Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1] X30XE Temperatuur loopt hoog op bij stilstand

Hey mensen,

Mijn temperatuur loopt altijd snel op naar de 98 graden, bij heet weer is het veel erger en tikt hij in de binnenstad constant de 100 graden aan.
Ik draai al een tijdje zonder airco omdat hij er meer last van heeft met de airco aan, alsof de extra hitte van de condensor het teveel wordt.
Het echte probleem is dat als ik de motor af zet en even later weer start staat die meter helemaal op de max! hij gaat dan langzaam terug naar de 100 maar hij loopt niet fantastisch tot hij weer bij de 100 is. Het lijkt wel alsof hij na het af zetten de hitte niet kwijt kan. ook met afgezette motor blijft de vin dan nog even draaien maar dat lijkt dus niets uit te halen.

- de vin slaat gewoon netjes aan, ook bij ECO stand. de '1e stand' van de vin begint als de temp. meter bij ongeveer 98 graden is, de meter op de klok schiet dan wel een paar graden extra omhoog en als de vin weer uit gaat gaan die paar graden extra er ook weer af. Hij stopt met koelen bij de 96 graden op de klok maar dat haalt hij niet met warm weer.
- als ik stationnair de motor op ongeveer 2000 toeren houd lijkt hij iets sneller terug te koelen (doorstroming?)
- De auto heeft al heel lang ergens een koelvloeistoflekkage zitten die ik niet gevonden krijg. (luchtbel?)

thermostaat schijnt nogal een werk te zijn om erbij te komen.
nou blijkt er een 2e thermostaatje in de radiateur te zitten die nogal eens de geest geeft.

sorry voor het hele verhaal, wat vinden jullie? :?
 
R

Ralph

Gast
Massa probleem, de vraag is daarom dan ook word hij werkelijk zo heet? ik lees ook nergens dat de omega alle drie de vinnen op hoge toeren inschakelt.
Wel leest ik zodra er stroom gevraagd wordt dat de motor slechter gaat lopen. Het nakoelen is normaal bij deze motoren. Uitlezen met de tech2 geeft vaak uitsluitsel,
kun je gelijk meten of de motor werkelijk zo heet wordt.
Een massastrip vanaf de motor naar de carrosserie en vanaf de carrosserie naar de accu lost vaak het probleem op.
 
Bovenaan