Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeistof

Ik gooi effe een balletje op.

Vorig jaar mijn Omega laten chippen. 25Pk erbij maar wel 70Nm erbij. Volgens de curve komt alles wel op druk maar kan het niet vasthouden. Al een klein lek in de koppakking?

Daarna lekte de 2-weg klep. Misschien door de druk van een klein lek in de koppaking? De 2-weg klep al wat ouder en daardoor zwakker?

Na het vervangen van de 2-weg klep begon dus het op druk komen van het koelvloeistof reservoir en het "lekken"van koelvloeistof langs de dop. Omdat ie eerst de druk kwijt kon via het lek in de 2-weg klep, en nu niet meer?

Het is een beetje speculeren maar er zit wel in beetje logica in lijkt mij zo.

Temperatuur blijft netjes onder de 90 graden met 120 km/h, ga ik richting 140km/h dan word de temp 90 graden.

Heb iig al een mail weggedaan naar diegene die de dieselpomp kan reviseren of hun ook de koppakking kunnen vervangen omdat dan toch het meeste open ligt. Zou zonde zijn als ik eerst ergens anders (bv. bij Ralph) de koppakking laat maken en dan daar weer de boel open om het te reviseren/ af te stellen.
 

Joep

Verbannen
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Ik denk dat het beter is om alles in 1x te doen. Je distributieriem moet er dan 2x in korte tijd vanaf, deze zou ik dan ook gelijk meepakken bij Ralph. Zou zonde zijn als je bij Ralph de koppakking hebt laten fixen, en dat je dan bij dat bedrijf die je dieselpomp gaat reviseren weer de riem eraf moet halen. Een distributieriem is niet gebaat bij erafhalen en eropleggen.

Het enige voordeel van een lekke kop is dat je dan de riem er toch af moet halen en die dus gelijk kunt vervangen samen met de waterpomp. Al blijft het natuurlijk erg zuur! :)

Keep us posted, ben wel benieuwd naar de oorzaak van je probleem.
 
R

Ralph

Gast
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

dit is een ketting.
en reviseren dieselpomp gelijk met kop is een goed plan.
maar reviseren dieselpompen heb ik de apparatuur niet voor.
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Ralph zei:
maar reviseren dieselpompen heb ik de apparatuur niet voor.

I know. Daarom ergens anders ff gevragen.

Heb reactie terug:

Beste Martijn,

Meestal is het niet de pakking maar de kop zelf waar een scheurtje in zit. Daar zijn deze koppen gevoelig voor. Daarom is het terugplaatsen na het vervangen van de koppakking nogal riskant, omdat je dan met aan draaien van de kopbouten het risico loopt dat er alsnog een scheurtje in komt. Mijn advies is om als je de cilinderkop er af wilt halen die sowieso te vervangen, naast uiteraard de koppakking.

De oorzaak is dat de cilinderkop van aluminium is en het motorblok van gietijzer. Deze materialen zetten verschillend uit als ze warm worden. Dit en de lengte van de cilinderkop (6 cilinder!) zorgt voor relatief grote spanningen in de kop waardoor uiteindelijk scheurtjes kunnen ontstaan, met name bij veel grote belasting en niet voldoende tijd nemen om de motor warm te draaien,

M vr gr kees van oosten

--------


Ik heb iig nog een cilinderkop liggen. Dus ga die iig goed nakijken/controleren.
 
R

Ralph

Gast
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

aha, zie je wel toch alu.
dus rode!

en onzin verhaal, kop eraf vlakken en afpersen voordat je hem terug plaatst.
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

temperatuur bij 90 gr bij 140 is normaal,die van mij zelfs tot 95 gr
en is ook gechipt tot 170 pk
gr mart
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Onzin koppen van een 2.5 td zijn van ijzer. (Je hebt vorig jaar eentje bij mij opgehaald)
 
R

Ralph

Gast
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

ok, dus er waren al eerder probs. neem ik aan.
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

jack-omegax3.0xe zei:
Onzin koppen van een 2.5 td zijn van ijzer. (Je hebt vorig jaar eentje bij mij opgehaald)
Magneet blijft er toch echt niet op plakken. En er zijn mensen uit mijn kennissen kring die ervaring hebben met deze blokken en zeggen dat het een Alu kop is.

@Ralph

Er waren eerder geen probs. Blok lag bij Jack in de weg dus heb die daar opgehaald. Had iets van altijd handig om wat extra te hebben liggen en hier ligt het niet in de weg.
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Toch ben ik er zeker van dat de koppen geen alu zijn. Kan ook een legering zijn.
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Nu snap ik er niks meer van.

Peil van koelvloeistof staat 1/2cm onder de peilrand met koude motor. Er komt geen koelvloeistof meer uit langs de dop of ergens anders. Temperatuur blijft ook goed.

Koelsysteem blijf onder druk, als ik de dop eraf draai als de Omega een paar dagen heeft stilgestaan dan staat er nog druk of en stijgt het koelvloeisofniveau een beetje.

Ik heb de koelvloeistof nu weer op peil gezet, straks een eind rijden en kijken of het erin blijft of niet.

Voor alle zekerheid, als het goed is donderdag een bezoekje aan de Doctor.
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

img.php


Temp blijft netjes en hij gooit er niks meer uit........ 7(8)7

ik snap het niet meer |:(
 

yoyo

The UK brothers
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Zie het zo...hij was een beetje verkouden! ;)


Maar zit het probleem niet ergens anders, nu de buiten temp gezakt is ?
Ik noem maar wat, het klinkt raar maar de problemen begonnen toen de buiten temp hoger was en nu....
(ik weet het ook niet maar......wel vreemd) drie weg klep......vuil in je vuldop waardoor hij niet meer moest doen wat hij moest doen oid?

Maar als je koppakking lek was en je hebt er niets aan gedaan (dmv eoa raar oplapmiddeltje in je koelvloeistof) kan deze nooit ineens dicht zijn
dacht ik ....toch?
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

yoyo zei:
Zie het zo...hij was een beetje verkouden! ;)


Maar zit het probleem niet ergens anders, nu de buiten temp gezakt is ?
Ik noem maar wat, het klinkt raar maar de problemen begonnen toen de buiten temp hoger was en nu....
(ik weet het ook niet maar......wel vreemd) drie weg klep......vuil in je vuldop waardoor hij niet meer moest doen wat hij moest doen oid?

Maar als je koppakking lek was en je hebt er niets aan gedaan (dmv eoa raar oplapmiddeltje in je koelvloeistof) kan deze nooit ineens dicht zijn
dacht ik ....toch?


Buitentemp heeft geen invloed. Hij heeft met 26 en 14 graden buitentemp koelvloeistof eruit gegooid. En of ik nou 120km/h of 160km/h reed hij gooide het eruit.

Ik vermoed dat er toch lucht in heeft gezeten na het vervangen van de 2-weg klep en het los hebben gehad van de koelslang. Probleem is wel daarna begonnen.
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Zo heb ik ook gestaan na vervangen van de 3-wegklep bij mijn vorige omega. Op gegeven moment maar laten leegkotsen. Daarna bijgevuld en geen problemen meer gehad. Probleem is dat lucht in het systeem blijft zitten waardoor dit kan gaan koken. Goed ontluchten is noodzakelijk bij een omega.

Ik krik vna toen af aan de omega aan de bijrijders kant een stukje op waardoor de lucht wel naar het expansie vat moet.
 

Joep

Verbannen
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Bel Ralph op, maak een afspraak, en ga er vervolgens langs. Hij kan het vrijwel altijd wel vinden. Dan kun je ook dingen uit gaan sluiten, en verdenken van lekken.
Met giswerk kom je niet ver denk ik, dit topic loopt al even mee dus waarom niet even de expert erbij halen? :*)
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Joep zei:
Bel Ralph op, maak een afspraak, en ga er vervolgens langs. Hij kan het vrijwel altijd wel vinden. Dan kun je ook dingen uit gaan sluiten, en verdenken van lekken.
Met giswerk kom je niet ver denk ik, dit topic loopt al even mee dus waarom niet even de expert erbij halen? :*)

Word al aan gewerkt Joep :)
 

Joep

Verbannen
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Tinuske zei:
Joep zei:
Bel Ralph op, maak een afspraak, en ga er vervolgens langs. Hij kan het vrijwel altijd wel vinden. Dan kun je ook dingen uit gaan sluiten, en verdenken van lekken.
Met giswerk kom je niet ver denk ik, dit topic loopt al even mee dus waarom niet even de expert erbij halen? :*)

Word al aan gewerkt Joep :)
Kijk aan, super! d:)b
 
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

dat je temp omhoog gaat is niet je paking of dergerlijke de accuklemmen zijn daar de dader van
als je sneller rijd maak je meer stroom en op die klemmen komt een grootere weerstand en die worden warm en al die
sensors worden bedot of flippen mijne omi had dat ook en heb de bornen ingeboort en opgewarmd en vollatenlopen met
tin en probleem van warme bornen was weg

en dat je stop op je expantie vat niet ontl is deels je eigen schuld je mag die niet heel vast trekken
tegen zetten en iets bij draaien dan kan die nog ontl ik heb voorige weet mijne wel tr vergenten te zetten en heb zo een kleine 70 km gereden en liep niets uit
mvg jona
 

Andrew

600.000
Re: Balletje opgooien. Lekke Koppakking/Chippen/Koelvloeisto

Na 3 x lezen, begrijp ik wel zo ongeveer wat je bedoelt, Jona. Maar 1 zin is voor mijn "Rotturdamsuh roets" echt een raadsel:

design edition zei:
........ik heb voorige weet mijne wel tr vergenten te zetten.........
:?

Andrew
 
Bovenaan