Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Auto: uit laten 'lezen'

Hallo mensen,

-net aangemeld en nu al mijn eerste, (probleem)bericht-
Hoop op wat meer duidelijkheid?

Ik ben Bart en heb een omega uit '98 (X25XE) 2.5 v6 sport, automaat, met 278.000 op de teller.

Wil binnenkort mijn omega uit laten lezen op wat storingen in het abs-tc control.
Hoe zou ik hem het beste uit kunnen lezen?
Mijn kilometer teller valt dan ook gelijk uit als de 'bekende' lampjes gaan branden.. en op het 1 en ander moment doet alles het weer, soms naar een her-start.

Moet ik hem uit laten lezen als er juist een storing is, of als alles gewoon weer werkt naar toebehoren, (want meestal werkt alles het bij een koude start).
Of is het, het beste om het beide keren te doen?

En wat gaat dat ongeveer kosten bij een Opel dealer?
Of zou ik het beste naar een andere garage kunnen gaan, bijvoorbeeld 'vod' in de buurt?
En Is het belangrijk om het met een Tech-2 uit te laten meten, of maakt dat niet zoveel uit?

Vermoed zelf dat het in mijn wiel naaf/lager zit, i.v.b. met die 3 dingen: abs,tc en km teller die uit valt, en daarom vanzelf sprekend mijn cruise-control niet meer werkt! En heel af en toe dan valt mijn stuurbekrachtiging weg..! Kan dat ook te maken hebben met een remvloeistof of zo, wat bij gevuld moet worden?
Of kan het eventueel te maken hebben met mijn klokken (stekker of zo)?

En welk gedeelte moet ik van de omega uit laten lezen..?
- abs systeem?
- moter gedeelte?
- sensoren/filters?
- wielen/remmen/nafen/assen?
- of het elektrische gedeelte?

Heb daar niet veel verstand van.
(of lezen ze de HELE auto uit op fouten)..?

Ik hoop dat er mensen zijn die veel ervaring heeft met het uit lezen van auto's, of er iets van af weet? En die mij wat advies kan geven over de kosten ervan, en wat er precies uit te lezen valt..?

Alvast bedankt.

En met vriendelijke groet,
Bart
 
Als ze bij de vod de storingen uitlezen komt alles wat maar op een storing lijkt naar boven.
Alle storingen worden opgeslagen in de ecu en zijn op elk moment uit te lezen, maakt niet uit of de storing wel of niet optreed op het moment van uitlezen.

Heeft in iedergeval niks met de remvloeistof te maken dit is een appart systeem. Kan zijn dat je abs ecu de geest aan het geven is.

Wat betrefd je stuurbekrachtiging is er een kans dat je stuuurpomp aan het overlijden is.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Op het moment dat de ABS uitvalt dan vallen gelijk een aantal andere zaken uit die afhankelijk zijn van het snelheidssignaal wat van de ABS afkomt, tellers/stuurbekrachtiging/cc/radio/ecc/tid/mid/cid/xenon hoogteregeling/schuifdak enz....

Het probleem kan in de stekker op de ABS unit zitten, slecht contact (komt vaak voor) of er is een sensor of de bekabeling er naar toe is aan het kapot gaan of de ABS unit zelf is aan het kapot gaan (komt ook voor).

Is alleen goed uit te lezen met een Tech 2, de VOD rekent daar gewoon de uren voor.

Stuurbekrachtiging heeft zijn eigen olie (geen remvloeistof) maar is wel afhankelijk van het ABS rijsignaal.
 
Vega zei:
Stuurbekrachtiging heeft zijn eigen olie (geen remvloeistof) maar is wel afhankelijk van het ABS rijsignaal.

Dacht at de stuurbekrachtiging een losstaand systeem was? Hoe zit dit dan gekoppeld is toch nergens electrisch gekoppeld?
 

Vega

Medewerker
Administrator
jack-omegax3.0xe zei:
Dacht at de stuurbekrachtiging een losstaand systeem was? Hoe zit dit dan gekoppeld is toch nergens electrisch gekoppeld?

Is wel een losstaand systeem maar het is een snelheidsafhankelijksysteem, lage toeren veel kracht, veel toeren weinig kracht.
Als er geen snelheidssignaal is dan werkt dat niet meer en zal het een vaste waarde aannemen.
 
Bedankt voor de eventuele antwoorden..!

Was er vergeten bij te vermelden dat het lampje van ''motor management'' ook tegelijk mee gaat branden met de rest.
Wat is het beste om nu te gaan doen?
Sensor lv goed schoonmaken en eventueel laten vervangen, de kabels en stekker controleren op vocht en aanslag.
En dan kijken of er wat veranderd in het systeem? Zo niet als nog uit laten uitlezen..!
(of is het verstandig om de auto gelijk uit te laten lezen)?

En wat is de gemiddelde uurprijs bij de vod?
Zit er 1 dichtbij mij in de buurt, of is er hier iemand die zo'n apparaat in zijn bezit heeft, die de auto voor mij uit kan lezen?
Uiteraard tegen een vergoeding..!

En de stuur bekrachtiging olie, hoe kan ik dat bijvullen, (als dat wel leeg is of zo)?
Maar de pomp is niet hoorbaar, dus zou betekenen dat ie nog werkt. Want heb begrepen als de pomp wel stuk is, of als ie stuk aan het gaan is, de pomp verschrikkelijk begint te gieren??

Groet, Bart
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik denk iets van €75,00 p/u

Eerst uit laten lezen dan vervangen.

Ja ik, moet je wel naar Rotterdam komen.

Stuurbekrachtigingsreservoir zit links tegen het schutbord, zwart potje nabij de rembekrachtiger.
 
Moet ik het systeem van de stuur bekrachtiging ook ontluchten of zo, of kan ik het gewoon bij vullen?

Rotterdam..?!
Ik denk niet dat ik voor €75,- Rotterdam heen en weer kan..! Dus toch maar ff uit laten lezen hier ergens in de buurt.
Waar zit een goede vod hier in de buurt trouwens?
 

Vega

Medewerker
Administrator
bartjuh zei:
Moet ik het systeem van de stuur bekrachtiging ook ontluchten of zo, of kan ik het gewoon bij vullen?

Gewoon bijvullen als dat nodig mocht zijn, wel met de juiste olie.
Pijlstok zit aan de dop.

Maar wat is er mis mee, dat uitvallen kan te maken hebben met het niet werken van de ABS unit.
 
Wie heeft er nog een goede abs pomp, voor het geval dat? En wat gaat dat kosten?
Ik ben ook nog op zoek naar een koelvloeistof reservoir, met een goede sensor..!


Groet, Bart
 

Vega

Medewerker
Administrator
Beide heb ik voor je, hoewel de ABS al gereserveerd is.
Beide zijn nog niet uitgebouwd.
 
Hoi bartjuh neem eens contact op met berry hier op het forum misschien heeft hij wat liggen. En berry woont vlak bij Heerenveen dan kan jij het misschien zelf op haalen.
Dan heb jij geen verzendkosten.

Mvg, Jan Wieger
 
Hoi Bartjuh, Ik denk toch dat jij daar over beter een PM naar berry kunt sturen. Ik haal hier ook mijn onderdelen weg hij heeft veel ligen.

Mvg,Jan Wieger
 
Heb ik net gedaan..

Dankje!

-- 11 apr 2012 19:08 --

Vandaag afspraak gemaakt bij de Opel dealer.. Zaterdag word ie uit gelezen!
Ben benieuwd wat er aan de hand is, en dat het maar een kleinigheidje is..?
Ik laat het zo snel mogelijk weten hoe het is afgelopen.

Nog ff een andere vraag: Als het goed is kunnen zij de auto ook resetten toch? Kan ik dat gelijk laten doen, of moet de auto eerst klaar gemaakt worden, en dan pas laten resetten? Of zou ik dat ook zelf kunnen doen?
Ik heb gehoord als je 'auto' en 'off' tegelijk in drukt je de boordcomputer reset, klopt dat?

Bart

-- 11 apr 2012 20:42 --

Ik had ook wat informatie opgezocht op problemcar. En daar vermoeden ze dat het aan een massa kabel ligt?
Denken jullie daar hetzelfde over?
En er werd bij verteld dat deze fout niet uit te lezen valt..!?

Hoop op wat extra informatie.<br /><br />-- 15 apr 2012 18:34 --<br /><br />Auto gisteren laten uitlezen met een Tech 2..

Slecht nieuws, ze konden niet in het abs systeem komen..?!?
Iemand een idee hoe dat komt?

Of zou het te maken hebben met de stekker naar de computer..?

Groet
 
Kan zijn dat de stekker gecorrodeerd is. Deze een loshalen en goed inspuiten met een contact reiniger, Zou dit het probleem niet oplossen kan het zijn dat de abs ecu kapot is.
 
Bartjuh... ik huil met je mee.
Heb hetzelfde probleem,stop maar met experimenteren je ecu is kapot 100%.
Nu het volgende probleem....Hoe krijg je hem eruit! (vandaar ik huil met je mee).
Heb het netjes geprobeerd,maar na een dag vloeken en tieren ben ik ermee gestopt.en ben toen gaan zoeken of er een firma was die het spul uit kan bouwen /repareren/ en weer inbouwen.En....gevonden <a class="postlink" href="http://www.kfzpix.de/fla/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.kfzpix.de/fla/</a> een firma in duitsland.Op de site staat klaar terwijl u wacht,kan niet beter zou je zeggen toch? kostprijs 229 euro.Ik bellen en wat denk je....Sorry dit geld niet voor een Omega.....Woohaa effe tot 10 tellen,in mijn geval een paar dagen.Vandaag nieuwe poging gewaagd met succes.Accu bak(plaat) stuk uitgeslepen en omgebogen zodat je net genoeg ruimte krijgt om de 6 schroeven uit de pomp te draaien.(Later weer aan elkaar lassen).
Voordeel je kunt gewoon blijven rijden met je auto,ecu opsturen en zelfde ritueel over een dag of twee. hoop dat je wat aan deze info hebt.

Greets.
 

Vega

Medewerker
Administrator
[mod=Vega]Zoals in de Algemene Voorwaarden staat die je hebt gelezen toen je je aanmelde, wordt er van elk nieuw lid verwacht dat hij/zij zich netjes voorstelt in Wie ik ben...[/mod]

Het is mogelijk om de hele unit eruit te halen zonder dat je iets hoeft door te slijpen, het is een hele klus maar het gaat.
Maar zo als jij het beschrijft kan het ook, voordeel is dat je kan blijven rijden.
Hoewel ik eerder de hele ABS unit zou vervangen dan alleen de ECU daarvan.
 
Bovenaan