Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

B2 beste Blok Omega V6

Heren

Nu ben ik heel nieuwsgierig wat nou het beste blok is geweest in zn uitvoering bouwjaar enz.
Ik ben niet zon groten kenner,maar heb zoveel verschillende storys gehoord nu.
V6 2.5
V6 2.6
V6 3.0
V6 3.2
Wie weet het.?
Ralp?
Vega?
Yoyo?
Joep?

Ben benieuwd gr Henk
 

Joep

Verbannen
Ik rij zelf geen V6 uitvoering maar ik denk dat de 3.0 het beste blok is voor een Omega qua betrouwbaarheid + rijbaarheid. Je hebt genoeg vermogen tot je beschikking en de motor gaat al even mee dus met de betrouwbaarheid zit het dan ook wel snor mits het juiste onderhoud wordt toegepast. Dat laatste is voor elke motor wel van toepassing.

De 2.6 en 3.2 motoren lees ik verschillende dingen over. Onverklaarbare motorstoringslampjes die gaan branden door lambdawaardes die niet verklaarbaar zijn. Paul en DaanMv6 kunnen hier over meepraten. Aan de andere kant hebben die blokken wel bobinebruggen ipv bougiekabels met een losse bobine en geen EGR gezeik. Verder spreek ik zelf niet uit ervaring dus ik kan hier niet goed over oordelen. De korte periode dat ik een 3.2 heb gehad was een probleemloze. De anderen die al veel langer met deze motoren rijden kunnen je beter vertellen over hun ervaringen.

De 2.5 en 3.0 blokken lopen al sinds 1994 mee dus kunnen ze wat gedateerd zijn maar aan de andere kant, iets wat bewezen goed is hoeft niet veranderd te worden.
 

tonboy

Verbannen
heb Berry daar wel een over gehoord. Je zou hem eens moeten vragen. Hij zweert volgens mij bij het blok uit een MV6
 
R

Ralph

Gast
2.5 en 3.0

minpunten,

koppakking 3.0 aan de bestuurderszijde vaak lek aangetroffen.
eco troep.
egr klep.
moeilijker bereikbare distriebutieriem dan de 2.6 en de 3.2
dismodule lastig te bereiken.
bougie kabels.
geen drive by wire. (elektronisch gasklephuis)

2.6 en 3.2

minpunten

4 lambdasondes, storingsgevoelig.
geknepen motoren, respectievelijk 181 pk en 219 pk.

voor de rest blijven het wrakken. O-)
 
Nou inderdaad.....

Ik Vind het elektrische gas bij de nieuwere mororen echt een vooruitgang, en dan vooral omdat de cruisecontrol veel lekkerder werkt.
Ook is de automaat slimmer! Tegen een berg op schakeld deze bijvoorveeld veel later door als op een vlakke weg, of pas als het weer af vlakt!
Als je bijv. Op cruisecontrol onderweg bent, en de weg daalt af, dan gaat de bak zelf terug schakelen om toch snelheid te kunnen houden.
Ik heb dit verschil vd zomer in de bergen goed gemerkt.

Dit zijn trouwens de verschillen die ik merk in m'n b2 3.2v6 t.o.v. mijn vorige 3.0mv6

Ook merk ik het verschil in koppel best wel! Kans is als je ze naast elkaar zet van 0 tot 100 het verschil in snelheid klein is, maar het voelt allemaal onderin net wat sterker.

Ook heb je dat gierende ding niet meer bij een koude 2.5 of 3.0 motor, wat overigens snel op te lossen is door de stekker er af te halen.

De 3.2 heeft dan wel weer 4 katalysatoren! Dat kan een nadeel zijn!
Ik heb 2 van mn lambda's moeten verzetten een jaar geleden, en sinds dien geen mm lampje meer gezien!
 
Ik zou idd voor een van de meest recente blokken gaan. Een 2.6 of 3.2 dus. Veel minder aanbouwdelen. En die twee extra lambda's neem ik dan maar voor lief.
 
Vega zei:
jacques zei:
goh wat zijn jullie positief over jullie auto s

Moet jij ook zijn, die van jouw gaat toch nooit kapot.
sorry ik zou het echt wel meldden als er rare dingen mee zijn maar tot nu toe niks ongewoons gehad heeft ook nog niet zoveel km ervaring mss dat dat er mee te maken heeft of gewoon zuinig er op zijn zou ook kunnen al doe ik niks aparts
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik weet niet of er hier nog een volgende Omega gaat komen, maar als het er eentje wordt dan gaat mijn voorkeur uit naar (wederom) een 3.0. Heb het idee dat daar minder mee is dan met de 3.2, onze UK buren bevestigen dat idee wel als ik daar een beetje de verhalen doorlees.

Niels zei:
Ik Vind het elektrische gas bij de nieuwere mororen echt een vooruitgang, en dan vooral omdat de cruisecontrol veel lekkerder werkt.
Ik zie dat meer als een persoonlijke voorkeur. Doe mij de gaskabel maar, dat DBW vind ik minder fijn rijden. De CC reageert wel beter, dat ben ik met je eens.

Ook is de automaat slimmer! Tegen een berg op schakeld deze bijvoorveeld veel later door als op een vlakke weg, of pas als het weer af vlakt!
Als je bijv. Op cruisecontrol onderweg bent, en de weg daalt af, dan gaat de bak zelf terug schakelen om toch snelheid te kunnen houden.
Ik heb dit verschil vd zomer in de bergen goed gemerkt.
Dat heeft met de software versie van je bak te maken, niet met het 3.2 zijn. B1 en B2 verschillen daarin, de software versie die nu in mijn B2 staat is niet beschikbaar voor de B1 (MV6), die laatste kan tot versie 6 geloof ik, terwijl B2 tot v8 kon. En dat terwijl beiden in basis dezelfde motor/bak combinatie hebben. Sinds ik de B2 heb laten updaten door Peter, ervaar ik precies hetzelfde als jij. Schakelt veel mooier terug en inderdaad gaat hij slimmer om met bepaalde situaties. Me likes. Binnenkort dus maar een B2 computer regelen en in de MV6 zetten en kijken of het dan wel kan.

Dit zijn trouwens de verschillen die ik merk in m'n b2 3.2v6 t.o.v. mijn vorige 3.0mv6
;)

jacques zei:
Vega zei:
jacques zei:
goh wat zijn jullie positief over jullie auto s

Moet jij ook zijn, die van jouw gaat toch nooit kapot.
sorry ik zou het echt wel meldden als er rare dingen mee zijn maar tot nu toe niks ongewoons gehad heeft ook nog niet zoveel km ervaring mss dat dat er mee te maken heeft of gewoon zuinig er op zijn zou ook kunnen al doe ik niks aparts

Of hoe kritisch je bent. Wat de een als goed beoordeeld zou een ander vervangen.

Van weinig km's rijden blijft een auto niet per definitie beter.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik bezig geen rijstijl waarbij dat soort systemen vaak hun werk moeten doen, of het nu TC is of ESP. :P
 
B-Buster zei:
Ik weet niet of er hier nog een volgende Omega gaat komen, maar als het er eentje wordt dan gaat mijn voorkeur uit naar (wederom) een 3.0. Heb het idee dat daar minder mee is dan met de 3.2, onze UK buren bevestigen dat idee wel als ik daar een beetje de verhalen doorlees.

Niels zei:
Ik Vind het elektrische gas bij de nieuwere mororen echt een vooruitgang, en dan vooral omdat de cruisecontrol veel lekkerder werkt.
Ik zie dat meer als een persoonlijke voorkeur. Doe mij de gaskabel maar, dat DBW vind ik minder fijn rijden. De CC reageert wel beter, dat ben ik met je eens.

Ook is de automaat slimmer! Tegen een berg op schakeld deze bijvoorveeld veel later door als op een vlakke weg, of pas als het weer af vlakt!
Als je bijv. Op cruisecontrol onderweg bent, en de weg daalt af, dan gaat de bak zelf terug schakelen om toch snelheid te kunnen houden.
Ik heb dit verschil vd zomer in de bergen goed gemerkt.
Dat heeft met de software versie van je bak te maken, niet met het 3.2 zijn. B1 en B2 verschillen daarin, de software versie die nu in mijn B2 staat is niet beschikbaar voor de B1 (MV6), die laatste kan tot versie 6 geloof ik, terwijl B2 tot v8 kon. En dat terwijl beiden in basis dezelfde motor/bak combinatie hebben. Sinds ik de B2 heb laten updaten door Peter, ervaar ik precies hetzelfde als jij. Schakelt veel mooier terug en inderdaad gaat hij slimmer om met bepaalde situaties. Me likes. Binnenkort dus maar een B2 computer regelen en in de MV6 zetten en kijken of het dan wel kan.

Dit zijn trouwens de verschillen die ik merk in m'n b2 3.2v6 t.o.v. mijn vorige 3.0mv6
;)

jacques zei:
Vega zei:
jacques zei:
goh wat zijn jullie positief over jullie auto s

Moet jij ook zijn, die van jouw gaat toch nooit kapot.
sorry ik zou het echt wel meldden als er rare dingen mee zijn maar tot nu toe niks ongewoons gehad heeft ook nog niet zoveel km ervaring mss dat dat er mee te maken heeft of gewoon zuinig er op zijn zou ook kunnen al doe ik niks aparts

Of hoe kritisch je bent. Wat de een als goed beoordeeld zou een ander vervangen.

Van weinig km's rijden blijft een auto niet per definitie beter.
heeft niets met kritisch te maken als iets kapot is is het kapot en moet het vervangen worden maar als alles werkt hoef je het ook niet te vervangen anders kan ik net zo goed mijn geld in de plomp gooien
 

Vega

Medewerker
Administrator
Jacques waarom quote je nu weer klakkeloos een heel bericht.
Zo is er niks van te maken van waarop je reageert en wat je zegt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
_O-

Die heb ik alleen in de B2 zitten, niet in de andere 2. Maar er ligt er nog wel eentje klaar. :P

Sper + 265'ers zorgen ervoor dat de TC volledig te laat komt áls ie gaat, dat dan weer wel.
 
Bovenaan