Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] Lage temperatuur (2.2 16v)

Mogù,

Mijn Omega word niet warm genoeg :'(

Stationair word hij na lange tijd 97gr en slaat de fan aan dan zakt hij echt heeel snel naar de 80-85gr.

En op de snelweg loopt de wijzer gewoon terug naar nul. :S

Wat ik heb gedaan:
-thermostaat vervangen
-en ontlucht (warmdraaien zonder dop op resevoir)

Dit mag niet baten en de temp. blijft veel te laag. -O-

I'm out of options...
 
Dan verwacht ik dat je temp-sensor niet helemaal lekker is.
Hopelijk kan Vega even opscharrelen waar die bij een 2.2 zit en wat de waardes zijn die je moet/kunt meten.
 

Joep

Verbannen
Ik heb er even op gelet bij de mijne, en die komt niet hoger als 85 graden bij normaal gebruik. Ga ik file rijden ofzo, dan stijgt ie wat naar de 90 graden.
 

Andrew

600.000
carenbar zei:
als het goed is zit hij in je radiateur rechtsonder

gr barry

Op de radiateur zitten achterop/linksonder (met je neus in de rijrichting staand ;) ) 2 temperatuursensoren van de 1e trap (koelfans op lage snelheid) en 2e trap (koelfans op hoge snelheid). Maar deze sensoren hebben niks te maken met de aanwijzing op het dashboard. Dat is een aparte sensor die direct in de cilinderkop zit, voor zover ik me herinner op de achterzijde van de kop (dus in de buurt van de EGR-klep). Een aanwijzing van 85 graden bij alledaags gebruik van de auto (dus geen file o.i.d.) is de normale waarde.

Andrew
 
85 graden is wel een redelijke standaard, maar lees ook even wat Wim verder schrijft:
En op de snelweg loopt de wijzer gewoon terug naar nul.
Dát is zeker niet goed.

Ik vraag mij af of de (vervangen) thermostaat wel goed is...
 
Even een update.

Met het huidige weer word 't spulletje wel warm (ca. 85graden) Zodra het echter wat kouder is buiten blijft de wijzer maar net boven 0 staan. Als ik de motor stationair warm laat worden koelt hij rijdend ook heel snel weer af.

Denk dat ik binnenkort maar weer een andere thermostaat probeer?
 

yoyo

The UK brothers
Het lijkt wel op een constant geopende thermostaat zo te horen.
Voordat je een 2e hands thermostaat plaatst kan je deze ook het beste even testen in
een pannetje met heet water oid.
Bij een defect exemplaar scheelt dat dan weer onnodig werk.

(ik zou echter voor een nieuwe gaan, zo duur zijn die ook weer niet)
 
yoyo zei:
Het lijkt wel op een constant geopende thermostaat zo te horen.
Voordat je een 2e hands thermostaat plaatst kan je deze ook het beste even testen in
een pannetje met heet water oid.
Bij een defect exemplaar scheelt dat dan weer onnodig werk.

(ik zou echter voor een nieuwe gaan, zo duur zijn die ook weer niet)

't Truttige is juist dat de huidige thermostaat een nieuwe is... Een gevalletje DOA?

Dat testen in een pannetje maakt voor mij niet veel duidelijk, zag maar weinig veranderen :D
 
'De pannentruuk' moet juist heel duidelijk maken dat de thermostaat open gaat, boven een bepaalde temperatuur.
Als ie dat niet doet, is ie sowieso niet goed.
Heb je jouw nieuwe thermostaat ook aan een dergelijke test onderworpen ? Ik lees, in jouw reactie, van wel...
 

yoyo

The UK brothers
Deze hoort bij het opwarmen geheel open te staan, doet hij dat niet of zit er helemaal geen beweging in
dan is hij wel degelijk overleden (of nooit in leven geweest als het een nieuwe is)
 

Vega

Medewerker
Administrator
warhamstr zei:
Met het huidige weer word 't spulletje wel warm (ca. 85graden) Zodra het echter wat kouder is buiten blijft de wijzer maar net boven 0 staan. Als ik de motor stationair warm laat worden koelt hij rijdend ook heel snel weer af.

Heb ik ook gehad, met de afgelopen kou periode ging de wijzer ook niet hoger dan ± 70 á 75gr (net uit de hoek) moest wel de airo uit staan anders was er helemaal geen beweging te bekennen.
Nadat de thermostaat vervangen was (oude getest en deze stond gewoon open) werkte alles weer goed.
 

Andrew

600.000
Alles opgeteld klinkt het mij inderdaad als een DOA, die 'nieuwe' thermostaat. Laatst was ik met de Corsa van mijn zoon even bij Vega voor iets. Volgens mij heb ik het zelfs nog tegen Peter gezegd, die motor werd ook niet warm en pas na enkele minuten stilstaan kwam er leven in de temp-meter.

Onder het motto "lang leve het Opel winterplan certificaat" is door de Opelcentrale in Alblasserdam de thermostaat geheel gratis vervangen (er stond zelfs een gratis leenauto klaar _/-\o_ ) en daarna staat de temp-meter keurig rond de 90 graden.

Andrew
 
We zijn nu ongeveer 3345jaar verder, maar ik denk dat die thermostaat die er in zit nu gewoon goed is. Blijkbaar heeft een 2.2 gewoon veel moeite met op temperatuur komen bij lage buiten temps. Vind ik ook niet zo vreemd als je ziet hoeveel vrije ruimte er rond het blok is, en ik rijd echt heel erg als een oud wijf :$
Met het huidige weer gaat het prima en word ook de kachel lekker heet (niet dat die erg nodig is)
 
R

Ralph

Gast
2 soorten thermostaten zijn te koop,

82 graden open
92 graden open
 
R

Ralph

Gast
kijk maar even op de site van m-tech daar staan ze allebei te koop.

een koude voor zuid europa 82 graden open en 98 graden fan aan.
een warme voor noord europa 92 graden open en 98 graden fan aan.
de eerst genoemde word ook door tuners gebruikt om de kop koel te houden.
 
Heel mooi, maar ik weet nu niet welke schakeltemp. mijn huidige thermostaat heeft? En die thermostaten op M-tech zien er anders uit dan de mijne?
 
Bovenaan