[ALG] Het hoe- en wat over velgen en banden...

Discussie in 'Algemeen' gestart door MetalRush, 12 okt 2010.

  1. MetalRush

    MetalRush

    Voornaam:
    Ruud
    Ik ben zo vrij geweest om deze info van het Alfa 147 forum te lenen.
    Dus alle kudo's voor Bas :Y

    Velg-maat
    De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed (dit wordt ook aangegeven als J-waarde) en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.
    [​IMG]

    De ET waarde
    De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).

    Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

    Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

    Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.
    Bij de Alfa 147 kan je tot ET30 gaan,..lager zal absoluut aanpassingen vereisen aan de schermrand (zeker als de 147 ook nog eens verlaagd is), deze kan door een plaatwerker omgerold worden, dwz dat de opstaande rand verder naar binnen wordt geslagen om zo meer ruimte te creeeren.
    Ter verduidelijking, de GTA wielen kunnen zonder aanpassing worden gemonteerd op een normale 147, de ET waarde van deze wielen zijn 35.

    Bereken zo de ET waarde
    Excel sheet: Zelf rekenen

    [​IMG]

    De Steek
    De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.
    De steek van een Alfa 147 is 5x98 maar evt door gebruik te maken van schuifbouten kunnen velgen met 5x100 ook gemonteerd worden maar als je dit doet laat je dan alsjeblieft goed voorlichten door een specialist.

    [​IMG]

    Voorbeeld van een schuifbout;
    [​IMG]

    Je ziet dus dat het conus gedeelte van de bout los zit van de kop en heeft daardoor de mogelijkheid om het verschil in steek tot op een zekere hoogte op te vangen.
    De Montage
    Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.

    Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.

    Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.

    Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band)

    [​IMG]

    En dan moet je ook nog eens rekening houden dat je de bouten met de juiste kracht vast zet;
    Aanhaalkoppellijst
    voor wielbouten en moeren;
    Stalen wielen Lichtmetalen wielen: 110 Nm.

    Centreerringen
    Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.

    De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
    Het naafgat van de Omega is ....mm <<nog uitzoeken voor de Omega>>

    [​IMG]

    Spoorverbreders

    Spoorverbreders worden in het algemeen niet veel gebruikt, maar in verband met de volledigheid besteden we er hier toch aandacht aan.

    Een spoorverbreder is een "metalen schijf" die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET van de velg verlaagd.

    Het is van het grootste belang dat bij het gebruik van spoorverbreders het juiste bevestigingsmateriaal wordt gebruikt. De bouten die met de lichtmetalen velgen worden meegeleverd zullen niet lang genoeg zijn als er spoorverbreders worden gebruikt.

    Laat het monteren van spoorverbreders bij voorkeur over aan de banden- en velgenspecialist. Een verkeerde montage van spoorverbreders is levensgevaarlijk.

    Enkele velgenfabrikanten werken standaard met spoorverbreders. Zij zullen bij de levering van de velgen rekening houden met jouw type auto en het juiste bevestigingsmateriaal meeleveren.

    [​IMG]

    En dan is het misschien ook handig om even wat meer te vertellen over de banden;

    Op een band staan eigenlijk 2 codes die van belang zijn.
    - De maat
    - DOT code

    De maat bestaat altijd uit:
    [breedte band in milimeters]/[hoogte band in percentage tot de breedte van de band]/[Diameter band in Inch's(1 inch = 2,53 cm)] [Dikte band gecodeerd][Snelheidscodering gecodeerd]
    en dat zou er dan zo uit komen te zien:
    195/50/15 88H

    In dit geval staat er een H als snelheidscodering. De H staat voor een snelheid van 210 km/u

    Verder heb je nog:
    J = 100 km/u
    L = 120 km/u
    M = 130 km/u
    N = 140 km/u
    P = 150 km/u
    Q = 160 km/u
    R = 170 km/u
    S = 180 km/u
    T = 190 km/u
    H = 210 km/u
    V = 240 km/u
    W = 270 km/u
    Y = 300 km/u

    Afwijking bij een andere maat;
    Nu je weet hoe de maat van een band is opgebouwd kan je daar mee gaan rekenen.
    Het is belangrijk te weten dat als je een andere maat band neemt, er ook een teller afwijking zal ontstaan.
    Om te kijken hoeveel je teller afwijkt kun je HIER de afwijking berekenen.

    Dot code:
    De DOT code bevat een hoop informatie.
    De informatie die voor ons alleen maar van belang is, is het jaartal.
    Elke band heeft nl gecodeerd een jaartal op de band staan.

    [​IMG]

    Het omcirkelde getal is altijd het jaartal. Het jaartal staat meestal maar aan 1 kant van de band.
    In dit geval staat er 0305. Dat betekend dat de band uit week 03 van jaar 05 is.
    In dit geval dus week 3 van 2005.
    Bij DOT codes van na 2000 bestaat de code uit 4 cijfers.
    Voorbeelden daarvan zijn dus:
    2105 (week 21 2005)
    0900 (week 09 2000)
    5204 (week 52 2004)

    Slijtage;
    Om slijtage te beoordelen, en dan hebben we het vooral over abnormale slijtage zijn dit een paar hulpjes, dit wil niet zeggen dat it altijd in 100% van de gavallen klopt maar mocht er vreemde slatage ontstaan neem dan contact op met een specialist, er kan namelijk meer aan de hand zijn.
    - Als een band sneller aan de binnenkant slijt, moet de auto uitgelijnd worden.
    - Slijt de band sneller aan de zijkanten dan rijd u met een te lage bandenspanning.
    - Slijt de band sneller in het midden van de band, dan rijd u met een te hoge bandenspanning.

    Bandenspanning:
    De beste bandenspanning is voor elk type auto verschillend en bovendien spelen ook gebruiksomstandigheden (belading, rijsnelheid) en de voorkeur van de automobilist een belangrijke rol. Die voorkeur kan zijn gericht op comfort, op lange levensduur van de banden, op laag brandstofverbruik of juist op sportieve prestaties. Er is dus nooit één algemeen geldend advies over bandenspanning te geven, anders dan zich te houden aan de richtlijnen van de auto- of bandenfabrikant. De aanbevolen bandenspanning voor een auto is altijd vermeld in het instructieboekje en vaak ook op een sticker op de deurstijl aan de bestuurderszijde. Aangezien de aanbevolen bandenspanningen altijd op een compromis berusten tussen bijvoorbeeld grip, comfort, wegligging, rolweerstand en bandenslijtage, kan er in lichte mate van worden afgeweken als de automobilist de meeste waarde hecht aan één van de genoemde criteria. Zo zal een hogere spanning het comfort verslechteren, maar in ruil daarvan de rolweerstand en daarmee het verbruik verminderen, terwijl de prestaties van de banden op sportieve vlak omhoog gaan. Tenslotte wordt ook altijd aanbevolen om de op normale gebruiksomstandigheden afgestemde bandenspanningen met een bepaalde waarde te verhogen als de auto zwaar wordt beladen en/of langdurig met hoge snelheid wordt gereden. Vergeet niet weer de spanning weer te verlagen zodra de zwaardere gebruiksomstandigheden niet meer van toepassing zijn, en meet de bandenspanning alleen als de banden koud zijn. Wat u vooral niet moet doen is de bandenspanning meten als de banden heet zijn (de druk is dan altijd opgelopen) en vervolgens de druk verlagen. Zelfs als u maar een kilometer rijdt, neemt de spanning toe en is de meting onnauwkeurig.

    Het is heel belangrijk om de bandenspanning minstens één keer per maand te controleren met een nauwkeurige spanningsmeter. Te lage of te hoge spanning kan abnormale slijtage, overmatige slijtage, oververhitting, een te hoog brandstofverbruik en zelfs het gevaar van een klapband opleveren. Voordurend spanningsverlies geeft aan dat er iets mis is met de band of het wiel.

    Het is een bekend feit dat bandenspanningsmeters bij tankstations vaak onnauwkeurig zijn.


    Nogmaals: mijn dank aan Bas @ Alfa147 forum d:)b



    Stukje van Wheelnut, welke hij weer elders op het net heeft gevonden:
    -Waarom verliest een band gevuld met stikstof minder snel spanning dan een band die gevuld is met gewone lucht?
    In gewone lucht zit zuurstof. Zuurstofmoleculen zijn kleiner dan stikstofmoleculen. De zuurstofmoleculen gaan langzaam maar zeker vanwege hun kleine afmeting door het rubber van de band naar buiten. De spanning in de band wordt dus lager. Stikstofmoleculen zijn groter en kunnen dus minder snel door het rubber naar buiten.

    -Wat is het gevolg van een te lage bandenspanning?
    Een te lage bandenspanning, ook wel onderspanning genoemd, heeft grote gevolgen.
    Ten eerste ontstaat er door een te zachte band een hogere rolweerstand van de band op het wegdek. Hierdoor neemt het verbruik van brandstof toe.
    Ten tweede slijten banden sneller, 20% onderspanning leidt ertoe dat een band gemiddeld 30% minder lang meegaat.

    -Kan een band die gevuld is met stikstof worden bijgevuld met gewone lucht?
    Ja, dit is geen probleem. De verhouding stikstof - zuurstof wordt hierdoor natuurlijk wel groter, waardoor het positieve effect van stikstofvulling in de band minder zal zijn. In principe is het beter en verstandig om, mocht dit nodig zijn, de band met stikstof bij te pompen. Het bijpompen van banden met stikstof is bij Profile Tyrecenter gratis voor personenwagens. Om het voordeel van stikstof te behouden is het aan te raden om bij eerste gelegenheid bedoelde band te laten vullen met een nieuwe stikstofvulling.

    -Waar wordt stikstof in banden nog meer toegepast?
    Reeds vele jaren wordt er van stikstof in de vliegtuigindustrie en de Formule 1 gebruik gemaakt. Een belangrijke reden om voor de vliegtuigbanden en Formule 1-banden stikstof te gebruiken is het feit dat stikstof de (prettige) eigenschap heeft om warmteontwikkeling tegen te gaan. Omdat stikstof in de band een homogeen mengsel is, is de uitzetting een stuk minder; met andere woorden: de temperatuur van gewone lucht met zuurstof neemt sterk toe, vooral bij langdurig en zwaar gebruik. In de transportsector is langdurig en zwaar gebruik van banden eveneens van toepassing. Door gebruik van stikstof wordt warmteontwikkeling tegengegaan waardoor de lagere temperatuur zorgdraagt voor minder bandenmankementen, zoals loopvlakseparatie en lekke banden.
    Hierdoor is er minder kans op oponthoud onderweg, wat kostenbesparend is.

    -Is stikstof gevaarlijk?
    Neen, stikstof is absoluut niet gevaarlijk. Stikstof is kleurloos, reukloos, niet giftig en kan niet branden. Bij een klapband is er geen extra gevaar. Klapbanden komen op zich niet vaak voor, zeker niet wanneer de band is afgevuld met stikstof. Wanneer een band met stikstofvulling klapt, gebeurt er niets anders dan wanneer een band met gewone lucht (80% stikstof, 20% zuurstof) klapt. Voordeel van stikstof bij brandgevaar is er wel degelijk. Mocht bijvoorbeeld door een vastlopende rem brand ontstaan en de band klapt, dan zal de brand eerder doven dan aangewakkerd worden. Een brand heeft namelijk zuurstof nodig. Door de dosis stikstof in de band zal de brand doodslaan, dit in tegenstelling tot zuurstof wat een brand juist aanwakkert.

    -Zijn er kosten verbonden aan het vullen van banden met stikstof?
    Ja, afhankelijk van het soort band (personenwagenband, caravan/ aanhangwagenband, bestelwagen-/ camperband, enz.) wordt er bij montage van nieuwe banden een (gering) bedrag in rekening gebracht. Bij reparatie van deze band wordt de band als extra service gratis gevuld met stikstof.

    Kan men gewone lucht in de banden laten vervangen door stikstof?
    Ja, dit is mogelijk.

    Blijft controle van bandenspanning noodzakelijk?
    Ja, dit blijft noodzakelijk. Het is aan te raden om de bandenspanning minimaal éénmaal per jaar te laten controleren; deze controle is voor de particuliere klant gratis.
     
  2. elrenegado

    elrenegado

    Voornaam:
    Steve
    Model Omega:
    2003 2.5 DTI Exec
    Re: Het hoe- en wat over velgen en banden...

    Mooi en duidelijk uitgelegd !
    (had het al eens gezien op een ander forum)
     
  3. Andrew

    Andrew 600.000

    Voornaam:
    Andrew
    Model Omega:
    Opel Omega Z2.2XE Sport stationwagon LPG G3 2002
    Re: Het hoe- en wat over velgen en banden...

    Mooi alles op een rijtje. Hierbij ook een opmerking en aanvulling:

    - 1 inch = 2,54 cm B)
    - [dikte band gecodeerd] is de gewichtscodering:

    50= 190 KG
    51= 195 KG
    52= 200 KG
    53= 206 KG
    54= 212 KG
    55= 218 KG
    56= 224 KG
    57= 230 KG
    58= 236 KG
    59= 243 KG
    60= 250 KG
    61= 257 KG
    62= 265 KG
    63= 272 KG
    64= 280 KG
    65= 290 KG
    66= 300 KG
    67= 307 KG
    68= 315 KG
    69= 325 KG
    70= 335 KG
    71= 345 KG
    72= 355 KG
    73= 365 KG
    74= 375 KG
    75= 387 KG
    76= 400 KG
    77= 412 KG
    78= 425 KG
    79= 737 KG
    80= 450 KG
    81= 462 KG
    82= 475 KG
    83= 487 KG
    84= 500 KG
    85= 515 KG
    86= 530 KG
    87= 545 KG
    88= 560 KG
    89= 580 KG
    90= 600 KG
    91= 615 KG
    92= 630 KG
    93= 650 KG
    94= 670 KG
    95= 690 KG
    96= 710 KG
    97= 730 KG
    98= 750 KG
    99= 775 KG
    100= 800 KG
    101= 825 KG
    102= 850 KG
    103= 875 KG
    104= 900 KG
    105= 925 KG
    106= 950 KG
    107= 975 KG
    108= 1000 KG
    109= 1030 KG
    110= 1060 KG
    111= 1090 KG
    112= 1120 KG
    113= 1150 KG
    114= 1180 KG
    115= 1215 KG
    116= 1250 KG
    117= 1285 KG
    118= 1320 KG
    119= 1360 KG
    120= 1400 KG
    121= 1450 KG
    122= 1500 KG
    123= 1550 KG
    124= 1600 KG

    (sorry voor de lange lijst)

    Andrew
     

Deel Deze Pagina