Vervangen oliekoeler V6 .
Als u merkt dat het koelvloeistof tank leeg raakt en er ligt nergens een plas onder de auto, wordt door de garage meestal de schuld aan de koppakking gegeven.
Helaas is dit meestal de verkeerde diagnose. Hoogst waarschijnlijk is het de oliekoeler.
Deze zit verstopt midden in de V.
Tip: Als u aan deze werkzaamheden begint kunt u het beste meteen de volgende onderdelen mee vervangen:
Olie en filter
Bougies.
Als u last heeft van een naar olie stinkende motor neem dan ook meteen de klepdeksel pakkingen mee.
En de driewegklep (indien airco).
Vergeet niet de o-ringen van de plenum, de aluminium ringen voor de olie koeler en nieuwe bouten voor door de olie leidingen.
Dit werk is het beste te doen met koude motor.
Let op: Zorg voor een veilige ondersteuning van uw omega.
Tap de olie af.
Verwijder de olie filter.
Draai de aftap van de radiator los ( links voor onder in een rood dopje)
en laat de koelvloeistof af.
Laat de auto weer zakken voor een beter bereikbaarheid van het blok.
Schroef de slangklemmen rood los en verwijder de slangen / buizen
Knijp daarna met een tang de koelslangen los geel.
De vacuümslang van de rembekrachtiger los draaien Blauw
De voorste stekker groen los halen.
De ERG klep paars los draaien.
De gaskabel van het kogeltje los wippen.
Indien cc een veerringetje weg halen en de kabel van de kogel nemen.
Nu kun je de kabels naar achter trekken en de twee torx boutjes losdraaien en de plaat met de kabels aan de kant leggen.
Draai de 4 torx bouten los op de boven zijde van de plenum.
Til de inlaat plenum voorzichtig op.(hier zitten 6 o-ringen onder)
Trek de plenum naar voren en haal dan de tweede stekker groen los.
Vervolgens neem je de vier slangetjes grijs los op de achterzijde van het blok.
Nu kun je de inlaat plenum weg nemen.
Nu zie je de inlaat met de injector brug.
Hier zit naast elke injector een torx bout.
Dit zijn er 6. Als deze los zijn til voorzichtig de inlaat op. En trek deze iets naar voren.
Je kunt nu de stekker rood en de vacuum slangetje los trekken.
Neem nu de brug weg.
Duw papier of iets dergelijke in de inlaatpoorten zodat hier niks in kan vallen.
Je kunt nu het zwart plastik blok los schroeven en weg nemen.
Zorg er wederom voor dat er papier of iets dergelijke in de cilinderkop zit zodat er niks in de kop kan vallen.
Nu zie je de olie leidingen en de afdekkap van de olie koeler.
Draai de bouten in de leidingen voorzichtig los.(Geen ramp als ze afbreken je moet toch de koeler vervangen).
Als ze los zijn dan druk je ze naar de rechter zijde weg.
Draai nu de torx boutjes los van het deksel en neem dit weg. Je ziet nu de olie koeler.
Neem deze eruit.
Nu is het belangrijk dat je alles heel goed schoonmaakt.
Je kunt nu beginnen met het opbouwen van de motor.
Indien gebruik wordt gemaakt van vloeibare pakking is het verstandig om de volgende dag het blok pas af te vullen met koelvloeistof en niet eerder te starten dan dat het blok gevuld is.
Je kunt lst hebben van een zogenaamd "lucht slot"
Dit wil zeggen dat er geen koelvloeistof naar de kachel unit gaat waardoor deze niet warm wordt.
In dit geval de motor zonder dop op het koelvloeistof reservoir laten draaien. Er zal flink wat lucht uit komen. Tevens de ecc of draaiknoppen op max zetten.
Wil dit niet helpen, dan de auto aan de rechter voorzijde iets opkrikken.
De auteur is niet aansprakelijk voor schade van eender welke soort.
Veel succes.
Gr Jack
Als u merkt dat het koelvloeistof tank leeg raakt en er ligt nergens een plas onder de auto, wordt door de garage meestal de schuld aan de koppakking gegeven.
Helaas is dit meestal de verkeerde diagnose. Hoogst waarschijnlijk is het de oliekoeler.
Deze zit verstopt midden in de V.
Tip: Als u aan deze werkzaamheden begint kunt u het beste meteen de volgende onderdelen mee vervangen:
Olie en filter
Bougies.
Als u last heeft van een naar olie stinkende motor neem dan ook meteen de klepdeksel pakkingen mee.
En de driewegklep (indien airco).
Vergeet niet de o-ringen van de plenum, de aluminium ringen voor de olie koeler en nieuwe bouten voor door de olie leidingen.
Dit werk is het beste te doen met koude motor.
Let op: Zorg voor een veilige ondersteuning van uw omega.
Tap de olie af.
Verwijder de olie filter.
Draai de aftap van de radiator los ( links voor onder in een rood dopje)
en laat de koelvloeistof af.
Laat de auto weer zakken voor een beter bereikbaarheid van het blok.
Schroef de slangklemmen rood los en verwijder de slangen / buizen
Knijp daarna met een tang de koelslangen los geel.
De vacuümslang van de rembekrachtiger los draaien Blauw
De voorste stekker groen los halen.
De ERG klep paars los draaien.
De gaskabel van het kogeltje los wippen.
Indien cc een veerringetje weg halen en de kabel van de kogel nemen.
Nu kun je de kabels naar achter trekken en de twee torx boutjes losdraaien en de plaat met de kabels aan de kant leggen.
Draai de 4 torx bouten los op de boven zijde van de plenum.
Til de inlaat plenum voorzichtig op.(hier zitten 6 o-ringen onder)
Trek de plenum naar voren en haal dan de tweede stekker groen los.
Vervolgens neem je de vier slangetjes grijs los op de achterzijde van het blok.
Nu kun je de inlaat plenum weg nemen.
Nu zie je de inlaat met de injector brug.
Hier zit naast elke injector een torx bout.
Dit zijn er 6. Als deze los zijn til voorzichtig de inlaat op. En trek deze iets naar voren.
Je kunt nu de stekker rood en de vacuum slangetje los trekken.
Neem nu de brug weg.
Duw papier of iets dergelijke in de inlaatpoorten zodat hier niks in kan vallen.
Je kunt nu het zwart plastik blok los schroeven en weg nemen.
Zorg er wederom voor dat er papier of iets dergelijke in de cilinderkop zit zodat er niks in de kop kan vallen.
Nu zie je de olie leidingen en de afdekkap van de olie koeler.
Draai de bouten in de leidingen voorzichtig los.(Geen ramp als ze afbreken je moet toch de koeler vervangen).
Als ze los zijn dan druk je ze naar de rechter zijde weg.
Draai nu de torx boutjes los van het deksel en neem dit weg. Je ziet nu de olie koeler.
Neem deze eruit.
Nu is het belangrijk dat je alles heel goed schoonmaakt.
Je kunt nu beginnen met het opbouwen van de motor.
Indien gebruik wordt gemaakt van vloeibare pakking is het verstandig om de volgende dag het blok pas af te vullen met koelvloeistof en niet eerder te starten dan dat het blok gevuld is.
Je kunt lst hebben van een zogenaamd "lucht slot"
Dit wil zeggen dat er geen koelvloeistof naar de kachel unit gaat waardoor deze niet warm wordt.
In dit geval de motor zonder dop op het koelvloeistof reservoir laten draaien. Er zal flink wat lucht uit komen. Tevens de ecc of draaiknoppen op max zetten.
Wil dit niet helpen, dan de auto aan de rechter voorzijde iets opkrikken.
De auteur is niet aansprakelijk voor schade van eender welke soort.
Veel succes.
Gr Jack