Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Automaat > vervangen + onderstel revisie

Vega

Medewerker
Administrator
Daar ging ik al van uit. Maar ik ga er ook vanuit dat er geen f10 of f11 als vervanger klaar staat om mee terug naar huis te rijden })_O-

Er gaat vast wel een trein of een bus terug die kant op. En we zijn niet de beroerdste om je af te gooien bij een bushalte of treinstation. :f
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Peter bedoeld te zeggen dat ie genoten heeft van de montagekunsten van de voorganger(s) die eraan gewerkt hebben. De complimenten vlogen voorbij.

Kapot gedraaide bouten, verkeerd gemonteerde bouten/moeren, zoals we het inmiddels bijna gewend zijn. _O-

Jammer om te zien, leuk om het weer allemaal in orde te kunnen maken. De voorkant staat inmiddels weer stevig onder de Omega, binnenkort achter verder.
 

renepaul

Donateur 2022
Jammer dat sommige VOD's er zo'n zooitje van hebben gemaakt.
Dat zou je niet verwachten|:(
Top dat jullie dit meteen goed fixend:)b.
 
Mwah, gister deurpaneel losgehaald bij de Omega van m’n pa. Ook door de VOD ooit eens wat aan gedaan en daar bleken 4 schroeven “kwijt”. O.a. die achter het kleine speakertje. Tot zover “dealers” in Nederland. Daarom komt er geen enkele VOD in NL aan mijn Omega. Rij er altijd voor naar Duitsland en daar is nog nóóit geklooid, altijd uiterst correct. M’n beide Vectra’s die ik hiervoor had zijn ooit ieder één keer naar twee verschillende VODs geweest, kwamen allebei met nieuwe gebreken terug en een gepeperde rekening…
 

Vega

Medewerker
Administrator
De complimenten vlogen voorbij.
Graag gedaan :w
zoals we het inmiddels bijna gewend zijn. _O-
En dat is nog het trieste ervan.
Dat zou je niet verwachten|:(
Mijn verwachtingen van Nederlandse garages en dealers is ver beneden NUL.
Top dat jullie dit meteen goed fixend:)b.
Anders heeft het niet zoveel zin om het op te knappen maar frustrerend is het wel om weer gelijk te krijgen dat 99% het niet kan en daar dan nog dure rekeningen voor durft te schrijven.
Ondanks dat is het allemaal prima gelukt, volgende keer verder.
 

renepaul

Donateur 2022
Gister op bezoek geweest in het OOP service center. :s
En weer eens een ritje mogen maken met de Omega.
De mannen hadden intussen de draagarmen en schokbrekers met veren vervangen van de voorzijde.
Ik heb nooit gemerkt dat er iets mis mee was, maar nu er nieuwe onder zit, merk ik wel een groot verschil.
Stuurt strakker en deint niet meer zo na.
Ik kan alleen maar respect hebben voor de kundigheid van de mannen.
En ze doen ook aan auto's wassen*O*
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Toch mooi hè als je in je eigen auto een rondje mag doen. :s

Aangezien Pino & family overgevlogen waren na hun eigen suikerfeest inderdaad maar even schoongemaakt. Schone Omega(s) gespot. 8)

2022-04-29m1.jpg2022-04-29m2.jpg

De Omega kwam initieel bij ons om de automaatbak + koppelomvormer te wisselen. Dat an sich is niet echt een spannende klus, laten we het erop houden dat we geoefend hebben.

Helaas bleek de bak écht stuk. Na aflevering op de auto ambulance is de Omega de brug op gegaan, dat ging ietwat moeizaam. Even wat vooronderzoek gedaan voor we een week later eraan zouden starten. De dag erna de auto even buiten gezet omdat er een ander project de brug op moest, vervolgens had René zijn Omega er geen zin meer in. Met een hoop geratel gaf de bak te kennen zijn functie officieel gestaakt te zijn. Waarschijnlijk was de laatste krachtsinspanning om deze de ambulance op te rijden de doodsteek geweest. Met veel moeite de brug op geduwd en laten staan tot we eraan konden beginnen.

Na demontage van de carter van de originele bak was duidelijk: dit is oud ijzer. De olie zat vol ijzervijlsel.
2022-03-26 13.37.37.jpg2022-03-26 13.37.52.jpg

Magneet in de carter:
2022-03-26 13.41.35.jpg
Waas door de olie, waarschijnlijk van afgesleten lagers / platen:
2022-03-26 13.41.43.jpg

Magneet door de olie opvangbak gehaald, ook geen positief gezicht. Buiten dat de geur van verbrandde olie overduidelijk zijn verhaal deed:
2022-03-26 14.06.45.jpg

Carter teruggeschroefd en bak eraf gehaald.
2022-03-26 15.38.18.jpg

Gegeven de lading rommel in de olie hebben we ook de oliekoeler vervangen en de leidingen van en naar deze koeler gespoeld. De vervangende bak gemonteerd. Helaas opnieuw wat pech: 1 van de 6 bevestigingspunten waarmee de koppelomvormer vastgezet wordt had kapot schroefdraad. Te slecht om te kunnen repareren.

Beetje jammer na al dat werk. Gelukkig weten we onze spirits altijd weer prima in orde te krijgen
2022-03-26 15.57.04.jpg

Met René afgesproken dat hij zijn originele koppelomvormer zou laten reviseren. Die is met hem mee gegaan. Op dat moment René ook even laten rijden zodat hij kon concluderen of het weer in orde voelde. Mij leek het goed, maar de laatste keer dat ik een 2.2 bestuurde was vele jaren geleden dus liever even een objectief oordeel van de eigenaar.

Dat was gelukkig positief, zodanig dat er meteen vervolgwerk uit rolde. Er was ons gevraagd meteen even naar de rest van de auto te kijken. Daaruit bleek een hele nette basis, met respect voor de km stand. Dat had ook de helft kunnen zijn kijkend naar de onderkant. Wel was eigenlijk de volledige ophanging moe, niet gek na 3 ton rijervaring.

Dus zo doende ging het feest verder. Met veel nieuwe onderdelen.
2022-04-14 18.28.32m.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het weekend erna dus weer vrolijk aan de gang met de vooras.

Draagarmen, deze waren reeds eerder vervangen maar helemaal gaar. Nieuwe Lemförders erin:
2022-04-16 17.47.21.jpg

De veerpoten daarna
2022-04-16 17.34.18.jpg

Bumpstop was meer dan maximaal benut. Dempers uit elkaar gehaald, die gaven helemaal geen tegendruk meer.
2022-04-16 17.34.16.jpg

We hadden René geadviseerd meteen de veren te wisselen. Vast nog origineel, hadden wat roestsporen en bleken ruim 1,5cm ingezakt te zijn en een stuk slapper dan de nieuwe. Daarmee waren nieuwe schokdempers al snel weer achteruit gegaan. Goede additionele investering voor maximaal rendement. d:)b

2022-04-16 18.23.53.jpg
2022-04-16 18.23.58.jpg

Wiellagers en remschijven met de staalborstel op een boormachine goed schoon gemaakt + keramisch vet
2022-04-16 18.36.29.jpg
2022-04-16 18.36.31.jpg
2022-04-16 18.36.55.jpg

Bij de (de)montage bleek er in het verleden iemand met weinig actieve hersencellen aan bezig geweest te zijn. Bouten verkeerd om in het subframe, aan 1 zijde het gat uit gehoond en draadeind van de bout stuk gedraaid. Gelukkig hebben we een grote bak met onderdelen.

2022-04-16 17.47.41.jpg

Links stuk, rechts origineel
2022-04-16 17.53.13.jpg

Rechts stuk, links origineel
2022-04-16 17.54.02.jpg

En daarom zijn we dus niet zo onder de indruk van dealerwerk...

Gelukkig wordt je direct blij van mooie nieuwe onderdelen.

Van
2022-04-16 19.00.42.jpg
Naar
2022-04-16 18.49.57.jpg

En waarom nu niet te lang doorrijden met gare ophanging? Ze krijgen hem niet uitgelijnd.

Zonde van de verder nog prima voorbanden, die nu aan de binnenrand helemaal kaal zijn.

2022-04-28 13.58.14.jpg
2022-04-28 13.58.17.jpg

Gelukkig weer een hoop recht kunnen zetten. Wordt vervolgd, binnenkort de achteras en de inmiddels van revisie terug geleverde koppelomvormer monteren. Dan kan René weer lekker kilometers maken.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Buiten dat de geur van verbrandde olie
René heeft er ook even aan mogen snuffelen.

Dus zo doende ging het feest verder. Met veel nieuwe onderdelen.
Altijd leuk om nieuwe onderdelen van een ander te monteren.

Bij de (de)montage bleek er in het verleden iemand met weinig actieve hersencellen aan bezig geweest te zijn. Bouten verkeerd om in het subframe, aan 1 zijde het gat uit gehoond en draadeind van de bout stuk gedraaid. Gelukkig hebben we een grote bak met onderdelen.
Geheel kansloze montage.

Gegeven de lading rommel in de olie hebben we ook de oliekoeler vervangen en de leidingen van en naar deze koeler gespoeld
Helaas een hoop extra werk.

Wordt vervolgd, binnenkort de achteras en de inmiddels van revisie terug geleverde koppelomvormer monteren. Dan kan René weer lekker kilometers maken
Gaat helemaal goed komen.
Dit wordt weer een strak sturende Omega waar René blij van wordt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het blijft leuk dingen op te lossen waar anderen niet uitkomen door gebrek aan kunde of gewoon geen aandacht. Wel jammer dat de eigenaar daar nadeel van moet ondervinden, gelukkig is het resultaat altijd de compensatiefactor.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
En door.

Na de voorkant ook achter bezig gegaan.

Zoek de verschillen:
2022-05-07 19.49.01.jpg

2022-05-07 19.49.03.jpg

2022-05-07 19.49.36.jpg

2022-05-07 19.49.38.jpg

Op een 4 kolommer moet je soms wat creatief zijn met het inpersen van deze bussen, maar we hebben geoefend :+
2022-05-07 19.52.36.jpg

Schokdempers tevens gewisseld. De oude deden helemaal niets meer.

Verse onderdelen
2022-05-07 21.36.51.jpg

Incl. nieuwe rubbers
2022-05-07 21.36.55.jpg

Toen de oude er nog uit krijgen. Die zaten met de bussen goed vastgeroest en moesten overtuigd worden van hun noodzaak tot vertrek.

Een hamer, wat duidelijke taal ter motivatie en de tang der tangen later was ook dat geregeld.
2022-05-07 21.45.20.jpg

2022-05-07 21.48.34.jpg

Nu wachten op de levering van de nieuwe banden, een uitlijning en dan nog de gereviseerde koppelomvormer monteren, en René kan weer vooruit met de Omega.
 
Bovenaan