Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Automaat met problemen

Heren,

de laatste paar weken begin ik wat rare dingen aan de automaat te merken:

1. Wanneer ik de auto 's ochtends, of als deze langer dan een paar uur heeft stilgestaan, start en ik probeer weg te rijden, dan lijkt het net alsof de automaat in een te hoge versnelling zit. De motor maakt hogere toeren, maar komt slechts langzaam vooruit. Dan ineens schakelt hij hij terug en dan rijd het prima. (Het terugschakelen doet mij vermoeden dat hij om te beginnen al in een te hoge versnelling zit)

2. Overschakelen van de ene-laatste naar de laatste versnelling (met uitzondering van de over-drive) gaat met een bonk gepaard indien ik rustig rij (Hij schakelt dan over tussen de 70 en 80km/u). Wanneer ik wat flinker doorrij voel je wel een lichte schok (meer dan bij de andere versnellingen) maar is het veel minder.

Betekend dit nu dat de automaat "rot" is en aan revisie/vervanging toe is ? Of is dit op te lossen met een reiniging/spoeling en nieuwe olie + filter (met wellicht stellen van de rembanden) ?

Nog een laatste vraagje, maar deze is niet gerelateerd aan de automaat (denk ik)

Tussen de 70 en 90 km/u komt er een lichte trilling onder de auto vandaan. Word dit ook veroorzaakt door de automaat, of heeft dit te maken met de aandrijf as ?

Ontzettend bedankt alvast !!
 
prospero79 zei:
Heren,

de laatste paar weken begin ik wat rare dingen aan de automaat te merken:

1. Wanneer ik de auto 's ochtends, of als deze langer dan een paar uur heeft stilgestaan, start en ik probeer weg te rijden, dan lijkt het net alsof de automaat in een te hoge versnelling zit. De motor maakt hogere toeren, maar komt slechts langzaam vooruit. Dan ineens schakelt hij hij terug en dan rijd het prima. (Het terugschakelen doet mij vermoeden dat hij om te beginnen al in een te hoge versnelling zit)
!



Dit lijkt mij de normale warmloop regeling, dit is alleen als je vrijwel direct na het starten weg rijd.
 
hogere toeren duidt op een lagere versnelling, dit is heel normaal in de eerste paar honderd meter. Hij loopt wat langer in zijn eerste om de temperatuur sneller omhoog te krijgen ivm het ECO keurmerk (correct me if i am wrong). Trillingen zullen in de regel niet uit de bak voortkomen, daar zal de aandrijflijn een grotere rol spelen. Het bonken kan indien niet te ernstig verholpen/verminderd worden met spoelen, olie en filter verwisselen. Als de bak dan toch open ligt kan men gelijk de rembanden stellen, echter kan je hier op het forum wel het advies lezen om dit te laten doen door een VOD.
 
hoe schakelt hij als hij waqrm is, normaal als er storing is krijg je melding, aut. rot lijkt me sterk of hij moet al vele km gedraaid hebben, maar nieuwe olie en filter kan nooit kwaad en moet ook een keer, en inderdaad als de auto echt koud is zal hij wat langer in de 1 blijven en moet je wat hoger in de toeren om hem over te laten schakelen, dit is normaal zoals franklin stelt. Wat sjors zegt de warmloopregeling is ook wat ik bedoel maar dit maak ik niet uit uit jouw verhaal wilbert.
 
Heren,

allereerst bedankt voor de antwoorden.

Als de automaat eenmaal warm is, dan rijd ie verder als een zonnetje (met uitzondering van de bonk tussen de ene-laatste en de laatse versnelling)

De automaat blijft niet lang in de eerste versnelling, maar lijkt eerder in een te hoge versnelling te blijven. Het kost de automaat erg veel moeite om vooruit te komen en dan ineens schakelt hij terug en lijkt het probleem opgelost. Dit is bij de eerste keer wegrijden 's ochtends. Lijkt mij niet dat dit de warmloopregeling is ? (aangezien de warmloopregeling de automaat langer in de eerste versnelling houd, maar in mijn geval begint hij al in een hogere versnelling dan de eerste).
 
Ik zou eens laten uitlezen.
Het klinkt als een plaat, die blijft hangen (vinyl is weer helemaal 'hot' heden ten dage :P)
Maar met het uitlezen krijg je een beter beeld, van wat er aan de hand kan zijn.
Het is goed mogelijk dat jouw boardcomputer helemaal niets laat zien, aan foutcodes. Dan moet er mechanisch iets niet goed zijn.
Het lijkt er bijna op alsof jouw Omi standaard in de winterstand weg rijdt (waar de automaatrijders een apart knopje voor moeten activeren).
Die bonk, bij de laatste opschakeling, is niet zoals het hoort. Spoelen en nieuw filter en olie kán daarbij misschien wat verlichting brengen.
Rembanden laten stellen, indien de VOD (of onze Ralph :P) dat ook aan geeft.
Als je met de opdracht 'rembanden stellen' bij de VOD komt, zullen ze je maar wat graag willen helpen (uurtje --> factuurtje).

Ik zit zelf te denken aan een te laag olie-pijl in jouw versnellingsbak.
Heb je het pijl al eens gechecked ?
Spoelen en nieuwe olie moet dat ook bevestigen.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Een bonk is meestal einde verhaal,je kunt olie en filter vervangen ,helpt meestal toch niet meer,zonde van het geld.
Okee je kunt heus is geluk hebben maar uit ervaring weet ik dat het einde verhaal is.Op de snelweg gaat het meestal goed,maar in de stad zal die steeds vaker bonken.
En de bak is zo gewisseld mits de bouten van de uitlaatflensen niet afbreken.
gr b
 
Ik zou me er niet zo druk om maken.........

Mijn vorige Omega klapte ook vrij grof van de
3e naar de 4e trap.....
Verder schakelde die bak goed, met 2 ton op de teller!

Nu heb ik een 3.2 en die klapt in elke versnelling, ik eger me
mateloos aan die bak! En er staat pas 130.000km op de klok!

Heb al 2x een bericht naar automaat-spoelen.nl gestuurd, mar
Geen reactie gekregen (waardeloos).......

ik ga dus binnenkort maar eens zelf het olie peil controleren
En eventueel bijvullen ook al is de bak van onderen kurk droog!

Zucht,

Niels
 

yoyo

The UK brothers
Ik dacht mij te Herrineren dat sjors zijn hele bak had laten spoelen en stellen, en dat zou prima gegaan zijn.
dus Sjors, kom maar met je verhaal.
 
Sjors heeft hem laten spoelen, maar zijn bak schakelde eigenlijk
al goed! En nu dus nog net iets beter!

Het is overigens best verstandig om de bak preventief te spoelen
voor het behoud van de bak!
Dit staat ook op de website van automaat-spoelen, vandaar
Dat ik met hun contact heb proberen te zoeken, zij hebben
speciale apparatuur om de bak echt goed te kunnen reinigen!

Groeten,

Niels
 
B-Buster zei:
Dat is een kort verhaal. Flink wat olie om te spoelen en een filter.

Amen.

Niels zei:
Sjors heeft hem laten spoelen, maar zijn bak schakelde eigenlijk
al goed! En nu dus nog net iets beter!

Het is overigens best verstandig om de bak preventief te spoelen
voor het behoud van de bak!
Dit staat ook op de website van automaat-spoelen, vandaar
Dat ik met hun contact heb proberen te zoeken, zij hebben
speciale apparatuur om de bak echt goed te kunnen reinigen!

Groeten,

Niels



Tsja ik merkte het pas goed toen ik laatst weer eens jouw Omega mee naar huis had Niels.. snap ook goed dat je je daar aan kan ergeren ! maar verder rijd i echt werelds !

Waardeloos dat ze geen reactie geven Niels, anders maar eens bellen ?



Groetjes,
Sjors
 
R

Ralph

Gast
Niels zei:
Ik zou me er niet zo druk om maken.........

Mijn vorige Omega klapte ook vrij grof van de
3e naar de 4e trap.....
Verder schakelde die bak goed, met 2 ton op de teller!

Nu heb ik een 3.2 en die klapt in elke versnelling, ik eger me
mateloos aan die bak! En er staat pas 130.000km op de klok!

Heb al 2x een bericht naar automaat-spoelen.nl gestuurd, mar
Geen reactie gekregen (waardeloos).......

ik ga dus binnenkort maar eens zelf het olie peil controleren
En eventueel bijvullen ook al is de bak van onderen kurk droog!

Zucht,

Niels

Men werkt niet erg graag aan deze bakken, terwijl deze wel onderhoud moeten hebben.
 
Bovenaan