de laatste tijd blijft ons ook niks gespaard, zo n ook dat onze trouwe ommie serieuze hart problemen vertoont.
op misterieuze wijze is de 3ltr v6 ineens meer olie als brandstof gaan verbruiken, en dan heb ik het over ruim 2ltr op nog geen 4000km maar het loopt niet via de zuigers weg maar wat ik kan zien via alle hoeken en gaten naar buiten het blok, de auto ids 1 grote vette bende onder de kap en onder de auto. nu het zorg wekkender probleem, het koelvloeistof verbruik. sinds 2 dagen is het reservoir na 100 km leeg!!!!! de motor gooit het er niet uitwendig uit, ik kan geen lekkages ontdekken, wel is de uitlaat nat n de achterkant van de auto is een vette bende, dus eerste gedachte een lekke koppakking maar de motor pluimt niet zowel koud als warm niet, motor vertoont ook geen problemen start gewoon op 6 cilinders en doet goed zijn werk, dus zou het eigenlijk geen lekke pakking kunnen zijn, maar sluit het nog niet uit. met de warme buiten temp. loopt de motor temp op naar 100 graden de fans draaien volop maar krijgen het niet terug gekoeld met belastte motor loopt de temp rgelmatig op naar kookpunt, onbelast niet. reservoir is dan ook leeg, dan kun je er 1,5 tot 2,5 liter bijvullen je hoort dat er lucht zit. kachel word niet super warm maar wel warm, radiateur is ook warm net als alle slangen. motor bouwt geen druk op, pas als je de dop van reservoir los draaid komt het water niveau omhoog en loopt uit de tank dan voel je dat de slangen wat harder worden. de retour loop van de kvs komt bij belasting van de motor pas opgang niet bij stationair draaien. thermostaat en waterpomp denk ik zelf aan, want het kvs zoekt de kortste weg terug en neemt niet het hele circuit gezien eerdere constateringen. ik wil een compressie test doen en koelsysteem op druk zetten om lekkage uit te sluiten. om nu zomaar de pomp en thermostaat te vervangen zit ik nu ff niet op te wachten op werk wat mischien overbodig is, vandaar mijn vraag of iemand de zelfde gedachten heeft of andere iedeen, 3 weg klep is droog en ww weet ik nu nog niet, zal morgen de elec. pomp ook eens checken. gr,martijn
op misterieuze wijze is de 3ltr v6 ineens meer olie als brandstof gaan verbruiken, en dan heb ik het over ruim 2ltr op nog geen 4000km maar het loopt niet via de zuigers weg maar wat ik kan zien via alle hoeken en gaten naar buiten het blok, de auto ids 1 grote vette bende onder de kap en onder de auto. nu het zorg wekkender probleem, het koelvloeistof verbruik. sinds 2 dagen is het reservoir na 100 km leeg!!!!! de motor gooit het er niet uitwendig uit, ik kan geen lekkages ontdekken, wel is de uitlaat nat n de achterkant van de auto is een vette bende, dus eerste gedachte een lekke koppakking maar de motor pluimt niet zowel koud als warm niet, motor vertoont ook geen problemen start gewoon op 6 cilinders en doet goed zijn werk, dus zou het eigenlijk geen lekke pakking kunnen zijn, maar sluit het nog niet uit. met de warme buiten temp. loopt de motor temp op naar 100 graden de fans draaien volop maar krijgen het niet terug gekoeld met belastte motor loopt de temp rgelmatig op naar kookpunt, onbelast niet. reservoir is dan ook leeg, dan kun je er 1,5 tot 2,5 liter bijvullen je hoort dat er lucht zit. kachel word niet super warm maar wel warm, radiateur is ook warm net als alle slangen. motor bouwt geen druk op, pas als je de dop van reservoir los draaid komt het water niveau omhoog en loopt uit de tank dan voel je dat de slangen wat harder worden. de retour loop van de kvs komt bij belasting van de motor pas opgang niet bij stationair draaien. thermostaat en waterpomp denk ik zelf aan, want het kvs zoekt de kortste weg terug en neemt niet het hele circuit gezien eerdere constateringen. ik wil een compressie test doen en koelsysteem op druk zetten om lekkage uit te sluiten. om nu zomaar de pomp en thermostaat te vervangen zit ik nu ff niet op te wachten op werk wat mischien overbodig is, vandaar mijn vraag of iemand de zelfde gedachten heeft of andere iedeen, 3 weg klep is droog en ww weet ik nu nog niet, zal morgen de elec. pomp ook eens checken. gr,martijn