbrekers van Koni en origineel naast elkaar gehad. Die van Opel zijn na 4 jaar op die van Koni werken na 20 jaar nog zonder een centje pijn.

Maar verlagen van een Omega met 17" wielen vind ik wel heel erg mooi :Y
 
Ik heb mijn meetlint langs de achtervelg omhoog gehouden.
Hierdoor komt ie al redelijk goed uit onder de rand van het spatscherm.
Het was gister donker en ik had geen latje bij de hand... ik zal straks nog eens meten mét latje :P
 
Ik heb er hulpveren onder zitten,daardoor komt 'ie ook iets hoger te liggen.
Misschien ook een optie om te proberen?
 
ronny zei:
Het is normaal gesproken geen probleem om tot ongeveer 3.5 cm te verlagen. Dit kunenn de draagarmen en schokbrekers en dergelijke goed hebben.
Kwaliteit?
Ach dat hoeft niet zo'n punt te zijn zo ingewikkeld is het niet. Dus als de veer van een goede dikte is zal er niet snel wat gebeuren. En aftermarket, tja dat is met alles gelijk, goedkopen chinese rommel moet je mee uitkijken/geluk hebben, maar goede merken als Eibach/Koni en dergelijk sla ik veel hoger aan als origineel Opel.
Niet om sommige hier voor het hoofd te stoten, maar Opel kijkt naar prijs/kwaliteit, iK heb schokbrekers van Koni en origineel naast elkaar gehad. Die van Opel zijn na 4 jaar op die van Koni werken na 20 jaar nog zonder een centje pijn.

Maar verlagen van een Omega met 17" wielen vind ik wel heel erg mooi :Y



Het is maar net hoe je ermee uitvalt, en hoeveel geluk je ermee hebt. Alles in combinatie met hoe je ermee omgaat natuurlijk. Ik heb een setje nieuwe Koni's onder mijn Galant gezet toendertijd, maar sinds het begin was het huilen met de pet op. Het rijgedrag was in negatieve zin beinvloed, en ik heb zeker 20x uitgezocht of dat inderdaad de goede koni's waren voor onder die auto. Uiteindelijk toch maar origineel eronder gezet, en het was weer zoals het hoorde. Zowel op mijn werk als "in de beun" heb ik eigenlijk mindere ervaringen met allemaal aftermarket spul. Als het origineel niet meer leverbaar is; oke. Maar zolang het origineel leverbaar is, zet ik er alleen nog maar origineel op. Zelfde met aftermarket stuur/fusee kogels, en rubbers van de ophanging. Niks dan gezeur , en veel te vroeg overlijden van de onderdelen. Toen ik Mitsubishi reedt, wist ik dat al, en was het dus de vraag of Mitsubishi gewoon ZO'N goede onderdelen produceerde, of de aftermarket markt gewoon zo'n slechte, maar nu ik een aantal jaren bij Opel werk, en zelf ook Opel rij, merk ik weer hetzelfde. Ook garantie gevallen, Opel levert me een hele hoop minder problemen met garantie gevallen, dan eender welke aftermarket fabrikant dan ook....
 
Nou heb ik geen hele grote auto verzameling, maar rijdt wel redelijk wat kilometers. Mijn garage is een algemene garage die veel in after marketing doet. Meestal geen klachten, zeker bij de A-merken nooit klachten.
Vanuit de racerij kan ik veel mensen met Koni's en onder onze starlet zitten gele koni's. Ik vind het persoonlijk een hele verbetering.
Maar in de Opel heb ik een Chinese condensor voor de airco en dat is niks. Waardeloze pasvorm, maar nu wel 2jaar dicht.
 
A

Anonymous

Gast
A.s. vrijdag afspraak gemaakt bij de VOD.
Ze gaan dan de hoogte van de originele Opel veren vergelijken met de hoogte van de niet originele veren die er nu onder zitten.

Vervolgens kijken wat de uitkomst is en wat er door de VOD gedaan gaat worden!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Kan eigenlijk niet anders dan dat z'n kont een heel stukje omhoog komt met originele veren.
 
A

Anonymous

Gast
Hallo Jacco,

De "kont" komt in vergelijking met die van Ruud dan ongeveer 2 cm omhoog. Ruud 3.5 cm, mijn Omega nu op 1,5 cm tussenruimte.
 
Bovenaan