Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2 sedan] kabelboom (trekhaak)

Ik ben op zoek naar een (geschakelde) plus ergens in de kofferbak.
Waar zit er 1 en welke kleur heeft die draad?
Wil er een cameratje mee gaan voeden.
Voeding pakt ie nu van het achteruitrijlicht, maar wil ook de camera kunnen bedienen als ik niet in z'n achteruit sta.
 

Andrew

600.000
Ik heb dat ook aangesloten op de trekhaakdoos (wel voor een ander doel, maar dat maakt verder niet uit). Ik heb toen ook lopen zoeken en kon geen geschakelde +12 V vinden. Ik ben toen uitgekomen op de kant-en-klaar voorbereide kabelboom voor de achterbankverwarming (die optie heeft mijn Omega niet, maar de kabelboom lag er wel) welke onder de achterbankzitting is te vinden. Je moet dan alleen even een stukje verlengen via de linker binnenwielkast richting de kofferruimte (waar bij de sedan het reservewiel staat, zal ik maar zeggen). Ik moest wel een zekering in de zekeringkast plaatsen.

Voor mij had deze aansluiting als bijkomend voordeel dat het voldoende Amperes kan leveren.

Andrew
 
Vega zei:
Geschakelde plus = zwart.
Dat weet ik, maar die zit dus niet aan de kabelboom van de trekhaak.

Andrew zei:
Ik heb dat ook aangesloten op de trekhaakdoos (wel voor een ander doel, maar dat maakt verder niet uit). Ik heb toen ook lopen zoeken en kon geen geschakelde +12 V vinden. Ik ben toen uitgekomen op de kant-en-klaar voorbereide kabelboom voor de achterbankverwarming (die optie heeft mijn Omega niet, maar de kabelboom lag er wel) welke onder de achterbankzitting is te vinden. Je moet dan alleen even een stukje verlengen via de linker binnenwielkast richting de kofferruimte (waar bij de sedan het reservewiel staat, zal ik maar zeggen). Ik moest wel een zekering in de zekeringkast plaatsen.

Voor mij had deze aansluiting als bijkomend voordeel dat het voldoende Amperes kan leveren.

Andrew

Thanks, das een goeie tip. Ga ff speuren.
Ik heb een 2.2 16v elegance van 2000 en volgens mij is daar alles voorbereid, dus zal wel goed komen :D
 
Als je deze ook wilt gaan bedienen als je niet in achteruit staat, ik neem even aan dat je de achteruitrijlampen ( leuk scrabble woord 8)7 ) optie gewoon in tact wilt houden
Dan zul je er wel een relais tussen moeten zetten, anders gaan volgens mij je achteruitrijlampen mee branden als je de camera inschakelt.
 
Hoi william,

Volgens mij niet. Er loopt een draad van de achteruitrij verlichting (+) die naar de radio gaat.
Als ik hem in zn achteruit zet gaat er een stroompje naar de radio die de input naar de camera schakelt.
Los daarvan loopt er een tulp die het signaal ontvangt en weer los daarvan heb ik een plus en min nodig voor de camera.

De min heb ik overal, echter was ik nu op zoek naar een geschakelde plus, zodat de camera bij contact uit ook uit is.
Op mijn radio heb ik naast de automatische schakeling dmv de achteruit ook een (touch)knopje zitten om de input camera te kiezen.
 
Ja op die manier zou het idd niet nodig zijn.
Ik dacht dat je de camera ook voeding gaf vanuit de achteruit verlichting, maar dat doe je dus niet. ;)

Maar ben benieuwd ik mag binnenkort ook met zo'n camera aan de gang, dus volg je met interesse.
Ik zat er namelijk aan te denken om de camera door middel van de achteruit rij lampen te voorzien van voeding.
Maar een aparte is natuurlijk beter aangezien je dan gewoon willekeurig kunt schakelen naar je camera.

Suc6 iig

Mvg William
 
Nee het is nu via het achteruitrijlicht geschakeld, maar ik wil het bij contact aan voeden :) d:)b

Je moet ff zo'n blokje hebben waarmee je een kabeltje bij een bestaande kan knijpen.
Tsjek ff welke kleur van je achterlicht is, bij mij groen met zwart streepje (linkerachteruitrijlicht) en knijp daar de plus van de camera bij.
De massa knijp je een ringetje aan en zet je vast bijvoorbeeld onder een moertje van je achterlicht.
 
opcxtreme zei:
Nee het is nu via het achteruitrijlicht geschakeld, maar ik wil het bij contact aan voeden :) d:)b

Je moet ff zo'n blokje hebben waarmee je een kabeltje bij een bestaande kan knijpen.
Tsjek ff welke kleur van je achterlicht is, bij mij groen met zwart streepje (linkerachteruitrijlicht) en knijp daar de plus van de camera bij.
De massa knijp je een ringetje aan en zet je vast bijvoorbeeld onder een moertje van je achterlicht.

Als je brand of storingen wil dan moet je zo'n blokje hebben idd.
 
Marcel3.2 zei:
Als je brand of storingen wil dan moet je zo'n blokje hebben idd.

Ben ik het niet mee eens (solderen zou overigens het beste zijn) als je zo'n kabel connector goed gebruikt is er niks aan de hand.
Ideale dingen _/-\o_
Ik heb ze meerdere malen toegepast en zonder problemen.

Maar @ Arjan laat je de voeding vanuit je achteruitrijverlichting dan vervallen als je via het contact gaat voeden?

Mvg William
 
We hebben het toch over deze dingen:

scotch_lok2.jpg


Ik heb hier veel gezeur mee gehad hoor van vorige eigenaren.
Slechte verbindingen kunnen het zijn of worden.
In de camper van mijn vader zitten ze ook en ik heb alles eruit getrokken en doorgesoldeerd en krimpkousjes gebruikt, nu werkt alles gewoon goed.
 
Ja die dingen
Vaak wordt er een te dunne kabel gebruikt dan klemt het niet goed.
Wat ik wel nog altijd doe als ik ze gebruik, is er een stuk isolatietape omheen draaien.
En ik moet er ook bij vermelden dat ik ze altijd in de auto gebruik, nooit in de "buiten lucht" zeg maar.
Ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

Maar wil je het echt goed doen, dan is eigenlijk alleen solderen in combinatie met krimpkousjes de juist manier.

Mvg William
 
William, ja ik ga de achteruitrij schakeling dan laten vervallen.
Mits ik weet welke draad ik kan gebruiken haha.
 
Bovenaan