Toch mooi hè als je in je eigen auto een rondje mag doen.
Aangezien Pino & family overgevlogen waren na hun eigen suikerfeest inderdaad maar even schoongemaakt. Schone Omega(s) gespot.
De Omega kwam initieel bij ons om de automaatbak + koppelomvormer te wisselen. Dat an sich is niet echt een spannende klus, laten we het erop houden dat we geoefend hebben.
Helaas bleek de bak écht stuk. Na aflevering op de auto ambulance is de Omega de brug op gegaan, dat ging ietwat moeizaam. Even wat vooronderzoek gedaan voor we een week later eraan zouden starten. De dag erna de auto even buiten gezet omdat er een ander project de brug op moest, vervolgens had René zijn Omega er geen zin meer in. Met een hoop geratel gaf de bak te kennen zijn functie officieel gestaakt te zijn. Waarschijnlijk was de laatste krachtsinspanning om deze de ambulance op te rijden de doodsteek geweest. Met veel moeite de brug op geduwd en laten staan tot we eraan konden beginnen.
Na demontage van de carter van de originele bak was duidelijk: dit is oud ijzer. De olie zat vol ijzervijlsel.
Magneet in de carter:
Waas door de olie, waarschijnlijk van afgesleten lagers / platen:
Magneet door de olie opvangbak gehaald, ook geen positief gezicht. Buiten dat de geur van verbrandde olie overduidelijk zijn verhaal deed:
Carter teruggeschroefd en bak eraf gehaald.
Gegeven de lading rommel in de olie hebben we ook de oliekoeler vervangen en de leidingen van en naar deze koeler gespoeld. De vervangende bak gemonteerd. Helaas opnieuw wat pech: 1 van de 6 bevestigingspunten waarmee de koppelomvormer vastgezet wordt had kapot schroefdraad. Te slecht om te kunnen repareren.
Beetje jammer na al dat werk. Gelukkig weten we onze spirits altijd weer prima in orde te krijgen
Met René afgesproken dat hij zijn originele koppelomvormer zou laten reviseren. Die is met hem mee gegaan. Op dat moment René ook even laten rijden zodat hij kon concluderen of het weer in orde voelde. Mij leek het goed, maar de laatste keer dat ik een 2.2 bestuurde was vele jaren geleden dus liever even een objectief oordeel van de eigenaar.
Dat was gelukkig positief, zodanig dat er meteen vervolgwerk uit rolde. Er was ons gevraagd meteen even naar de rest van de auto te kijken. Daaruit bleek een hele nette basis, met respect voor de km stand. Dat had ook de helft kunnen zijn kijkend naar de onderkant. Wel was eigenlijk de volledige ophanging moe, niet gek na 3 ton rijervaring.
Dus zo doende ging het feest verder. Met veel nieuwe onderdelen.