Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Airbag lampje

Vandaag is mijn lampje gaan branden nadat de auto afsloeg toen ik achteruit manouvreerde en met rechtsvoor over een stoepje wou.

Hoe kan dit?

En hoe krijg ik dat ding uit, behalve door het lampje eruit te draaien 8)7
 
Tja, dat krijg je ervan.
Jouw Omi wil gewoon niet zijn LMV beschadigen en hierdoor/-voor wordt je gewoon 'gestraft' :P

Maar even zonder dollen; ik denk dat er een verbindingsstekker van één van je airbags niet meer lekker is.
Nu natuurlijk de vraag wélke.
Nu weet ik dit niet zeker (heren electronicussa, sta me even bij hier) maar ik meen dat de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] jouw hierbij kan helpen (met de Tech 2) en kan uitlezen welke airbag er niet zou functioneren.
Airbag bestuurdersstoel is een bekende i.i.g.
 
Als aanvulling op Ruud, het is niet alleen de stekker in de bestuurdersstoel, het kan bij alle stekkers gebeuren dat deze storing gaan geven.. vervelend, maar niet meer dan dat. daarom zijn er modificatie setjes te koop bij de VOD (nieuwe stekkers met een stukje snoer welke opnieuw gesoldeerd worden.
Ik heb dit ook bij mijn MV6 gehad, eerst met de zij-airbag best.stoel, nu met mijn stuur-airbag... pennen iets verbogen, Tech2 en weer gereset.. als ie weer gaat branden komt ook daar een nieuwe stekker op.. of meteen maar een nieuwe airbag sleep ring :9

Bedenk wel, dat als je airbag lampje brand, het systeem beperkt tot helemaal niet functioneert ! !

De Tech2 bij de VOD maakt in dit geval een snelle diagnose mogelijk, ze kunne jouw vertellen welke van de 4 airbag's een storing geeft (spanning laag) in dit geval..





Groetjes,
Sjors
 
Ook mijn airbag lampje brandt constant ! maar dit is omdat het in het originele stoffen interieur sidebags zaten en in mijn lederen voorzetels niet !

Kan er voorlopig mee leven en moest het lampje mij gaan vervelen na een tijd , kan ik het nog altijd verwijderen he looooool !
 

Vega

Medewerker
Administrator
Meestal zijn het de verbindingen van de stoel, met name de gordelspanner en de stoelairbag.

Belgje zei:
Ook mijn airbag lampje brandt constant ! maar dit is omdat het in het originele stoffen interieur sidebags zaten en in mijn lederen voorzetels niet !

Kan er voorlopig mee leven en moest het lampje mij gaan vervelen na een tijd , kan ik het nog altijd verwijderen he looooool !

Volgens mij wordt hier de auto erop afgekeurd, als het lampje brand.

Sjors-V6 zei:
Daarom zijn er modificatie setjes te koop bij de VOD (nieuwe stekkers met een stukje snoer welke opnieuw gesoldeerd worden.

Sjors heb jij hier de onderdeelnummers van.

Sjors-V6 zei:
Bedenk wel, dat als je airbag lampje brand, het systeem beperkt tot helemaal niet functioneert ! !

Volgens mij info werkt het systeem helemaal niet.
 
Als er risico is op afkeuren dan gaat het lampje eruit ! probleem opgelost

Geloof zeker niet dat als de side airbags weg zijn dat hele systeem niet zou werken .

Omdat deze volledig onafhakelijk werken, bij een frontale aanrijding gaan de side bags niet af en visa versa , ale bij een ander merk auto toch , geen idee wat die mannen bij GM weer geknommelt hebben.

voor sommige oplossingen zouden ze toch beter eens andere merken aankopen en ontleden (een deurslot achteraan dat bestaat uit 25 onderdelen , komaan jongens dit kan anders , betrouwbaarder en simpeler gemaakt worden.

Ook kan dit probleem opgelost worden door een ohmse weerstand te plaatsen op de connector van de side-bags , omdat ik via mijn diagnose toestel gemerkt hebt dat de ECU enkel meet of de Ohmse weerstand te groot of te klein is voor een foutmelding .
Moet enkel nog weten welke weerstand hij wel goedkeurt ?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Belgje zei:
Als er risico is op afkeuren dan gaat het lampje eruit ! probleem opgelost

Ze zullen vast checken of het check lampje gaat branden bij contact aan.

Geloof zeker niet dat als de side airbags weg zijn dat hele systeem niet zou werken .

Moet enkel nog weten welke weerstand hij wel goedkeurt ?

Een weerstand van 3 ohm
 
Aha , bedankt !

Dat is dan morgen ook weer opgelost !

Ik heb geen idee over Nederland , maar in Belgie is er geen kat de naar de lampjes op het daschboard kijkt hoor ,
Heb verschillende bmw's laten keuren met het check lampje aan !

Is men daarop zo streng in Nederland ?

Andere dingen zoals betere en zwaardere remmen mag dan wel weer bij jullie en bij ons niet ppffff
Is nogal allemaal flauwe zever vind ik , straks al 20 jaar Europese Unie en overal andere regels .

Hier is het zelfs zo erg dat er andere regels zijn voor Vlaanderen , Wallonie en Brussel stel je voor hetzelfde land , 3 soorten reglementering en verschillende soorten boetes (apenlandje he )
 

yoyo

The UK brothers
Ik heb idd ook een keer gehad dat het lapje ging branden.
Met tech 2 uitlaten lezen om te weten waar de storing zat
De fout was te danken aan de connector onder de passagiersstoel en die zat op zicht goed in maar toch net niet!
Toen ik er een ty-wrap erom gedaan had om de stekker goed contact te laten maken, was het lampje weer uit!
(nadat de accu losgekoppeld was geweest)
Zonder deze te resetten met tech 2!

Airbags werken misschien wel afzonderlijk maar worden toch gestuurd door een centrale airbag sensor die in
het midden van de auto zit om te kunnen bepalen waar de impact is en welke airbag geactiveerd moet worden!
En het zou zomaar kunnen als één airbag niet aangesloten zit dat het hele systeem niet werkt omdat het gekoppeld is!

gr,
Aart
 
als het airbag lampje brand is het systeem buiten werking. in nl en belgie mag met de apk het lampje branden.werking van het systeem word niet gecontroleerd. nog niet want ze zijn bezig met een wets verandering. het complete systeem staat met elkaar in verbinding. als eenairbag klapt en een zij airbag krijgt ook een spanning door van de klap gaat deze ook.. als jou airbags niet werken en hierdoor vallen doden of zwaar gewonden kun je een groot probleem hebben verzekerings technisch. maar wat ik niet snap is waarom zou je ze uit geschakeld houden is voor je eigen veiligheid.
en voor een land als belgie waar de keuring zo streng slaat dit als een tang op een varken. gr,martijn
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Sjors-V6 zei:
...daarom zijn er modificatie setjes te koop bij de VOD (nieuwe stekkers met een stukje snoer welke opnieuw gesoldeerd worden. ...

Dat vind ik straf. In de TIS2000 schrijven ze gewoon dat er aan de Airbag-bekabeling niet mag gesoldeerd worden,
maar volledig vervangen moet, in geval van problemen.

En dan gaan ze 'soldeer-setjes' uitbrengen... 7(8)7
 
Het probleem is dat de vorige eigenaar het interieur ombouwde naar lederen zetels.

Nu had het originele stoffen interieur (joost mag weten waar dat naartoe is) sidebags
en de lederen zetels hebben dit niet !

Ben echt niet van plan om nog eens andere zetels te gaan kopen !

Trouwens Belgie kennende moest er zo een nieuw wetsvoorstel komen geld dat toch weer enkel voor nieuwe wagens en niet voor dingen van 10 jaar oud (volgens de belgsiche wetgever moesten deze liefst verschroot worden mischien haalden ze dan hun uitstootnormen looool
 
Heeft de omega dan geen airbagsensor achter de voorbumper ?

Trouwens zelfs als er geen lampjes branden wie zegt dat alle airbags daadwerkelijk uitklappen bij een ongeval ?

Is het niet zo dat eigenlijk na 10 jaar alle airbags moeten vervangen worden in een wagen ? wie laat dat doen ?
ik ken zeker niemand die in een wagen van 10 jaar oud alle airbags laat vervangen , bij bevoorbeeld een Renault Laguna van 2000
zit je met 8 stuks !!! kostprijsje een kleine 2500 euro , geen kat die dit laat doen vermoed ik
 
Hier staat nog een leuk setje voor niet te veel... Ik zou er dan toch eens over denken.
Te meer omdat die set wél airbags heeft ;)

Airbags zijn overigens van dermate kwaliteit dat ze echt wel open gaan (als het systeem niet gesaboteerd wordt ;))
Kan me nog een verhaal herinneren waarbij Mercedes een oproep deed, op zoek naar de oudste Mercedes mét af-fabriek airbags, die ze vervolgens tegen een muur hebben gereden.
De eigenaren kregen een hagelnieuwe Mercedes hiervoor, ter compensatie, en Mercedes was blij dat alle airbags het nog uitstekend deden.
Die wagen was ook ruim 18 jaar oud...

Airbags vervangen is een broodje aap, ben ik bang.
Een airbag moet het auto-leven lang mee gaan.
 
Vast ! moet ik even zoeken..



Bedenk wel, dat als je airbag lampje brand, het systeem beperkt tot helemaal niet functioneert ! !



Zeg ook niet dat het per definitie niet meer werkt, het kan ! dus houd er rekening mee. het word gestuurd vanuit één computer.
 
Ja Sjors ik weet dat het een heel leuk setje is .

Mijn auto is altijd een beetje hobby maar als ik zo bezig blijf mag ik samen met mijn omie op straat slapen denk ik ;-)

Daarom moet ik dus passen hiervoor , al vind ik die sportzetels zeker prachtig
 
Belgje zei:
Heeft de omega dan geen airbagsensor achter de voorbumper ?

Trouwens zelfs als er geen lampjes branden wie zegt dat alle airbags daadwerkelijk uitklappen bij een ongeval ?

De aitbag sensor zit onder je armsteun.
DSC03068-1.jpg


Er zal en kan niemand je verzekeren dat je airbags werken.
maar als je lampje brand dan werkt ie zeker niet.
Volgens mij kun ook een weerstandje over de afgekoppelde kabels zetten (Weet alleen geen waarde).

Gr Jack
 

yoyo

The UK brothers
Juist jack,

Ik had ooit ergens een tekening gezien waar in stond dat de Airbag sensor onder aan de achterzijde
van de midden console zit. :?
Maar ik geloof dat ik het beter gelijk aan je had kunnen vragen want jij hebt zo'n beetje van elk deeltje
van de omega wel een plaatje van wat waar zit. _/-\o_

(Laat nog even op je v6 topic weten hoe het nu met je trots is.) :Y

gr,
Aart :w
 
jack-omegax3.0xe zei:
Er zal en kan niemand je verzekeren dat je airbags werken.
maar als je lampje brand dan werkt ie zeker niet.
Volgens mij kun ook een weerstandje over de afgekoppelde kabels zetten (Weet alleen geen waarde).

Gr Jack


Juist !

2,5 Ohm :Y)



Groets,
Sjors
 
Bovenaan