Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Automaat 2.2 hetzelfde als een 2.5, 3.0 of 3.2?

Joep

Verbannen
Simpele vraag: Is de automaatbak van een 2.2 hetzelfde als die van een 2.5, 3.0 of 3.2?

Ik zit al een tijdje te denken om mijn 2.2 van handbak naar een automaat om te laten bouwen, maar is dit zonder al teveel moeite mogelijk? Of kan ik beter deze Omega verkopen en een Omega met automaat terugkopen? Ik vind het schakelen echt een ramp in deze Omega, vergeleken met m'n oude 2.0 gaat dit allemaal veels te soepel. Ik heb graag wat meer druk op het koppelingspedaal. Vandaar de vraag.

Alvast bedankt. :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nee.

De 3.0 en 3.2 hebben een AR35. In een 2.2 en 2.5 zit een AR25.

Wil je een automaat, koop dan een Omega met zo'n ding. Ga je swappen dan zou ik alsnog een complete auto kopen zodat je alle onderdelen (computer, bekabeling) hebt.
 

yoyo

The UK brothers
Er zijn verschillende automaatbakken (uit mijn hoofd de AR25 en de AR35) Daarbij komt ook nog een hoop elektronica om de hoek kijken.
Het zal wel te doen zijn maar..........of dat wijsheid is?

Ik denk als je toch zelf veel sleuteld je beter een andere omega b2 automaat in een v6 uitvoering.
Je zegt dat je onderhoud zelf doet dan kan je de onderhoudskosten ook drukken...toch?
Dus ga op zoek naar een goeie v6 met alles erop en eraan zoals je wilt hebben.

-- 01 jun 2012 23:09 --

Joep zei:
Ik vind het schakelen echt een ramp in deze Omega, vergeleken met m'n oude 2.0 gaat dit allemaal veels te soepel. Ik heb graag wat meer druk op het koppelingspedaal.

Dat is juist een voordeel van het koppelen, en daarbij ...wat zal jij het koppelen dan missen in een automaat!
(daar heb je dan wel de ruimte om een extra (loos)pedaal in te hangen met een sterke veer zodat je lekker "zwaar kan trappen") O-) _O-
 

Joep

Verbannen
yoyo zei:
Er zijn verschillende automaatbakken (uit mijn hoofd de AR25 en de AR35) Daarbij komt ook nog een hoop elektronica om de hoek kijken.
Het zal wel te doen zijn maar..........of dat wijsheid is?

Ik denk als je toch zelf veel sleuteld je beter een andere omega b2 automaat in een v6 uitvoering.
Je zegt dat je onderhoud zelf doet dan kan je de onderhoudskosten ook drukken...toch?
Dus ga op zoek naar een goeie v6 met alles erop en eraan zoals je wilt hebben.
Volgens mij haal je mij en Rudy door mekaar Aart. ;)

Ik weet niet wat wijsheid is. Ben een beetje aan het dubben..
 

yoyo

The UK brothers
Oke een 2.2 scheelt idd in onderhoudskosten (normaal gesproken) , maar daarbij is een v6 ook wel een fijne auto lijkt mij.
Ik weet dat je niets aan zo'n antwoord heb, maar dat is het moeilijke van het aanschaffen van een auto...de klik is er of niet!
Is tie er niet.....doorlopen en op zoek naar een volgende.
En ook het financieële plaatje moet kloppen.

succes met je beslissing.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Lijkt mij wel een uitdaging, ben goed in touwtjes aan elkaar knopen.
Een donor Omega is dan wel wenselijk.
Een AR25 moet je hebben en alles wat erbij hoort.
 

Joep

Verbannen
Een andere Omega sluit ik uit, deze is nog te goed en te netjes om van de hand te doen. ;)

Wel ben ik benieuwd of mijn koppelingspedaal en gaspedaal niet wat stroever gezet kunnen worden, eventueel met een modificatie. Het liefst zou ik net als bij m'n oude 2.0 een mechanisch gas en koppelpedaal (met kabels) hebben, ipv elektronisch aangestuurd. Met een mechanisch pedaal heb je meer feeling naar mijn idee.

Of natuurlijk een automaat in laten bouwen...

Moeilijk moeilijk moeilijk... :P
 

Andrew

600.000
Uit je onderschrift begrijp ik dat je ´oude 2.0´ een B1 was, die had inderdaad een gaspedaal met een touwtje eraan, maar de koppeling was ook al hydraulisch, daarvoor moet je terug naar een Omega A.

Ik snap (net als Aart) niet helemaal de link tussen de wens van een zwaardere koppeling en een automaat. Ik vind hem bij mijn B2 zwaar genoeg (zeker na een kruipende file :( ) en elektronisch gaspedaal werkt ook perfect. Maar ombouwen lijkt me ondoenlijk zonder complete donorauto.

Andrew
 

Joep

Verbannen
Andrew zei:
Uit je onderschrift begrijp ik dat je ´oude 2.0´ een B1 was, die had inderdaad een gaspedaal met een touwtje eraan, maar de koppeling was ook al hydraulisch, daarvoor moet je terug naar een Omega A.

Ik snap (net als Aart) niet helemaal de link tussen de wens van een zwaardere koppeling en een automaat. Ik vind hem bij mijn B2 zwaar genoeg (zeker na een kruipende file :( ) en elektronisch gaspedaal werkt ook perfect. Maar ombouwen lijkt me ondoenlijk zonder complete donorauto.

Andrew
Ik moet er nog heel erg aan wennen denk ik, ben altijd al gewend geweest te moeten ''werken'' achter het stuur, en dit is dan ineens de tegenstelde wereld. Komt wel goed. :) Het liefst heb ik natuurlijk gewoon een wat stugger gas en koppelingspedaal, is dat niet mogelijk, dan is dat ook geen ramp verder. Zoals de meeste al zeggen, een automaat achteraf inbouwen is gewoon niet te doen zonder donor Omega. En dus valt die optie ook al af in mijn ogen. Blijft over een eventuele modificatie aan het gas en koppelingspedaal.

Ik had geen idee dat er zoveel bij kwam kijken om een automaat achteraf in te bouwen... :$ Maar gelukkig lopen hier mensen rond die dat wel weten. :P

Hoe werken die pedalen eigenlijk? Met een of andere (gas)veer of wat? En is het uberhaubt mogelijk deze stugger te maken?
 
Je gas pedaal werkt met een potmeter. Deze draait door het intrappen van het gas pedaal.

Je koppelingspedaal bediend een hydraulische zuiger met een klein reservoir waarin rem/ hydraulische vloeistof zit. Door het intrappen van het koppelings pedaal druk je de vloeistof van de hoofd cilinder naar een hulp cilinder in de bak die op zijn beurt door de druk een pen uit drukt en daarmee een hevel bediend die de drukgroep indrukt waardoor de koppeling vrijloopt.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

<a class="postlink" href="http://users.telenet.be/nike206boy/werk.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://users.telenet.be/nike206boy/werk.pdf</a>
Hoofdstuk 9.2 geeft een principe schema aan.
 
Bovenaan