Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

b1 koelvloeistof verdwijn truck

de laatste tijd blijft ons ook niks gespaard, zo n ook dat onze trouwe ommie serieuze hart problemen vertoont.
op misterieuze wijze is de 3ltr v6 ineens meer olie als brandstof gaan verbruiken, en dan heb ik het over ruim 2ltr op nog geen 4000km maar het loopt niet via de zuigers weg maar wat ik kan zien via alle hoeken en gaten naar buiten het blok, de auto ids 1 grote vette bende onder de kap en onder de auto. nu het zorg wekkender probleem, het koelvloeistof verbruik. sinds 2 dagen is het reservoir na 100 km leeg!!!!! de motor gooit het er niet uitwendig uit, ik kan geen lekkages ontdekken, wel is de uitlaat nat n de achterkant van de auto is een vette bende, dus eerste gedachte een lekke koppakking maar de motor pluimt niet zowel koud als warm niet, motor vertoont ook geen problemen start gewoon op 6 cilinders en doet goed zijn werk, dus zou het eigenlijk geen lekke pakking kunnen zijn, maar sluit het nog niet uit. met de warme buiten temp. loopt de motor temp op naar 100 graden de fans draaien volop maar krijgen het niet terug gekoeld met belastte motor loopt de temp rgelmatig op naar kookpunt, onbelast niet. reservoir is dan ook leeg, dan kun je er 1,5 tot 2,5 liter bijvullen je hoort dat er lucht zit. kachel word niet super warm maar wel warm, radiateur is ook warm net als alle slangen. motor bouwt geen druk op, pas als je de dop van reservoir los draaid komt het water niveau omhoog en loopt uit de tank dan voel je dat de slangen wat harder worden. de retour loop van de kvs komt bij belasting van de motor pas opgang niet bij stationair draaien. thermostaat en waterpomp denk ik zelf aan, want het kvs zoekt de kortste weg terug en neemt niet het hele circuit gezien eerdere constateringen. ik wil een compressie test doen en koelsysteem op druk zetten om lekkage uit te sluiten. om nu zomaar de pomp en thermostaat te vervangen zit ik nu ff niet op te wachten op werk wat mischien overbodig is, vandaar mijn vraag of iemand de zelfde gedachten heeft of andere iedeen, 3 weg klep is droog en ww weet ik nu nog niet, zal morgen de elec. pomp ook eens checken. gr,martijn
 
Lucht in het systeem.

Als je de dop los draait en er komt water omhoog dan zit er vaak nog lucht in.

Laat hem eens een half uurtje zonder dop draaien vul hem dan bij en ga eens een stukje rijden.

Gr Jack
 
Lekke koppakking kan het nog steeds zijn... Sjors zit momenteel hier en wij zijn even aan het brainstormen (ja, dat is een storm in een glas water, i know :P)
Sjors had nml ook een lekker kop met zijn A2 en merkte daar bar weinig van, qua pluimen en lopen. Ook mijn vorige Omega had een lekke koppakking en daar was ook geen prestatieverlies merkbaar.

Waar ik me meer zorgen over maak is het olieverlies...
Waar ik aan denk ik een lekke voetpakking of eventueel een gescheurde kop, wat Jeroen ook al zei.

Aan te raden is om druk op het koelsysteem te zetten en controleren op sludge.
 
sleutel13 zei:
scheur in de kop. Dat is het enigste wat ik kan bedenken.

is een optie die ik zeker niet uitsluit.


jack dat er lucht in het systeem zit is een duidelijk verhaal maar ik heb al diverse malen ruim de tijd genomen
om te ontluchten maar met weinig resultaat, kan een hard nekkige bel lucht zijn natuurlijk.



ruud ik sluit niks uit op het moment en testen ga ik zeker doen, straks een over duidelijk lek gevonden wat er gister niet zat, 3 weg klep spuit het koelwater met een belastte motor en kachel aan er enorm uit aan de voorzijde, dus die moet zoiezo worden vervangen
dus daar is de verdwijn truck gevonden en de lucht toevoer. voor in het kvss. en het mooie is ook een motor storing erbij te hebben }:)
 
Kop op, Martijn. Jij hebt, volgens mij, 526 Omega's daar staan die als donor kunnen dienen voor reserve onderdelen.
Wel qudt dat het weer een hoop werk oplevert...
Stukje bij beetje aanpakken en oplossen, Martijn.
Andere oplossing is om haar weg te brengen, maar dan gaat het pijn doen op een andere plek...
Succes iig :>

:w Ruud
 
Bovenaan