Hallo mannen
Ik had een afkeur met APK co niet goed tekrijgen oorzaak:afgebroken uitlaat spruitstuk bouten.De eerste boven en onder afgebroken.Bekent opel probleem (sisende geluid bij koude motor).
Dus werk aan de winkel bouten uitboren,niet een fijn klusje maar het is tedoen.Je begin met voorpijp los temaken van het spruitstuk 4 moeren,dan het hitteschild eraf schroeven 3 torkx boutjes bovenop en 1 bij de flens waar voorpijp vast zit aan spruitstuk.
Haal het olie peil eruit en schroef het peilpijpje ook los deze kan je dan draaien of verwijderen.Als je geluk heb kan je de moeren van het spruitstuk los draaien of ze komen eruit met tapeindje.Dan spruitstuk eraf halen nu kom het ergste,het centreren in het midden met centerpunt op afgebroken bout.Ik gebruik om teboren een boormachine op lucht ivm met beperkte werkruimte.Ik begin met 3,5mm cobaltboor voorzichtig boren als je door de bout heen bent voel je hem iets doorschieten dit komt omdat er ruimte tussen tapeind en kop zit.Als je niet zeker bent van hoever je kan boren draai je een ander tapeindje eruit en meet je de afstand hoe diep je kunt en doe je een stukje tape om je boortje,boor je nooit tediep.Nu boor je het gat op met een 6,5mm cobalt of hss boor,als dat gelukt is,kan je de rest van oude tapeind eruit tikken met een hamer en schroevendraaier of beiteltje.Blaas alles goed schoon met luchtpistool,Dan pak je draadtap 8mm en draai je de tap in het gat en weer goed schoonblazen.Draai nu de nieuwe tapeind met een klodder vet eraan erin en klaar is het eerste gat.Bij de bovenste bout moest het termostaathuis eraf ivm ruimte gebrek ook weer torkxboutjes losdraaien en je pak hem er zo af.Ik heb wel even stukje doek in de gaatjes gedaan ivm boorslijpsel.De bovenste bout gaat net zoals bij de onderste bout:centreren,voorboren,opboren en tappen.Nu alles weer terug bouwen en koelvloeistof bijvullen.Dit was mijn how to.Sorry dat ik er geen foto,s bij heb.Groeten Henk.
Ik had een afkeur met APK co niet goed tekrijgen oorzaak:afgebroken uitlaat spruitstuk bouten.De eerste boven en onder afgebroken.Bekent opel probleem (sisende geluid bij koude motor).
Dus werk aan de winkel bouten uitboren,niet een fijn klusje maar het is tedoen.Je begin met voorpijp los temaken van het spruitstuk 4 moeren,dan het hitteschild eraf schroeven 3 torkx boutjes bovenop en 1 bij de flens waar voorpijp vast zit aan spruitstuk.
Haal het olie peil eruit en schroef het peilpijpje ook los deze kan je dan draaien of verwijderen.Als je geluk heb kan je de moeren van het spruitstuk los draaien of ze komen eruit met tapeindje.Dan spruitstuk eraf halen nu kom het ergste,het centreren in het midden met centerpunt op afgebroken bout.Ik gebruik om teboren een boormachine op lucht ivm met beperkte werkruimte.Ik begin met 3,5mm cobaltboor voorzichtig boren als je door de bout heen bent voel je hem iets doorschieten dit komt omdat er ruimte tussen tapeind en kop zit.Als je niet zeker bent van hoever je kan boren draai je een ander tapeindje eruit en meet je de afstand hoe diep je kunt en doe je een stukje tape om je boortje,boor je nooit tediep.Nu boor je het gat op met een 6,5mm cobalt of hss boor,als dat gelukt is,kan je de rest van oude tapeind eruit tikken met een hamer en schroevendraaier of beiteltje.Blaas alles goed schoon met luchtpistool,Dan pak je draadtap 8mm en draai je de tap in het gat en weer goed schoonblazen.Draai nu de nieuwe tapeind met een klodder vet eraan erin en klaar is het eerste gat.Bij de bovenste bout moest het termostaathuis eraf ivm ruimte gebrek ook weer torkxboutjes losdraaien en je pak hem er zo af.Ik heb wel even stukje doek in de gaatjes gedaan ivm boorslijpsel.De bovenste bout gaat net zoals bij de onderste bout:centreren,voorboren,opboren en tappen.Nu alles weer terug bouwen en koelvloeistof bijvullen.Dit was mijn how to.Sorry dat ik er geen foto,s bij heb.Groeten Henk.