Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Automatische versnellingsbak bonkt en zuigt erg hard??

Afgelopen winter begon mijn versnellingsbak soms te bonken. Dit was meestal met het afrijden op een rotonde, gas los, versnellingsbak ontkoppelde zonder dat de auto tot stilstand was gekomen, gas geven en de versnellingsbak bonkte met het "late" koppelen.

Eerste gedachte: oliepijl van de bak te laag. Dus de brug op, 2 liter olie meegenomen en die werd er ingezogen als een gek (met lopende motor). De flessen werden echt leeggeslurpt en bijna vacuum getrokken. Die 2 liter ging er in en ja, toen was de olie voor bijvullen op.

Vervolgens een rondje gereden en alles was weer ok. Dat heeft een tijdje prima gewerkt en nu is het weer dat de automaat soms bonkt. Nu met overschakelen en met name in de sport stand.

Nu vertelde mij iemand dat de ontluchting van de bak mogelijk op het vacuum is aangesloten...?? Kan dat? Of hebben jullie meer suggesties?

De bak lekt niet, er zijn geen foutcodes. Wel gaf de bak een temperatuur aan van 170 graden met uitlezen??? Kan dat er mee te maken hebben? Het verklaart nog niet het sterke zuigen. Waar haalt de bak die temperatuurmeting eigenlijk vandaan?

Alvast bedankt!
 
Hallo Jack,

Dat zullen we dan zeker eens gaan laten doen! Heb je toevallig een idee over dat zuigen? Hoort dat? Of heeft dat ook te maken met die rembanden?
Bedankt alvast weer eens!

Groeten,

Mark
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal alle suggesties doorgeven!

Henri, zou dit er voor kunnen zorgen dat de bak zo zuigt en daarmee olie verdwijnt?
 
R

Ralph

Gast
gezien jou tekst, zuigt de oliepomp dit gewoon weg en werkt de bak na behoren.
het bonken word daadwerkelijk veroorzaakt door de banden zeker het ontkoppelen en het erin klappen.
gebruik hiervoor dan ook de juiste olie je heb een atf 2 en 3.

de ontluchtingsslang boven op de bak moet naar het hoogste punt lopen onder de motorkap en zit gelust in een tayrap naast de 3 wegklep, hangt deze te laag zal tijdens het rijden hier de olie uit lopen doordat deze uitzet in de bak, en het gaat hard kan ik je vertellen.
 
Bovenaan