Illuminat0r
KnuffelBelg
Alhier wat tips om de dakhemel eruit te krijgen zonder brokken te maken.
Neem eerst en vooral heel rustig je tijd om dat voor te bereiden!
Het effectief uitnemen van de dakhemel moet je minimaal met 2 personen doen in geval van een Caravan!
De Limousine heb ik destijds alleen gedaan, maar 2 personen had toch handiger geweest.
Het verhaal is nu geschreven voor de Caravan.
Voor de Limousine gelden algemeen dezelfde regels, alleen heb je daar de veiligheidsnet-haken niet natuurlijk.
Foto's heb ik van die demontage niet.
Bouw eerst alle bekledingspanelen rondom de dakhemel uit.
Voor de C-stijl moet je met een dop 21 de gordel even losmaken om dat paneel weg te kunnen nemen.
Je kan best onmiddellijk de gordel weer vastzetten want hier zitten nogal wat rondellen en spacers in een bepaalde volgorde
[FOTO]
De B-stijl kan je gewoon even los laten hangen, die gordel moet niet los. Dat paneel schuift naar beneden over de gordel heen.
Vergeet de kofferverlichting niet uit de houder te klikken, en de kabeltjes los te trekken
Voor de schuifdak bedienings-eenheid moet je onder de interieurverlichting 2 schroeven losmaken.
Daarna trek je de knop van de potentiometer, en klik je de potentiometer los van de afwerkkap (2 zwarte clipjes)
[FOTO]
De veiligheidsnet-kappen is een stuk met vereist hulpstuk. Deze zitten nl. vast met uitzet-pluggen (dank aan Vega hiervoor)
Je duwt die pinnetjes best wat terug met een 'special tool', om ze daarna met een tang volledig terug te trekken:
By illuminat0r at 2010-05-02
By illuminat0r at 2010-05-02
De special tool is eigenlijk gewoon een haakse-platte-schroevendraaier
Ook moeten er nog 2 plugjes uit de hemel getrokken worden bij de Caravan.
Dit zijn gewonen denne-appeltjes, dus geen speciaal gedoe.
Nu hangt de hemel nog steeds vast aan uitgeplooide stukjes dak-chassis. (6)
Vanaf hier moet je echt wel met zen 2 aan de slag.
Leg de achterbank plat, zo kan je makkelijk het voorste deel vasthouden en naar achter uit de Omega klauteren.
Werk rustig de dakhemel één voor één voorbij die chassis-steuntjes. Let hierbij op dat je de dakhemel niet breekt op die punten.
Werk van voor naar achter, dat ging bij mij althans vrij makkelijk.
Veel plezier
Neem eerst en vooral heel rustig je tijd om dat voor te bereiden!
Het effectief uitnemen van de dakhemel moet je minimaal met 2 personen doen in geval van een Caravan!
De Limousine heb ik destijds alleen gedaan, maar 2 personen had toch handiger geweest.
Het verhaal is nu geschreven voor de Caravan.
Voor de Limousine gelden algemeen dezelfde regels, alleen heb je daar de veiligheidsnet-haken niet natuurlijk.
Foto's heb ik van die demontage niet.
Bouw eerst alle bekledingspanelen rondom de dakhemel uit.
Voor de C-stijl moet je met een dop 21 de gordel even losmaken om dat paneel weg te kunnen nemen.
Je kan best onmiddellijk de gordel weer vastzetten want hier zitten nogal wat rondellen en spacers in een bepaalde volgorde
[FOTO]
De B-stijl kan je gewoon even los laten hangen, die gordel moet niet los. Dat paneel schuift naar beneden over de gordel heen.
Vergeet de kofferverlichting niet uit de houder te klikken, en de kabeltjes los te trekken
Voor de schuifdak bedienings-eenheid moet je onder de interieurverlichting 2 schroeven losmaken.
Daarna trek je de knop van de potentiometer, en klik je de potentiometer los van de afwerkkap (2 zwarte clipjes)
[FOTO]
De veiligheidsnet-kappen is een stuk met vereist hulpstuk. Deze zitten nl. vast met uitzet-pluggen (dank aan Vega hiervoor)
Je duwt die pinnetjes best wat terug met een 'special tool', om ze daarna met een tang volledig terug te trekken:
By illuminat0r at 2010-05-02
By illuminat0r at 2010-05-02
De special tool is eigenlijk gewoon een haakse-platte-schroevendraaier
Ook moeten er nog 2 plugjes uit de hemel getrokken worden bij de Caravan.
Dit zijn gewonen denne-appeltjes, dus geen speciaal gedoe.
Nu hangt de hemel nog steeds vast aan uitgeplooide stukjes dak-chassis. (6)
Vanaf hier moet je echt wel met zen 2 aan de slag.
Leg de achterbank plat, zo kan je makkelijk het voorste deel vasthouden en naar achter uit de Omega klauteren.
Werk rustig de dakhemel één voor één voorbij die chassis-steuntjes. Let hierbij op dat je de dakhemel niet breekt op die punten.
Werk van voor naar achter, dat ging bij mij althans vrij makkelijk.
Veel plezier