Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

(B2) Distributiewissel Y32SE

Beste mensen,

Een dezer dagen ben ik van plan mijn Omega te voorzien van een frisse distributieset. Echter, het verkrijgen (lenen) van een setje speciaalgereedschap blijkt uiterst lastig.
Ik vraag me dan ook af of deze klus te doen is zonder dit blokkeergereedschap of enkel met twee blokkeerblokjes voor de nokkenassen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Verdere tips en aanwijzingen ook van harte welkom!

Alvast bedankt!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Is ook zonder te doen, alleen voor het beste resultaat en het perfect op tijd kunnen zetten is het setje wel handig.
 
deze gereedschapsset moet je eigenlijk altijd gebruiken ik snap de weerstand wel een beetje bij het uitlenen ik heb zelf al jaren de set liggen en vooral in het begin waren ze erg duur heb zelfs al in de garage waar ik werkte al meegemaakt dat je met een dikke borg zelfs de set niet meer terug kreeg ... :(
 
Inderdaad erg zuur als ze er met het spul vandoor gaan, maakt het vertrouwen kapot, jammer.. :|

Ik had inmiddels begrepen dat het goed exact op BDP zetten van de krukas het tricky gedeelte is waarvoor het gereedschapssetje een must is.
Toch ben ik benieuwd naar hoe enkelen van jullie het zónder klaar hebben gespeeld.. Puur uit interesse
Na enig speuren ben ik erachter gekomen dat ik voor €140 eigenaar van zo'n set kan worden (merk Midlock) dus alsnog geen onoverkomelijke financiële strop.
 
Kleine toevoeging: mijn voorste krukaskeering is zo lek als een mandje, dus die pak ik ook even mee.
Ik heb me verder nog niet echt verdiept in het loshalen van de krukaspoeliebout maar ik neem aan dat het een kwestie is van tegenhouden op de poelie en dan de boel loshengsten? (niet met de luchtsleutel).
Ik heb een jaar of twee geleden al eens van een stuk strip een "speciaal" gereedschapje gemaakt om ditzelfde truckje bij mijn C30SE in de Commodore te doen, dus deze zou ik aan kunnen passen voor de Omega.

Nogmaals, tips en aanwijzingen welkom! d:)b
 
Ik zou, zeker gezien het geld wat je wilt uitgeven, een forumlid zoeken met kennis en tijd die dit tegen een mooie prijs voor je wil doen.

Het op tijd zetten komt gewoon erg nauw. Heb me ooit eens zonder kennis uitgeleefd op een Fiat Punto waar ik een nieuwe distributie op gezet heb. Dat klonk niet best tijdens het starten. Een paar rondjes wezen crossen en rechtstreeks naar de sloop. 7(8)7

Fijne jaarwisseling!
 

tonboy

Verbannen
volgens mij zit Berry wel heel dicht bij, die zal je zonder problemen kunnen ondersteunen hierbij
 

tonboy

Verbannen
Martijn zei:
KobusBV zei:
Na enig speuren ben ik erachter gekomen dat ik voor €140 eigenaar van zo'n set kan worden (merk Midlock) dus alsnog geen onoverkomelijke financiële strop.

Ik was ook op zoek naar zo´n setje omdat ik de volgende distributiewissel zelf wil doen. Je hebt de sets van Midlock maar ook van BGS (1779). Ik vond er een op Ebay voor € 99 + € 10 verzendkosten: http://www.werkzeuggarage.de/Arreti...-V6-Motoren-Premium-Qualitaet-von-BGS-technic

dat kan goedkoper :
http://www.ebay.de/itm/Motor-Einstell-W ... xykMpTH2vS

Wellicht een idee voor het portal om dat soort gereedschap te verhuren ?
 
Dennis Hessels zei:
Ik zou, zeker gezien het geld wat je wilt uitgeven, een forumlid zoeken met kennis en tijd die dit tegen een mooie prijs voor je wil doen.

Het op tijd zetten komt gewoon erg nauw. Heb me ooit eens zonder kennis uitgeleefd op een Fiat Punto waar ik een nieuwe distributie op gezet heb. Dat klonk niet best tijdens het starten. Een paar rondjes wezen crossen en rechtstreeks naar de sloop. 7(8)7

Ik snap, gezien je eigen ervaring, dat je het niet aanraad om het zelf te doen..
Echter, ik doe mijn huiswerk goed van tevoren en heb de juiste documentatie bij de hand.
De C30SE heb ik ook zelf tot het laatste boutje uit elkaar getrokken en weer opgebouwd en dat loopt nog steeds als een trein dus een distributieriempje en een keeringkje durf ik wel aan :9

De vragen die ik van te voren vaak stel zijn eigenlijk om dankbaar gebruik te kunnen maken van de gigantische knowhow hier op het forum, sommige dingen kunnen nu eenmaal makkelijker/beter dan dat ze beschreven staan of de manier die ik zelf bedenk :)

tonboy zei:
Martijn zei:
KobusBV zei:
Na enig speuren ben ik erachter gekomen dat ik voor €140 eigenaar van zo'n set kan worden (merk Midlock) dus alsnog geen onoverkomelijke financiële strop.



Ik was ook op zoek naar zo´n setje omdat ik de volgende distributiewissel zelf wil doen. Je hebt de sets van Midlock maar ook van BGS (1779). Ik vond er een op Ebay voor € 99 + € 10 verzendkosten: http://www.werkzeuggarage.de/Arreti...-V6-Motoren-Premium-Qualitaet-von-BGS-technic

dat kan goedkoper :
http://www.ebay.de/itm/Motor-Einstell-W ... xykMpTH2vS

Wellicht een idee voor het portal om dat soort gereedschap te verhuren ?


Kijk aan! Dat zijn betere prijzen bij onze Deutsche Freunde :d
 

tonboy

Verbannen
je blijft je soms verbazen over die prijzen daar, zelfde produkten en soms tot 50% goedkoper. En die mensen verdienen er ook nog voldoende op.
 
tonboy zei:
je blijft je soms verbazen over die prijzen daar, zelfde produkten en soms tot 50% goedkoper. En die mensen verdienen er ook nog voldoende op.
Ja Ton welkom in BELASTINGSTAAT der NEDERLANDEN. _O- _O-
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik heb gewoon deze op de plank liggen.

2dilylj.jpg
 
Ja inderdaad, er is een set die nóg goedkoper is. Gister nog even gesneupt op ebay.de maar helaas toen niet tegengekomen..

Mooie duidelijke foto, bedankt!
 
Bovenaan