Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Antenne's

yoyo

The UK brothers
Hallo, toch even een vraagje ik heb nu sinds enige tijd een antenne op mijn dak voor nav en telefoon (werkt perfect), maar
Nu zat ik zo eens over het forum te kijkenen zag nogal wat verschil in (sedan) antenne's.

Zo heb ik dus deze uitvoering, ik heb ook wel eens van die kleine GSM sprietjes gezien,
maar ik zie ook langere sprietjes.
(bij Ruud geloof ik)
Wat is het verschil in werking ?
 
Verschil in werking is nihil, Aart.
Ik heb idd een langere spriet erop staan omdat ik dat leuk vind (en het weer anders is dan standaard ;)).
Het gaat om de totale lengte van 'de draad' (die dus ook deels 'opgerold' in de antenne kan zitten).
(Gisteren toevallig een bilateraaltje met René (Tarzanen) hierover gehad).
De telefoon heeft een bepaalde lengte aan draad nodig om zijn zendvermogen goed, en efficient, kwijt te kunnen (denk maar aan het vroegere 27MC, met het afstellen van de antenne d.m.v. een SWR-meter).
De héle korte sprietjes zijn, volgens mij, niet geschikt voor telefoon (aansluiting zit ook niet in de voet van de antenne).
 
Ik heb er bij mij ook een lange op zitten, waarbij de de draad over de zijkant naar boven ziet lopen. Heb er bij mij ook telefoon inzitten.
 

yoyo

The UK brothers
Ok,
Ik dacht eerlijk gezegd dat hier een alternatief in zat voor de enigszins slechte ontvangst van de
radio (achterruitantenne).
Eén met drie aansluitingen dus.(GPS/GSM/Radio)
En idd een zendantenne (GSM) heeft de juiste ( golf)lengte nodig .
 
Bij mij zat AF een korte spriet op icm de 2015,telefoon deed het uitstekend!

Sterker nog,de spriet is er al maanden af ivm een andere antenne voet en nog geen last van storingen,
 

yoyo

The UK brothers
Danny,
dus jij belt nu zonder spriet zeg maar?
Dan moet je toch echt uitkijken want als je teveel belt kan zomaar de eindtrap van je Telematica
opgeblazen worden.
 
Zonder spriet is iig niet goed nee.

Bij ons op het werk hebben we op de bedrijfsauto's GPS met een RAM module zitten voor de kilometers bij te houden. Als daar de antenne van af is en hij probeerd te zenden dan kan het kastje z'n eigen opblazen.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
De kleine antenne die Danny bedoelde is de standaard korte ronde van de sedan.
Deze is ook een specifieke GSM antenne uiteraard.

Ik zou zelfs nog sterker 'adviseren' om de telematica dmv een zekering o.i.d. uit te schakelen zolang er geen spriet op zit. GSM gaat altijd achter 'netwerk' zoeken(om bvb SOS oproep te kunnen doen) en dus in zending gaan, zij het misschien niet op volle vermogen...
Toch opletten idd.
 
yoyo zei:
Hallo, toch even een vraagje ik heb nu sinds enige tijd een antenne op mijn dak voor nav en telefoon (werkt perfect), maar
Nu zat ik zo eens over het forum te kijkenen zag nogal wat verschil in (sedan) antenne's.

Zo heb ik dus deze uitvoering, ik heb ook wel eens van die kleine GSM sprietjes gezien,
maar ik zie ook langere sprietjes.
(bij Ruud geloof ik)
Wat is het verschil in werking ?


de sprieten op de Limousines zijn puur voor GSM,

Ruud heeft idd een langere, dit heeft de Omega V8 origineel en dat vond Ruud erg leuk om ook te hebben ;)
 
Ik haak een hier op in.

Heb deze antenne voet ook op mijn nieuwe aanwinst. Nu is het probleem dat de spriet in de auto ligt en de schroefdraad afgebroken is in de voet.

Iemand een idee hoe ik deze eruit krijg onder een nieuwe voet te moeten kopen???

Gr Jack
 

Vega

Medewerker
Administrator
Met een linkse tap,
Klein gaatje boren in het stuk wat er nog inzit en met een linkse tap er proberen uit te draaien.
 

yoyo

The UK brothers
Bij mij in de buurt kan je die gewoon bestellen! (wordt dezelfde nacht nog geregeld :( )
 

yoyo

The UK brothers
Jack is de huidige antenne niet afgebroken door de lip die op je achterkant zit?
Ik meen mij te herinneren dat Vega (Peter) een astra antenne geplaatst heeft ivm
met hetzelfde probleem afbrekende antenne's

(staat wat rechterop en raakt zodoende de spoilert niet)
 

yoyo

The UK brothers
tsjaa ik zou niet weten of de antennes ook los te koop zijn.
Misschien wel.... anders eentje van Ebay
 
Bovenaan